شیخ‌القراء اسکندریه؛ «عبدالمنعم الطوخی»/ الرحمنی که برای آخرین‌بار تلاوت شد + فیلم
کد خبر: 2887049
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
از قاریان مطرح جهان بیشتر بدانیم/۱

شیخ‌القراء اسکندریه؛ «عبدالمنعم الطوخی»/ الرحمنی که برای آخرین‌بار تلاوت شد + فیلم

گروه بین‌الملل: صوت تلاوتش به‌حدی زیبا و آرامش‌بخش بود که منبع الهام بسیاری از قاریان قرار گرفت و در مدت زمانی کوتاه لقب «شیخ‌القراء اسکندریه» در مصر را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در این جهان بی‌کران افردی هستند که با عظمت و بزرگی زندگی می‌کنند، بدون اینکه کسی در مورد آنها چیزی بداند؛ «عبدالمنعم الطوخی» از جمله آن افراد است که به سبب فعالیت در عرصه حفظ و تلاوت قرآن کریم به درجه استادی نایل شد و به‌عنوان یکی از ستارگان آسمان تلاوت در مصر درخشید.

صوت تلاوتش به‌حدی زیبا و آرامش‌بخش بود که منبع الهام بسیاری از قاریان قرار گرفت و در مدت زمانی کوتاه لقب «شیخ‌القراء اسکندریه» را از آن خود کرد.

عبدالمنعم الطوخی، سال 1954 م، در یکی از روستاهای استان «المنوفیه» مصر چشم به جهان گشود. پدر او حافظ کل قرآن کریم بود و این قاری برجسته با تشویق پدر فعالیت قرآنی خود را از «کتاتیب» یا مکتب‌خانه‌های قرآنی آغاز کرد.

در سن هفت سالگی پدر عبدالمنعم متوجه استعداد او در حفظ قرآن کریم، ترتیل و نیز صوت دلنشین او شد؛ این امر سبب شد در آموزش حفظ قرآن کریم بیش از پیش به او اهتمام ورزد و با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر برای او طی دو سال عبدالمنعم موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و پس از آن به‌واسطه پدر نزد قاریان مشهور مصر به فراگیری اصول و آداب قرائت قرآن پرداخت.

مسیر قرآنی عبدالمنعم در ابتدا در مرکز قرآنی واقع در استان «المنوفیه» آغاز شد، سپس به مرکز قرآنی الازهر در شهر طنطا پیوست. پس از اتمام تحصیل خود به تلاوت قرآن کریم در سراسر استان المنوفیه پرداخت به‌طوریکه از شهرت بسیار وسیعی برخودار شد.

عبدالمنعم به استان اسکندریه که در حقیقت آغاز پله‌های ترقی و موفقیت وی تلقی می‌شد و گام مهمی در زندگی او به‌شمار می‌رود، انتقال پیدا کرد.

 

از اساتید این قاری برجسته می‌توان به قاریان مشهور مصر مانند، محمد رفعت و ابوالعینین شعیشع اشاره کرد، اما عبدالمنعم از مکتب مصطفی اسماعیل نیز تأثیر بسیار عمیقی گرفته کما اینکه این قاری برجسته اهتمام بسیاری برای عبدالمنعم قائل بود.

در سال 1977 م، شیخ عبدالمنعم الطوخی در حضور «محمد انور السادات»، رئیس‌جمهور وقت مصر به تلاوت قرآن کریم پرداخت که توجه وی را بسیار به خود جلب کرد، به‌طوریکه پس از آن به استمرار به قرائت الطوخی گوش فرا می‌داد و او را در بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی به همراه خود می‌برد. بسیاری از رؤسای جمهور و سران کشورهای عربی و اسلامی از صدای دلنشین و قرائت بسیار دقیق و فصیح الطوخی خوششان آمده بود و از این رو از الطوخی جهت شرکت در مراسم و محافل قرآنی دعوت به ‌عمل می‌آوردند.

الطوخی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی مانند عربستان، جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین و دیگر کشورهای عربی حضور داشته است، همچنین وی در افتتاح مساجد و مراکز اسلامی زیادی چون مرکز اسلامی لندن به منظور اجرای تلاوت مجلسی حضور داشته است.

عبدالمنعم الطوخی در اثر بیماری کلیوی در 17 آوریل 2007 میلادی چشم از جهان فرو بست؛ سوره مبارکه «الرحمن» آخرین آیات قرآنی بود که وی قبل از وفاتش قرائت کرد.

ویدئویی از آخرین تلاوت استاد الطوخی مربوط به سوره الرحمن را در زیر ببینید!

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکاران
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۱۰:۵۷
0
1
احسنت به گروه بین الملل
جای این مباحث خالی بود
captcha