توسعه سلامت معنوی در قالب چهارمین همایش طبیب روحانی
کد خبر: 3311317
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰

توسعه سلامت معنوی در قالب چهارمین همایش طبیب روحانی

گروه سلامت: در نشست خبری چهارمین همایش طبیب روحانی گرامی‌داشت مقام آیت‌الله جوادی آملی هدف از این همایش ترویج مفهوم سلامت معنوی در جامعه دانشگاهی و تبیین شخصیت علمی، فلسفی، عرفانی و قرآنی آیتالله جوادی آملی عنوان شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری چهارمین همایش طبیب روحانی گرامیداشت آیت‌‌الله‌العظمی جوادی آملی امروز 16 خردادماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلیمن نیکزاد عیسی‌زاده، رئیس نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران و سید هادی موسوی دبیر اجرایی این همایش در محل ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست موسوی با بیان این که همایش طبیب روحانی به منظور تقدیر از علمای ربانی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در سه دوره پیشین همایش طبیب روحانی از مقام حضرات آیات عظام بهجت، کشمیری و حسن‌زاده آملی تقدیر شده است و در دوره چهارم قرار است از آیت الله جوادی آملی تقدیر به عمل آید.

وی افزود: این مراسم چهارشنبه 24 خرداد‌ماه با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، چهره‌ها‌ی برجسته علمی و مذهبی در سالن آمفی تأتر سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

سلامت معنوی تنها مربوطه به چند دهه اخیر نیست
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام عیسی‌زاده نیز با بیان اینکه چندین دهه است که در حوزه مطالعات پزشکی در کنار شعار اصلی و بنیادین سلامت، بهداشت و درمان موضوع سلامت معنوی نیز وارد شده است، افزود: تا چند دهه قبل سلامت زیستی، روانی، و اجتماعی مهمترین شعار عرصه پزشکی را به خود اختصاص داده بود اما با به میدان آمدن دین به خصوص دین اسلام در حوزه پزشکی بعد دیگری در حوزه سلامت معنوی وارد شده است که از آن به عنوان بعد سلامت معنوی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: شعار اصلی سلامت معنوی این است که انسان برای درمان و سلامت خود علاوه بر سطوح زیستی، روانی و اجتماعی باید به بعد دیگری نیز توجه داشته باشد که سلامت معنوی است و ما از آن به عنوان سلامت نفس، سلامت روح و نفس نام می‌بریم.

عیسی‌زاده اظهار کرد: سلامت معنوی تنها مربوط به چند دهه اخیر نیست بلکه از زمان تاریخ بشر وجود داشته است، از زمان ظهور اسلام نیز به این بعد از سلامت توجه شایانی شده است.

برپایی همایش طبیب روحانی گامی عینی در ترویج سلامت معنوی است
وی بیان کرد: برای توسعه و ترویج سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد دانشگاه‌های ایران و محلی که بزرگانی چون دکتر قریب، یلدا و شکیب در آن حضور داشته‌اند و این افراد علاوه بر توجه به بعد سلامت جسمی، به سلامت روحی بیماران نیز توجه داشته‌اند، در برداشتن گام‌های عینی سعی کرده است.

رئیس نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: برگزاری همایش طبیب روحانی و گرامیداشت بزرگان روحانی که در بعد سلامت معنوی مورد توجه‌اند گامی در جهت ترویج و تأکید بر مفهوم سلامت معنوی بود.

وی افزود: این طرح توسعه سلامت معنوی در قالب چهارمین همایش طبیب روحانی با گرامیداشت چهره علمی و فاخر آیت‌الله جوادی آملی قرار است برگزار شود.

نکته محوری همایش نزدیکی فکری فرهیختگان پزشکی با اساتید حوزه در بحث سلامت معنوی است
عیسی‌زاده همچنین نکته محوری همایش را نزدیکی فکری اساتید، فرهیختگان و دانشجویان پزشکی به علمای حوزه دانست و اظهار کرد: این همایش می‌خواهد بگوید همانگونه که برای تأمین جسمی نیاز است که به پزشک مراجعه کنیم به همان اندازه نیز نیاز است برای تأمین سلامت معنوی به روحانیون مراجعه کنیم.

وی یادآور شد: از آنجایی که آیت‌الله جوادی آملی علاوه بر اینکه فقیه و فیلسوفی برجسته است، در حوزه‌های عرفان نظری و عملی نیز صاحب نظر بوده و همچنین بر طب قدیم نیز تسلط دارد، لذا در این مراسم سعی می‌شود به جنبه‌های علمی، فلسفی، عرفانی و قرآنی شخصیت این علم گرانقدر جهان اسلامی توجه شود.

captcha