بنیادی‌ترین راه جلوگیری از نفوذ جاهلیت مدرن بازتولید علوم انسانی است
کد خبر: 3427011
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷

بنیادی‌ترین راه جلوگیری از نفوذ جاهلیت مدرن بازتولید علوم انسانی است

گروه اجتماعی: معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی بنیادی‌ترین راه جلوگیری از نفوذ جاهلیت مدرن را باز‌تولید علوم انسانی دانست و گفت: علوم انسانی یک جامعه اسلامی باید براساس مبانی دین و با بهره‌گیری از علومی که حقیقتاً تجربی است، تولید شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، خداوند متعال در بخشی از آیه 33 سوره احزاب، خطاب به برخی از زنان پیامبر(ص) می‌فرماید: «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏؛ همچون جاهلیت نخستین در بین مردم ظاهر نشوید». طبق نقل برخی مفسرین عبارت «جاهلیت الاولی» اشاره به جاهلیت عصر قبل از پیامبر اسلام دارد.



حضرت محمد(ص) نیز می‌فرمایند: «من بین دو جاهلیت که دومین آن سخت‌تر از اولی است، برانگیخته شده‌ام.» امروزه ما شاهد جاهلیت نوع دوم هستیم که به جاهلیت «نوین و یا مدرن» معروف است. به راستی جاهلیت مدرن چه نوع جاهلیتی است؟ اعراب زمان جاهلی به دلیل نداشتن علم کافی و پایبند نبودن به دستورات دینی، گرفتار برخی اعتقادات و هم‌چنین انجام دادن برخی کارهایی می‌شدند که درست نبوده است.



حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه جاهلیت مدرن یک نوع سبک زندگی و فرهنگ شده است، گفت: یک فکر کاملاً هوشیارانه است و تفکری نیست که جامعه خود به خود به سمت آن برود.



وی با اشاره به اینکه در هر عهدی با توجه به شرایطش شگرد و ترفندهایی برای اینکه انسانها را به سمت جهالت بکشند وجود دارد، اظهار کرد: در عصر حاضر اربابان مادی‌گرایی هستند که امکانات و تکنولوژی را به خدمت خود درآوردند تا بتوانند از آن برای در دست گرفتن زندگی دیگران استفاده کنند.



امام جمعه درمیان افزود: نوع نگاهی که در تمام عرصه‌های زندگی از جمله اقتصاد، پوشش و حجاب وجود دارد همه ابزارهایی است که در اختیار اربابان قدرت وجود دارد و این یعنی جاهلیت.



امام جمعه درمیان ادامه داد: این افکار و تفکرات در دنیای غرب دارای اتاق فکر و مؤسسات گسترده پژوهشی است و از آنجایی که آنها برای خود مانند جامعه اسلامی هدف و غایت ندارند به دنبال برآوردن لذت درونی هستند بنابراین تقلید کورکورانه جامعه ما موجب تاریکی اهدافمان می‌شود.



حسینی با بیان اینکه در جامعه امروزی مسائل شبه بت‌پرستی وجود دارد، عنوان کرد: یک انسان سه نیاز اساسی چون پوشاک، خوراک و مسکن دارد و اگر بیش از نیازش تلاش کند در عمل برده دیگران است.



جاهلیت تنها در فکر نیست



وی بیان کرد: امروزه اکثر انسان‌ها به دنبال زندگی لوکس و تجملات هستند و بت زندگیمان وسایل خانگی لوکس شده است و جاهلیت تنها در فکر نیست بلکه در رفتار انسان‌ها هم وجود دارد.

امام جمعه درمیان با اشاره به اینکه جاهلیت یعنی نسبت به آن چیزی که از آن اطلاع نداریم تقلید کورکورانه می‌کنیم، گفت: امروزه سعی می‌کنیم سبک زندگیمان را شبیه اروپایی‌ها بکنیم در صورتی کاملاً اهدافمان با یکدیگر متفاوت است.



حسینی با تأکید بر اینکه جاهلیت مدرن بخشی از آن به خودمان و بخشی به رسانه‌های خارجی و داخلی برمی‌گردد، افزود: یکی از ابزارهای تحمیل عقاید و افکار غربی رسانه‌هایشان است و هم‌چنین رسانه‌های داخلی که ناخواسته برنامه‌ها و فیلم‌هایی می‌سازند که مخالف ارزش‌ها و اهداف اسلامی است.



وی با اشاره به اینکه فطرت انسان خداجو و گرایش قلبی به خدا دارد، اظهار کرد: برخی افراد با استفاده از اعتقادات اما با یک رنگ و لعاب شبه دینی جامعه را به سمت عرفان‌های کاذب می‌برند که نوعی جاهلیت است.



امام جمعه درمیان گفت: برای رهایی از جاهلیت باید کار فرهنگی دقیق و حساب شده باشد و به تعدادی متولی نیاز دارد که در حال حاضر در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی موازی‌کاری صورت می‌گیرد و نهادهای فرهنگی یکدیگر را در حالت ایستا می‌گذارند.



حسینی، اولین گام را برای دوری از جاهلیت مدرن تحول اداری دانست و عنوان کرد: هر نهاد باید فعالیت‌های مخصوص خودش را انجام دهد وهم‌چنین باید فیلم وبرنامه‌های کوتاه مدت رسانه‌ با آموزه‌های دینی هماهنگ باشد.



مجتبی شیدایی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی هم‌چنین اظهار کرد: برای اینکه جاهلیت مدرن را درک کنیم باید جاهلیت اول که در زمان رسول اکرم(ص) بوده است را بدانیم چه بوده است.



وی با بیان اینکه جاهلیت در زمان پیامبر(ص) در عرصه عقاید و اندیشه‌های بنیادین، اجتماعی و.. بوده است، گفت: امروزه در تنها مصادیق این جاهلیت تغییر کرده است اگر در آن زمان دختران را زنده به گور می‌کردند امروز جنین را می‌کشند.



اسلام با نگاه جدیدی به واسطه پیامبر معرفی شد



شیدایی با اشاره به اینکه اسلام با نگاه جدیدی به واسطه پیامبر معرفی شد، اظهار کرد: توهمات، غضب و شهوتی که بر جامعه حکم بود با این نگاه نو کم‌کم زدوده و نگرش به دنیای هستی با مبنای کرامت انسانی ارائه شد.



معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه علم ابزاری در راستای منافع انسانی است، افزود: جاهلیت جامعه مدرن امروزی در علم مدرن و در هدف تاریک و جاهل است.



وی ادامه داد: فرهنگ غربی چون راهی برای اثبات وجود خداوند ندارند دچار شک و شبه می‌شوند و در این صورت پیامبران و هستی را با یک نگاه دیگر تعریف می‌کنند بنابراین تمام کارها و فعالیت‌ها را برای لذت درونی خود انجام می‌دهند.



شیدایی عنوان کرد: دنیای غرب اهداف و تمایلات خودش را در عرصه سیاسی و اجتماعی از طریق رسانه‌ به افراد تحمیل می‌کند و افراد هم براساس مشاهدات عینی تصمیم می‌گیرند نه عقل.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی عنوان کرد: در جاهلیت مدرن با دستیابی به یک تکنولوژی فکر می‌کنیم باید هدفمان هم مدرن شود و این یک اشتباه اساسی است و این نوع تفکر از اهداف غربی است که با اهداف یک جامعه اسلامی منافات دارد.



وی مهمترین و بنیادی‌ترین راه جلوگیری از نفوذ جاهلیت مدرن را باز تولید علوم انسانی دانست و تأکید کرد: یکی از راه‌های نفوذ اهداف غربی و جایگزین شدن به جای اهداف اسلامی علم است.



شیدایی با اشاره به اینکه علوم انسانی یک جامعه اسلامی باید براساس مبانی دین و با بهره‌گیری از علومی که حقیقتاً تجربی است نه القاء تولید شود، یادآور شد: بیگانگان از هیجان، توهم و تخیل برای گسترش فرهنگ جاهلیت مدرن نهایت بهره را می‌برند.

captcha