طرح «مدينه؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013» فردا افتتاح می‌شود
کد خبر: 2509112
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸

طرح «مدينه؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013» فردا افتتاح می‌شود

گروه بين‌الملل: سلسله برنامه‌های طرح «مدينه؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013» از فردا، 22 اسفند، با برگزاری مراسم افتتاحيه و با حضور شخصيت‌های دينی و فرهنگی از مناطق مختلف جهان در مدينه منوره آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از خبرگزاری «الشعر» (alapn.com)، اين برنامه‌ها طی مراسمی با نظارت سلمان‌بن عبدالعزيز، وليعهد و وزير دفاع عربستان و با حضور مقامات ارشد، فرهنگيان و شخصيت‌های فكری و دينی از سراسر جهان آغاز خواهد شد.
كميته عالی طرح «مدينه؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013» به رياست فيصل‌بن سلمان‌بن عبدالعزيز، امير مدينه منوره، تشكيل شده است و وزير فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان، نايب‌رئيس و تعدادی از علما و مسئولان از اعضای اين كميته هستند.
نمايش فيلمی مستند با عنوان «مدينه؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام» از برنامه‌های مراسم افتتاحيه عنوان شده است و 130 شخصيت اسلامی از خارج از عربستان و 150 شخصيت نيز از داخل اين كشور در مراسم حضور خواهند داشت.
سلسله برنامه‌های اين طرح تا يك سال ادامه دارد و برگزاری نمايشگاه «سيره نبوی» در جوار مسجد «قبا» و همچنين نمايشگاه «محمد رسول‌الله(ص)» در جوار مسجد نبوی از جمله اين فعاليت‌ها عنوان شده است.
عيسی القايدی، رئيس كميته تبليغاتی طرح مدينه؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 اعلام كرد: برنامه‌های متنوعی را برای اجرا در اين طرح يكساله در نظر گرفته‌ايم و تاكنون بيش از 500 فعاليت با مشاركت بيش از 50 سازمان دولتی و غيردولتی و مؤسسات بين‌المللی و منطقه‌ای برای اجرا در طرح، برنامه‌ريزی شده است.
بنابر اين گزارش، برگزاری 30 كارگاه آموزشی، بيش از 60 سمينار، 32 جشنواره، 30 گردهمايی، بيش از 20 مسابقه مرتبط با طرح، حدود 45 نشست، حدود 60 نمايشگاه و همچنين نشست‌های علمی و فرهنگی، چاپ كتاب، توليد فيلم، اجرای تئاتر، بازديد از اماكن تاريخی و فرهنگی مدينه منوره و برگزاری جلسات گفتمان از برنامه‌های طرح مدينه؛ پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 خواهد بود.
بخش ديگری از برنامه‌های طرح نيز به برگزاری نمايشگاه عكس از حرمين شريفين(مسجدالنبی(ص) و كعبه) و سمينار بين‌المللی درباره «نوآوری در خطابه اسلامی در غرب با هدف تقويت گفت‌و‌گو بين پيروان اديان در فرانسه و تمدن‌ها» و همچنين نشست «جوانان مسلمان و آرمان‌ها» اختصاص يافته است.
برگزاری نشست مسئولان راديوهای قرآن‌ كشورهای عضو سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامی(آيسسكو) با هدف بررسی راه‌های تقويت نقش رسانه شنيداری در معرفی ارزش‌های اسلامی و همچنين همايش جهانی «رسول‌(ص) و حقوق آن حضرت بر بشريت» نيز از ديگر برنامه‌های طرح خواهد بود.
يادآور می‌شود، وهابيون سعودی پيش از اين در اقدامی عجيب، تصوير گنبد سبز مسجدالنبی(ص) را از آرم معرفی شهر مدينه منوره به عنوان پايتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 حذف كردند كه به گفته ناظران، اين اقدام وهابی‌ها به نوعی بيانگر ديدگاه آن‌ها برای تغيير هويت شهر تاريخی و اسلامی مدينه و اين مكان مقدس است كه طی قرون متمادی نمادی برای مسلمانان بوده است.
captcha