مخالفت گسترده با حضور سلفی‌ها در جشن‌های ميلاد پيامبر اعظم(ص) در سودان
کد خبر: 2472929
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷

مخالفت گسترده با حضور سلفی‌ها در جشن‌های ميلاد پيامبر اعظم(ص) در سودان

گروه بين‌الملل: علمای سودان با ابراز مخالفت گسترده با حضور گروه‌های سلفی در جشن‌های ميلاد پيامبر اسلام(ص) اعلام كرده‌اند كه شركت وهابيون در اين جشن‌ها موجب اختلاف و فتنه ميان مسلمانان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آستانه هفته وحدت و جشن‌های ميلاد رسول اكرم(ص) همه مسئولان دولتی، شيوخ، مراكز فرهنگی، خلوه‌ها و گروه‌های متصوفه در سودان بر وحدت و پرهيز از هرگونه اعمال تفرقه‌آميز تأكيد كردند.
در پی فتوای محمد عثمان صالح، رئيس هيئت علمای سودان مبنی بر وجوب وحدت شيعه و اهل سنت، به‌خصوص در شرايط كنونی عالم اسلام، علما و نخبگان دينی سودان با برگزاری نشست‌ها، جلسات هماهنگی و صدور اطلاعيه‌هايی خواستار وحدت و همدلی ميان همه آحاد امت اسلام و پرهيز از هرگونه اعمال تفرقه‌انگيز شدند.
در همين راستا در نشست مشترك مديركل ارشاد ولايت خارطوم با فرماندار شهرستان امدرمان طرفين بر تعيين مقررات و شرايطی به‌منظور جلوگيری از هرگونه تحركات مذهبی و طائفه‌گری تأكيد كردند.
مدير كل ارشاد ولايت خارطوم در اين باره گفت: در اين نشست توافق شد تا منشور وحدت تعيين شود و بر اساس آن همه گروه‌ها در ايام جشن‌های ميلاد پيامبر اسلام(ص) ملزم به رعايت آن خواهند بود.
وی اضافه كرد: همه گروه‌های فعال اسلامی بر رعايت اعتدال و وحدت و همدلی و پرهيز از هرگونه مظاهر اختلاف و تفرقه تأكيد كرده‌اند.
همچنين طبق ميثاق وحدتی كه ميان همه گروه‌های اسلامی سودان بسته شد، بر حفظ اتحاد و پرهيز از هرگونه اعمال تحريك‌آميز تصريح شده است.
شيخ احمد المدنی التيجانی دبير گروه «التيجانيه» نيز اعلام كرده است: ما هرگونه تكفير را از سوی هركسی كه باشد، مردود و آن را دسيسه دشمن صهيونيستی به‌منظور ايجاد تفرقه در ميان ملت سودان می‌دانيم.
وی در ادامه افزوده است: بعضی گروه‌های تندرو قصد اختلاف‌افكنی در ميان امت اسلام و برافروختن آتش فتنه در ميان علما را دارند.
مدنی گفت: عده‌ای شيعيان را متهم به بدعت می‌كنند در حالی ساحت شيعه مبرای از اين اتهامات است‌.
شيخ احمد المدنی با مبرا دانستن شيعيان از بدعت عنوان كرده است: اگر چه مردم و علمای دينی در سودان دارای آراء و نظرات مختلفی هستند اما در عقيده با همديگر متحد و همدل می‌باشند.
گزارش ديگری از سودان حاكی است علما و انديشمندان سودان با ابراز مخالفت گسترده با حضور گروه‌های سلفی در جشن‌های ميلاد پيامبر اسلام(ص) اعلام كرده‌اند كه شركت وهابيون در اين جشن‌ها موجب اختلاف و فتنه ميان مسلمانان می‌شود.
«اخبار اليوم» با انتشار خبری در اين باره تصريح كرده است شيوخ و بزرگان طوائف و مذاهب سودان مخالف هرگونه حضور پيروان وهابيت همچون «انصارالسنه المحمديه»، در ويژه‌برنامه‌های گراميداشت ولادت با بركت رسول مكرم اسلام(ص) هستند.
captcha