تلفیق نیروی جوان با تجربه بزرگان موجب رونق مساجد می‌شود
کد خبر: 3353075
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷

تلفیق نیروی جوان با تجربه بزرگان موجب رونق مساجد می‌شود

گروه اجتماعی: امام‌جمعه زنجان با تاکید بر اینکه پایگاه‌ها همواره باید در کنار مساجد بمانند، افزود: جوانان پر انرژی‌اند و آماده انجام بسیاری از کارها و بزرگان مساجد سرشار از حوصله و تجربه اما این دونیرو به تنهایی موفق نخواهند بود بلکه ترکیب انرژی جوانان و حوصله و تجربه بزرگان مساجد است که موجب رونق مساجد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان روز گذشته،4 شهریور در همایش «ائمه جماعات، هیات‌امنا و فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج سپاه ناحیه زنجان» گفت: امام‌‌خمینی (ره) در گفته‌های خود از مسجد با عنوان سنگر یاد می‌کند و همه می‌دانیم که سنگر همواره در مقابل دشمن مطرح می‌شود و محل دفاع و حفاظت است. از صدر اسلام تا کنون اولین پایگاه اجتماعی مسجد است حال آنکه در دوره حاضر مساجد رونق لازم را ندارند.
وی با بیان اینکه ستون خیمه مسجد امام جماعت است، ابراز کرد: در انتخاب امام جماعت باید دقت داشته باشیم چرا که مدیر طبیعی مسجد امام جماعت است اما در عین حال باید توجه کنیم که امام جماعت به تنهایی قادر به اداره نخواهد بود بلکه در این راستا نیاز به کمک و همراهی هیات امنا و پایگاه‌های مساجد دارد.
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان اظهار کرد: هیات امنا باید توجه داشته باشند خدمت در مساجد یک توفیق است و در این سمت،تنها خادمان مسجد هستند و خادم نیز معنای تعریف شده خاص خود را داراست. همچنین در مرحله بعد به فعالیت پایگاه‌های مساجد باید اهمیت ویژه‌ای قایل شویم و توجه داشته باشیم که در انقلاب‌ها و اداره جنگ‌ها نیروهای انقلابی و رزمندگان از مساجد بوده و تربیت‌شدگان مساجد بودند.
امام‌جمعه زنجان با تاکید بر اینکه پایگاه‌ها همواره باید در کنار مساجد بمانند و پایگاه در مسجد همچون ماهی در آب است که بدون آب زنده نمی‌ماند، افزود: جوانان پرانرژی‌اند و آماده انجام بسیاری از کارها و بزرگان مساجد سرشار از حوصله و تجربه اما این دونیرو به تنهایی موفق نخواهند بود بلکه ترکیب انرژی جوانان و حوصله و تجربه بزرگان مساجد است که موجب رونق مساجد می‌شود.
آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم غیرت دینی فرزندانمان افزایش پیدا کند باید در حضور آنان در مساجد کوشا باشیم. همچنین بدانیم که حلقه‌های صالحین شیشه عمر کار فرهنگی هستند و باید به آنان در مساجد، میدان و حوزه فعالیت داده شود  و در انتخاب هیات امنا نیز توجه کنیم که یک نفر از آنان، از بین جوانان فعال در پایگاه‌ها انتخاب شود تا نتیجه مطلوبی از فعالیت مساجد حاصل شود.
وی تصریح کرد: برگزاری نمازهای صبح در حال حاضر از سطح مطلوبی برخوردار نیست و باید توجه داشته باشیم که باید در این امر تلاش بیشتری داشته و به نماز صبح مساجد رونق بیشتری دهیم.
سعید ناصری،رییس ستاد اقامه نماز استان زنجان در ادامه عنوان کرد: برنامه کشوری این است که نماز صبح در 1200 مسجد احیا شود که سهم زنجان در این بین 30 مسجد است و در حال حاضر 57 مسجد در استان فریضه نماز صبح را به جای می‌آورند که باید در افزایش این رقم کوشا باشیم و در این راستا امامان جماعت، هیات امنا و پایگاه‌های مساجد با تبلیغ و بیان فضیلت نماز صبح، توزیع بروشور و تبلیغات متنوع در جذب حداکثری کوشا باشند.
وی تاکید کرد: مهمترین شعار در اسلام برای دعوت به نماز، اذان است و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری صدای اذان باید در همه جای شهر به گوش برسد و در همین راستا ترویج اذان حلقومی و فردی در مکان‌های مختلف شهر از اهمیت برخوردار خواهد بود.
در ادامه، سیدرضا حسینی، جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان ابراز کرد: امام خمینی (ره) در راستای اهمیت مساجد بیان می‌کند که مسجد مهمترین سنگر برای دفاع از اسلام بوده و هست به خصوص بعد از پیروزی انقلاب این امر بیشتر لمس شد. همچنین مساجد محلی برای آموزش معارف و احکام دین و کانون امر به معروف و نهی از منکرهاست.
وی  در پایان اظهار کرد: ائمه جماعات و فعالین مساجد باید بکوشند تا جوانان را هرچه بیشتر در پایگاه‌ها و فعالیت‌های مساجد جای داده و تشویق به انجام فعالیت‌های فرهنگی کنند.

captcha