خانه‌های عالمِ خالی از روحانی؛ مهمترین مشکل فرهنگی شهرستان سرایان
کد خبر: 2856226
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

خانه‌های عالمِ خالی از روحانی؛ مهمترین مشکل فرهنگی شهرستان سرایان

گروه اجتماعی: در سلسله گزارش‌هایی برآنیم که به بررسی مشکلات فرهنگی شهرستان‌های خراسان جنوبی بپردازیم. در اولین گزارش به سراغ امام جمعه شهرستان سرایان رفتیم و پای برخی مشکلات فرهنگی این شهرستان نشستیم.


حجت‌الاسلام احمد نجمی‌پور، امام جمعه شهرستان سرایان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به بخشی از مشکلات فرهنگی شهرستان سرایان، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات فرهنگی سرایان کمبود روحانی در روستاهای پرجمعیت شهرستان است.



وی بیان کرد: دولت در بسیاری از روستاها خانه عالم ساخته است اما متأسفانه بسیاری از این خانه‌های عالم خالی روحانی است که برای رفع این مشکل باید چاره‌اندیشی شود تا روستاهای شهرستان خالی از مبلغ نباشد.



حوزه علمیه سرایان تقویت شود



امام جمعه سرایان اظهار کرد: یکی از راه‌های رفع مشکل کمبود روحانی در شهرستان سرایان تقویت حوزه علمیه سرایان است که هم اکنون 35 طلبه در آن مشغول به تحصیل هستند و از طرف دیگر با حوزه‌های علمیه شهرهایی مانند مشهد و قم در این زمینه رایزنی کرد.



نجمی‌پور عنوان کرد: اگر حوزه علمیه سرایان را تقویت کنیم، می‌توانیم این اطمینان را حاصل کنیم که نیاز به روحانی را در 5-6 سال آینده در شهرستان تأمین شده است.



وی درباره اینکه چه مقدار زمان طول می‌کشد که یک فرد که تحصیل در حوزه را شروع کرده به‌عنوان مبلغ شناخته شود، گفت: دو طرح در حوزه وجود دارد که طرح سفیران هدایت 5 ساله است و طلبه در این طرح متعهد می‌شود که پس از فارغ التحصیلی چند سال را در منطقه خویش به تحصیل مشغول شود، اما طرح بلندمدت حوزه حدود 6 سال طول می‌کشد.



امام جمعه سرایان عنوان کرد: در مورد حوزه علمیه خواهران نیز همین مشکل وجود دارد، چراکه در سرایان حوزه علمیه خواهران وجود ندارد و اکنون حدود 30 طلبه خواهر از سرایان در حوزه علمیه فردوس در حال تحصیل هستند.



نجمی‌پور افزود: با توجه به اینکه در سرایان 4 دانشکده وجود دارد ما در خوابگاه‌های خواهران نیاز به مبلغ خواهر برای تبلیغ در زمینه آموزش احکام و عقاید و تبین مسائلی مانند حجاب و عفاف نیاز داریم که باید به آن توجه جدی شود.



بسیاری از قرآن‌آموزان سرایانی مکان مناسبی برای فراگیری قرآن ندارند



وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات فرهنگی شهرستان سرایان کمبود بودجه‌های فرهنگی است که البته فقط مختص شهر و استان ما نیست و در تمام کشور این مشکل وجود دارد که با سرجمع شدن بودجه‌های فرهنگی این مشکل تا حدی قابل رفع است در حالی که امروزه هر اداره‌ای بودجه فرهنگی مخصوص به خود را دارد.



امام جمعه سرایان یادآور شد: کمبود بودجه‌های فرهنگی باعث شده که بسیاری از قرآن‌آموزان سرایانی جا و مکان مناسبی بر ای فراگیری قرآن نداشته باشند که شایسته نیست و باید با همکاری و هماهنگی متولیان این مشکل رفع شود.

captcha