وابستگی هنرمندان به دربار پهلوی قبل از انقلاب/ هنر خوشنویسی با آیات و روایات آمیخته است
کد خبر: 2798522
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
فراستی بیان کرد:

وابستگی هنرمندان به دربار پهلوی قبل از انقلاب/ هنر خوشنویسی با آیات و روایات آمیخته است

گروه هنر: هنرمند خوشنویس مشهدی با بیان اینکه هنرمندان قبل از انقلاب وابسته به دربار پهلوی بودند، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دامنه هنر در کشورمان افزایش یافت که این گستردگی در زمینه هنر خوشنویسی بیشتر دیده می‌شود.

محمدعلی فراستی، هنرمند خوشنویس مشهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه از قدیم‌الایام هنرمندان با قرآن انس داشته‌اند، گفت: هنرمندان کنونی نیز با قرآن مأنوس هستند و سعی می‌کنند در خلق آثار خویش از آیات و روایت ائمه اطهار(ع) بهره بجویند.

وی با بیان اینکه قرآن راهگشا بوده و راه ما را در آینده نشان می‌دهد، افزود: وقتی یک هنرمند از آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین(ع) در خلق اثر خویش استفاده می‌کند، این هنر آمیخته با کلام وحی در او نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وابستگی هنرمندان به دربار پهلوی قبل از انقلاب

این هنرمند خوشنویس مشهدی با بیان اینکه هنرمندان قبل از انقلاب وابسته به دربار پهلوی بودند، عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دامنه هنر در کشورمان افزایش یافت که این گستردگی در زمینه هنر خوشنویسی بیشتر دیده می‌شود.

فراستی با تشکر از سازمان‌هایی که به نوعی از هنرمندان در رشته خوشنویسی حمایت می‌کنند، اظهار کرد: اگر سازمان‌ها حمایت و پشتیبانی خود را ادامه دهند، همان‌طور که بسیاری از قاریان در کشور تربیت شدند و هم‌ردیف قاریان مصری به قرائت قرآن می‌پردازند، در عرصه هنر نیز شاهد رشد و تعالی هنرمندان خواهیم بود.

آمیختگی هنر خوشنویسی با آیات و روایات

وی با بیان اینکه هنرمندانی که در حوزه خوشنویسی کار می‌کنند، براساس داشته‌ها و اطلاعاتی که دارند و واقعیت‌هایی که به آن‌ها رسیده است یا دیده‌اند به خلق اثر می‌پردازند، اظهار کرد: در این زمینه آثار خوبی طی این چند سال اخیر خلق شده که بیشتر از آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع) بوده است.

این هنرمند خوشنویس مشهدی مشکل عمده هنرمندان را عدم حمایت آنان از سوی مسئولان دانست و اظهار کرد: آثاری که خلق می‌شود یا باید به فروش برسد و یا در نمایشگاهی به معرض نمایش درآید.

فراستی ادامه داد: اگر هنرمندان از لحاظ مالی تأمین شوند، انگیزه بیشتری در آنان به‌وجود می‌آید تا توان، قدرت و حس خود را راحت‌تر روی کاغذ منتقل کنند و به خلق آثار جدید و فاخر دست زنند، همان‌طور که  دولتمردان از اصحاب ورزش حمایت می‌کنند باید این حمایت را نیز از اصحاب هنر داشته باشند.

هنر ماندگار باید در خدمت نظام و قرآن باشد

وی با بیان اینکه خوشنویسی خیلی مورد توجه جامعه هنری است، عنوان کرد: یک خط خوب را همه دوست دارند، منتها هنری می‌تواند ماندگار شود که در خدمت نظام و از همه مهمتر قرآن باشد.

این هنرمند خوشنویس مشهدی هزینه‌های بالا در کلاس‌های خوشنویسی را معضلی دانست که موجب شده افراد قادر نباشند از این هنر به‌رغم علاقه استفاده کنند، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای این هنر فاخر یارانه درنظر بگیرد تا در گسترش این کلاس‌ها در سطح کشور گام مؤثری برداشته شود.

فراستی با بیان اینکه خوشنویسی یکی از هنرهای تأثیرگذار در ارزش‌های اسلامی و دینی به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: بی‌توجهی به ترویج هنر خوشنویسی سبب می‌شود تا دشمن با حربه‌های عوام‌فریبانه خود، جوانان و نوجوانان ما را دچار غفلت و بی‌هویتی کند.

وی از خدمت خویش در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی سخن گفت و اظهار کرد: چند سال پیش که رهبرمعظم انقلاب از این کتابخانه بازدید داشتند، آنجا کار خوشنویسی من را دیده و فرمودند «چقدر خط شما شبیه خط استاد عباس اخوین است».

این هنرمند خوشنویس مشهدی بیان کرد: این صحبت رهبر معظم انقلاب تعجب همراهان ایشان را برانگیخت، این نشان می‌دهد آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر یک کشور اسلامی چقدر به هنر در کنار دیگر مشغله کاری خویش توجه دارند و اساتید این حرفه را به‌خوبی می‌شناسند. 

captcha