قناعت؛ بزرگترین نعمت الهی برای انسان
کد خبر: 3358683
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱

قناعت؛ بزرگترین نعمت الهی برای انسان

گروه اجتماعی: مسئول کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان غربی گفت:قناعت،بزرگترین نعمت الهی بوده وحضور و حکومت شیطان در قلبهای مسرف ملموس می باشد.

حجت الاسلام اباذربیگی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی با اعلام مطلب فوق افزود:قناعت،به معنی صرفه جویی و عدم اسراف اموال بوده و یکی از بهترین و پسندیده‌ترین اعمال نزد خداوند متعال می باشد.

وی با اشاره به آیه مبارکه"کُلُوا وَ اشرَبُوا وَ لـا تُسرِفُوا"بیان کرد:تمامی نعمت هایی که خداوند آفریده برای مصرف انسان بوده و او می‌تواند نهایت استفاده را ازاین نعمات خداوندی ببرد به شرط آنکه در مصرف آنها اسراف نکند.

حجت الاسلام بیگی با بیان روایتی از آیت الله مکارم شیرازی اظهارکرد:تمامی زمین و آسمان به فرمان خداوند در اختیار ائمه قرار داده شده بود،با این این بزرگواران همیشه تاکید بر صرفه جویی داشته و با قناعت زندگی کرده اند.

وی با تاکید بر معنی اصلی قناعت افزود:قناعت کردن به معنی بی بهره بودن از امکانات دنیوی نبوده و بر اساس آیات و روایات موجود انسان حق استفاده از تمامی این نعمات را داشته به شرطی که درمصرف آنها اسراف نکرده و قناعت کند.

حجت الاسلام بیگی اظهار کرد:افراط و زیاده روی درهر چیز،قطعا مضر بوده و اثرات زیان باری بر جسم و روح افراد دارد؛ لذا انسان باید با رعایت تعادل زندگی خود را سر و سامان داده و روح خودرا تعالی بببخشد.

وی با اشاره به تاثیر قناعت و صرفه جویی بر جامعه بیان کرد: با قناعت کردن،اقتصاد جامعه ترقی کرده وهمه مردم می‌توانند در سایه این امر در آسایش کامل زندگی کرده و از نعمات بی پایان الهی بهره لازم و کافی را ببرند.

حجت الاسلام بیگی با تاکید بر نقش اساسی خانواده در فرهنگ سازی قناعت افزود:خانواده،مهمترین عامل برای آگاه سازی فرزندان در مورد صرفه جویی بوده و باید از ابتدا با اعمال و رفتار خود این عمل پسندیده را برای این قشر جوان و نوبارور جامعه فرهنگ سازی کنند.
وی در ادامه گفت:ریشه و بنیان تربیت و شکل گیری شخصیت فرزندان در خانواده شکل می‌گیرد؛لذا اگر این وظیفه خطیر به درستی انجام پذیرد،هیچ عامل بیرونی نمی‌تواند این ریشه را ضعیف کرده و تاثیری برافکار و باورهای محکم افراد نخواهد گذاشت.

حجت الاسلام بیگی با اشاره به نقش جامعه درآگاه سازی مردم از اثرات و فواید قناعت بیان کرد:دولت نیز نقش قابل توجهی در این زمینه داشته و مسئولین باید تمام تلاش خودرا برای آگاه سازی درست و به موقع افراد جامعه بخصوص جوانان انجام داده تا این قشر کثیر جامعه به درستی آداب زندگی الهی را فراگیرند.

مسئول کانون های فرهنگی مساجد ارومیه در پایان با تاکید بر نقش شبکه های اینترنتی و رسانه ها افزود:تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی و افکار افراد غیرقابل انکار بوده بنابراین رسانه ها باید تلاش خودرا در زمینه بهبود کیفیت این برنامه ها انجام دهند.

captcha