قناعت؛ یک رفتار اخلاقی کارگشا جهت رهایی از رذایل اخلاقی
کد خبر: 3325440
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
امام جماعت مسجد چهارده معصوم (ع) بروجن عنوان کرد:

قناعت؛ یک رفتار اخلاقی کارگشا جهت رهایی از رذایل اخلاقی

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام سیدکاظم پیردهقان گفت: در مکتب علوی و نگاه اخلاقی امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج‌البلاغه قناعت به‌عنوان یک رفتار اخلاقی کارگشا جهت رهایی از رذایل اخلاقی بیان شده است.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم پیردهقان، روحانی اعزامی از قم روز دوشنبه، 15 تیرماه در جمع نمازگزاران مسجد چهارده معصوم(ع) بروجن، گفت: نفس اماره با گرایش به خواسته‌های نفسانی، در تعارض با فطرت الهی آرامش خود را به چالش می‌کشاند و قناعت و پرهیز از زیاده‌خواهی از جمله عواملی است که انسان را از صفات رذیله‌ای چون حرص و طمع، دروغ، خودخواهی و دلبستگی به امور مادی مبرا کرده و زندگی توأم با آرامش روان را به ارمغان می‌آورد.

امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) بروجن با بیان اینکه قناعت ریشه در پالایش روح، عزت نفس، بلندی همت، آگاهی و خردمندی، باور به گذرا بودن دنیا و تعقل و دوراندیشی دارد، افزود: در مکتب علوی و نگاه اخلاقی امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج‌البلاغه قناعت به‌عنوان یک رفتار اخلاقی کارگشا جهت رهایی از رذایل اخلاقی بیان شده است.

وی در ادامه گفت: حس رضایت از خدا، رشد روحیه امیدواری، مقاومت در برابر معصیت و مهم‌تر از همه رهایی از فقر از ثمرات قناعت است که سبب می‌شوند شرایط تنش‌زا و اضطراب‌آلود، از انسان دور و محیط ذهن و زندگی او همواره با یاد خدا و توکل بر عنایات بی‌پایانش به آرامش حقیقی نائل شود.

روحانی اعزامی ازقم در مسجد چهارده معصوم(ع) بروجن با اشاره به اینکه امام علی(ع) قناعت را بهره‌مندی از دنیا به اندازه کفایت و رفع نیاز می‌داند، تصریح کرد: حضرت علی(ع) در تفسیر و ویژگی انسان قانع می‌فرماید «کسی که به اندازه کفایت زندگی، از دنیا بردارد به آسایش دست یابد و آسوده‌خاطر شود در حالی‌ که دنیا‌پرستی کلید دشواری و مرکب رنج و گرفتاری است».

حجت‌الاسلام پیردهقان اظهار کرد: امام علی(ع) ملاک قناعت را مقدار و بهره‌مندی کم از دنیا نمی‌داند بلکه بهره‌مندی به اندازه کفاف و رفع نیاز را ملاک قناعت بیان می‌فرماید و توجه به دنیا بیش از حد نیاز، رسیدن به مرحله دنیاپرستی است که این مرحله انسان را گرفتار می‌کند هرچند بیان اهل لغت به این معنا که انسان راضی به قسمت خود باشد را نمی‌توان بی‌ارتباط با این حکام دانست.

وی گفت: قناعت مطرح شده نه در زمینه کار و فعالیت و نه در وادی علم و دانش بلکه در زمینه اقتصادی و مال و دارایی است و بسنده کردن به درآمد کم و راضی بودن به آن هرگز به معنی عدم تلاش و فراهم نکردن رفاه و آسایش نیست بلکه دین اسلام توصیه‌های بسیار بر تلاش و کوشش دارد که به‌حق و در جهت مصالح و منافع انسانی باشد نه براساس خودمحوری و در راستای پرستش نفس.

در ادامه حجت‌الاسلام پیردهقان به دیگر مشخصه‌های اخلاقی امام علی(ع) از جمله گذشت، شجاعت، صبر و از خودگذشتگی اشاره و توضیحاتی را بیان کرد.

محمدامین آقائی

captcha