رفع پراکندگی و ایجاد نوآوری؛ لازمه نمایشگاه قرآن/ غلبه جنبه فروشگاهی بر نمایشگاهی
کد خبر: 3327884
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
احمد لیایی:

رفع پراکندگی و ایجاد نوآوری؛ لازمه نمایشگاه قرآن/ غلبه جنبه فروشگاهی بر نمایشگاهی

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از فعالان قرآنی کشورمان با ابراز گلایه از پراکندگی بخش‌های مختلف نمایشگاه که موجب استقبال کم بازدیدکنندگان شده بود، گفت: نمایشگاه قرآن از حالت نمایشگاهی خود به فروشگاه تبدیل شده است.

احمد لیایی، فعال قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: انتقاد جدی که بحث نمایشگاه وارد است این است که دسترسی مردم به نمایشگاه سخت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این مشکلات پارکینگ است، ادامه داد: یکی از ویژگی‌هایی که مصلای امام خمینی(ره) داشت این بود که شما از هر نقطه‌ تهران می‌توانستی با مترو به سهولت به نمایشگاه دسترسی داشته باشی و از سوی دیگر پارکینگ‌های مصلی قدری وسیع بود که شاید به فاصله 200-300 متر پس از پارک ماشین در فضای نمایشگاه بودی.

لیایی با تأکید بر اینکه نمایشگاه از نظر استقبال عمومی کم و خلوت است، اضافه کرد: اما باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب به قدری بزرگ و پراکنده است که بیشتر به یک تفرجگاه شبیه است تا یک نمایشگاه. فکر می‌کنم که مسئولان حتماً باید تجدید نظر جدی در محل برپایی نمایشگاه داشته باشند.

فضای سرد حاکم بر نمایشگاه و کم شدن مخاطبان نمایشگاه قرآن

وی با تأکید بر فضای سرد حاکم بر نمایشگاه و کم شدن مخاطبان نمایشگاه قرآن به دلیل پراکنده بودن بخش‌های مختلف که نکته منفی آن است، اظهار کرد: اینکه نمایشگاه را در جایی بیاوریم که پراکنده باشد و بازدیدکنندگان از بخشی از آن بازدید کنند درست نیست.

این فعال قرآنی بیان کرد: اما در مصلی فضای متمرکزی وجود دارد که غرفه‌ها و بخش‌های مختلف در همان فضا هستند هرچند ممکن است در آنجا نیز اشکالتی هم وجود داشته باشد اما مردم احساس می‌کنند که با فضای مصلی با نمایشگاه قرآن بیشتر همراه باشند.

لیایی در خصوص استقبال کمرنگ قرآنیان از حضور در نمایشگاه، تصریح کرد: اگر در نمایشگاه نوآوری نداشته باشیم، پیرو آن استقبال نیز کم می‌شود و باید بپذیریم که چیز جدید و بدیعی در نمایشگاه نیست و به عبارت دیگر نمایشگاه قرآن از حالت نمایشگاهی خود به فروشگاه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بهتر است این نمایشگاه با این صورت برگزار نشود عنوان کرد: به چه دلیلی سالی چند میلیارد هزینه می‌شود اما نتیجه مطلوبی ندارد و هنگامی که از بازدیدکنندگان می‌پرسی نمایشگاه چگونه بود می‌گویند مثل سال گذشته بود یعنی بدون نوآوری بوده است. حال آنکه اگر مشابه آن را در سایر کشورها ببینیم، می‌بینیم نوآوری و ارائه مطالب جدید برای مردم و مخاطبانشان دارند که با حجم بالای بازدیدکنندگان همراه می‌شود و حال آنکه خیلی از مخاطبان وبازدیدکنندگان می‌گویند برویم گشتی در نمایشگاه قرآن بزنیم و نمی‌گویند که نمایشگاه را از جهت اینکه نمایشگاه قرآن است ببینیم.

بسیاری از بازدیدکنندگان به دلیل استفاده از محوطه نمایشگاه به عنوان تفرجگاه به آنجا سر می‌زنند

لیایی با اشاره به اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان به دلیل استفاده از فضا و محوطه نمایشگاه به عنوان تفرجگاه به آنجا سر می‌زنند، اظهار کرد: درحالی که نمایشگاه قرآن باید محلی برای عرضه انواع فعالیت‌های قرآنی باشد چه برای قشر عام و چه قشر خاص، باید نمایشگاه دارای ویژگی جدیدی باشد تا مخاطب با جذبه و کشش برای بازدید از نمایشگاه قرآنی بیاید.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه البته مراد من این نیست که نمایشگاه با هیچ نوآوری و هیچ عرضه محصولات بدیع قرآنی است، افزود: اما یقیناً چیزی که از نمایشگاه قرآن انتظار می‌رود این است که ارائه وعرضه محصول، بخش و یا خدمات قرآنی جدیدی به مخاطبان داشته باشیم تا به واسطه آن مردم برای حضور در نمایشگاه علاقه‌مند شوند.

وی با اشاره به برپایی کارگاه‌های آموزشی در سطح نمایشگاه آن هم با موضوعاتی که استقبالی ندارد، ادامه داد: بعضاً این کارگاه‌ها با حضور اندکی از مردم و با عدم خروجی مطلوب برگزار می‌شود و حال آنکه باید انگیزه‌ای برای حضور پررنگ‌تر مردم در نمایشگاه فراهم کنیم واگر آن انگیزه ایجاد شود با حجم بالای مخاطبان مواجه می‌شویم و حال آنکه در نمایشگاه کتاب با جمعیت میلیونی بازدید کنندگان روبرو هستیم که این نشان دهنده نوآوری در آن است.

ضرورت نوآوری در نمایشگاه قرآن برای جذب مخاطبان بیشتر

لیایی بیان کرد: نمایشگاه قرآن که در ماه بهار قرآن برگزار می‌شود و به عنوان قرآن که دریاست قابل قیاس با کتاب نیست برپا می‌شود، با حضور و استقبال کمرنگ مردم مواجه هستیم. بلکه بیشتر مردم و مخاطبان نمایشگاه برای خرید و تهیه قرآن و یا سایر محصولات قرآنی به آن سر می‌زنند که این همان نگاه فروشگاهی آنها به نمایشگاه است.

وی با اشاره به اینکه هنگامی که برای نخستین بار نمایشگاه قرآن از سالن حجاب به مصلای تهران انتقال پیدا کرد به عنوان معاون نمایشگاه بوده است و بخش‌های عمده‌ای از نمایشگاه زیر نظر او بوده است، افزود: البته درهمان سال تلاش بر این بود که نوآوری در نمایشگاه انجام شود با توجه به اینکه نمایشگاه در مساحت بالایی چون مصلا برای اولین سال برگزار می‌شد هرچند شاید در سال اول آنچنان نیز موفق نبودیم اما در سال‌های بعد این روند بهتر شد اما متأسفانه این تکرار و روزمرگی در نمایشگا قرآن موجب شده است انگیزه مردم برای حضور کمتر شود.

لیایی در پاسخ به این سؤال که نظرشما در خصوص اینکه برگزاری نمایشگاه برعهده مؤسسات ونهادهای مردمی قرار گیرد، چیست؟ گفت: به طور طبیعی بخشی از نمایشگاه را باید مؤسسات برگزار کنند اما احساسم این است که از عهده یک مؤسسه و یا بخش مردمی و حتی اتحادیه‌های قرآنی، برگزاری نمایشگاه قرآن بر نمی‌آید مگر اینکه بودجه‌ای برای برپایی نمایشگاه در اختیار آنها قرار گیرد که یقیناً اگر این بودجه در اختیار نهاد دولتی قرار گیرد به مراتب بهتر برگزار می‌کند یعنی هنوز آن مؤسسات در حد آن پشتوانه نیستند که بخواهند نمایشگاهی به این عظمت برگزار کنند.

captcha