۳۱ مهرماه؛ زمان افتتاح زائرسرای بستان با ۳ هزار نفر ظرفیت
کد خبر: 3363001
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱

۳۱ مهرماه؛ زمان افتتاح زائرسرای بستان با ۳ هزار نفر ظرفیت

گروه اجتماعی: زائرسرای بستان با سه هزار نفر ظرفیت و با هدف رفاه حال زائران حسینی روز ۳۱ مهرماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، ناصر حویزاوی، مدیرکل حج و زیارت خوزستان در جلسه هماهنگی ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی(ع) که 24 شهریورماه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در شهرستان‌های مرزی از جمله خرمشهر و بستان امکانات برای ارایه خدمات مطلوب به زائران کافی نیست و براساس تاکید استاندار بر فراهم آوردن امکانات لازم در این زمینه، شهرستان‌های دزفول و اندیمشک و دیگر شهرستان‌های شمالی و همچنین شهرداری اهواز در مسیر چذابه به عنوان معین بستان در امر خدمات‌رسانی به زائران فعالیت می‌کنند. شهرستان‌هایی که در جوار خرمشهر هستند نیز معین شهرداری خرمشهر تعیین خواهند شد.

وی ادامه داد: برق‌رسانی مسیر بستان تا چذابه و نقطه مرزی، تعبیه محل پارکینگ‌ها در مسیر حرکت زائران و در نقطه مرزی، تامین برق زائرسرای بستان، آماده‌سازی گیت‌های پایانه شلمچه، مشکلات آنتن‌دهی تلفن‌های همراه و ... از جمله مشکلاتی است که در این زمینه باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

حویزاوی افزود: جانمایی پمپ بنزین‌های سیار و تامین آب شرب برای زائران و همچنین آماده‌سازی مسیرهای دسترسی به نقطه صفر مرزی از دیگر مواردی است که باید رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم علاقه به برپایی مواکب و ارائه خدمات مطلوب به زائران امام حسین (ع) در مسیر دارند، ادامه داد: به منظور فعالیت بهتر مواکبی که در مسیر اهواز تا چذابه ایجاد می‌شود، لازم است جاده‌ها ایمن‌سازی و مسائل حل شود.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان افزود: آنچه که در مسیرهای تردد زائران بسیار حائز اهمیت است، وجود سرویس‌های بهداشتی است. با توجه به اینکه برپایی مواکب در مسیر حرکت زائران نیاز به تامین برق دارد، زیرساخت برق‌رسانی نیز باید در منطقه فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به احداث زائرسرای بستان با 3 هزار نفر ظرفیت اظهار کرد: این زائرسرا که در 5 هزار هکتار ساخته شده و 31 مهرماه افتتاح خواهد شد، نیازمند تامین برق مورد نیاز است. پیش از این، 3 و نیم مگاوات برای تامین برق این زائرسرا مورد نیاز بود اما نیاز خود را به دو مگاوات کاهش دادیم تا اداره برق بتواند این نیازمندی را برطرف کند.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان در خصوص تامین سوخت خودروها نیز گفت: ضروری است پمپ‌بنزین‌های سیار در مسیر تردد زائران تعبیه شوند؛ بدین منظور باید مکان‌های مناسبی برای استقرار این پمپ‌بنزین‌ها مشخص شود. همچنین سال گذشته با توجه به تردد بسیار بالای زائران از دو مرز چذابه و شلمچه در بحث پارکینگ به مشکلات بسیاری برخورد کردیم و ضرورت دارد امسال پارکینگ‌های مورد نیاز در منطقه احداث شود. همچنین چهار کیلومتر از جاده مرزی در این مسیر که دارای مین است، لازم است مین‌زدایی و جاده بازگشایی شود. البته این اقدام زمان‌بر است و باید اقدامات هر چه سریع‌تر در این زمینه انجام شود.

حویزاوی افزود: یادمان چذابه تا نقطه مرزی به طور کامل فاقد روشنایی است بنابراین اداره برق باید تمهیدات لازم را جهت روشنایی این منطقه اقدام لازم را انجام دهد چرا که پیش از این شاهد حوادث ناگواری به دلیل نبود روشنایی بوده‌ایم. جاده بستان نیز فاقد خط‌کشی و شانه ایمنی است که امیدواریم این موارد اصلاح و پارکینگ در دو سمت جاده تعبیه شود.

وی اظهار کرد: در حوزه خرمشهر که مسیر حرکت زائران از فلکه مقاومت تا نقطه صفر مرزی است، ضرورت دارد امکانات بیشتری در این مسیر که حدود 20 کیلومتر است، استقرار یابد. ایجاد زیرساخت برای استفاده زائران از قطار جهت تردد از فلکه مقاومت تا نقطه مرزی در حال انجام است. استان‌های دیگر از جمله شهرداری تهران و کلانشهرهای دیگر را برای ارایه خدمات مذکور به زائران در اربعین فراخوان کرده‌ایم اما در خصوص زیرساخت‌ها، خوزستان باید امکانات لازم را فراهم کند و استان‌های دیگر در صورت نیاز به کمک گرفته خواهند شد.

همچنین، در این جلسه رحمانی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون در مسیر اهواز به چذابه 30 میلیارد تومان پروژه اجرا شده که از این مبلغ تنها 6.4 میلیارد تومان برگشت داده شد و اکنون 20 میلیارد تومان دیگر نیز قرارداد جدید منعقد شده است. با این شرایط ضرورت دارد وقتی بحث تا این اندازه ملی و حتی جهانی است، نسبت به حجم کار اعتبار لازم در نظر گرفته شود.

وی افزود: از مسیر سوسنگرد به بعد، ساخت پارکینگ‌ها در حال انجام است ولی از سوسنگرد به قبل تا اهواز در توان ما نیست که اقدامات لازم را انجام دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: در بحث ایمنی جاده‌ها، شانه‌سازی برای ما بسیار حائز اهمیت است اما نباید قولی بدهیم که نتوانیم آن را محقق سازیم بنابراین هر توافقی که در این زمینه صورت گرفته باشد باید به صورت دوطرفه اجرا شود. در بحث تعهدات سال گذشته، استان به تعهدات خود عمل نکرده لذا چنانچه استان اعتباری برای این اقدامات ندارد لازم است به درخواست ما جهت اخذ مجوز برای برگزاری مناقصه جواب مثبت دهد.

captcha