ساماندهی جاده‌ بستان - چذابه در دقیقه ۹۰
کد خبر: 2616550
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

ساماندهی جاده‌ بستان - چذابه در دقیقه ۹۰

گروه اجتماعی: ۲۰ کیلومتر مانده به بستان، ۵۰ کیلومتری مرز زمینی چذابه در روستای بردیه جاده‌ای خاکی است که این روزها در دست بازسازی محل اصلی عبور و مرور خودروهای حامل زائران حسینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، برای ثبت و مخابره بزرگترین گردهمایی شیعیان علی و آلش در صبح یک روز پاییزی عازم مرز مشترک ایران و عراق در چذابه شدیم. مسیر اهواز ـ حمیدیه ـ سوسنگرد ـ بستان ـ چذابه با تابلوهایی سبز به جمله طریق‌الحسین(ع) مزین شده است.

20 کیلومتر مانده به بستان، 50 کیلومتری چذابه در روستای بردیه جاده‌ای خاکی در دست بازسازی محل اصلی عبور و مرور خودروهایی است که زائران را به همراه دارد. کارگران در این مسیر مشغول کارند.

به همین دلیل خودروها از قسمت خاکی جاده که از سنگلاخ مملو است استفاده می‌کنند و البته این امر با سختی و کندی در طی مسیر همراه است. زائرانی که در این مسیر قرار دارند از سنین و وضعیت جسمانی مختلف هستند که باعث می‌شود این جاده رنجی باشد در سفر. این سفر به خودی خود به‌دلیل ازدحام جمعیت و البته مراحل خروج از کشور دارای مشکلاتی هست که نامناسب بودن جاده نیز بر آن می‌افزاید.

به سراغ کارگران مشغول به کار می‌رویم می‌گویند از طرف اداره راه در این مکان حضور یافته‌اند و در حال لکه‌گیری جاده هستند. به گفته خودشان این جاده برای عبور و مرور تا بعدازظهر آماده می‌شود. چرا‌که آسفالت استفاده شده برای این امکان سرد بوده و اکنون که زمستان است و با یک‌بار غلتک خوردن آماده استفاده می‌شود.


حضور فراوان زائران در مرز چذابه برای عزیمت به کربلای معلی تبدیل به سنت هر ساله‌ای شده که همگان از جمله مردم و مسئولان از این روند آگاه هستند. بسیج شدن همه امکانات شهری و استانی برای پذیرایی بهینه از زائران در استان خوزستان امری مطلوب به شمار می‌رود. حضور خودجوش مردم برای پذیرایی در مسیر منتهی به مرزهای کشورمان با عراق مشکل تأمین غذا و آب زائران را تا حدود بسیاری برطرف کرده است. حضور برخی از نهادهای دولتی برون استانی همچون شهرداری تهران در مرز با هدف ارائه خدمات و امکانات در کنار مردم اقدامی بهینه اضافه بر اقدامات رفاهی ارائه شده از سوی نیروهای بومی استان است. اما این خدمات و امکانات می‌تواند در حد وسیع‌تر شامل بهبود وضعیت جاده‌ای با عزمی ملی ارائه شود.

بازسازی جاده‌های منتهی به این مرز فی‌نفسه برای راحتی رفت و آمد مردم بسیار تأثیرگذار است اما این اقدامات با توجه به آگاهی همه جانبه مسئولان از هجوم حداکثری مردم به مرزها  برای زیارت باید پیش از این زمان صورت گیرد تا اسباب ناراحتی زائران را موجب نشود.

بنابراین می‌طلبد به دلیل آنکه این جاده در این زمان به خصوص محل رفت و آمد مردم از سراسر کشور است با عزمی ملی و برنامه‌ریزی بلندمدت به بهبود وضعیت آن پرداخته شود.

captcha