قطب منار؛ بلندترين بنای تاريخی ـ اسلامی در هند
کد خبر: 1828752
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۱

قطب منار؛ بلندترين بنای تاريخی ـ اسلامی در هند

گروه بين‌الملل: مسجد «قوت الاسلام» به عنوان يكی از مساجد تاريخی هند از جايگاه ويژه‌ای ميان مسلمانان اين كشور برخوردار است و مناره آن با نام قطب منار بلندترين بنای تاريخی ـ اسلامی در هند شمرده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه جنوب شرق آسيا به نقل از روزنامه «الدستور» اردن، اين روزنامه با ارائه گزارشی درباره قطب منار هند ضمن بيان اين مطلب آورده است: مسجد قوت الاسلام نخستين مسجد هند و قطب منار به عنوان مناره آن اثری تاريخی ـ اسلامی در نزديكی دهلی است و بلندترين مناره در هند و دومين مناره بلند جهان شمرده می‌شود.
در ادامه اين گزارش آمده است: قطب منار در فهرست ميراث جهانی سازمان يونسكو ثبت شده است و هر ساله گردشگران بسياری را جذب و چشم هر بيننده‌ای را به خود خيره می‌كند.
اين گزارش حاكی از آن است كه اين مسجد در زمان قطب الدين ايبك، نخستين حاكم سلسله مماليك تركی الأصل و شاه تورانی نژاد هندوستان تأسيس شد و اين گروه در انتشار اسلام در شمال هند همكاری داشتند و حكومت دهلی را پايه‌ريزی كردند.
براساس اين گزارش قطب الدين ايبك برای نامدار ماندن حكومت خود قطب منار را در سال 1193 ميلادی بنا و سرانجام فيروز شاه از پادشاهان آن زمان در سال 1368 ميلادی اين بنا را تكميل كرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: قطب منار بلندترين بنای سنگی در هند و يكی از آثار اسلامی بی‌نظير در نوع خود است و در ساخت آن سنگ‌هايی سرخ رنگ به كار رفته و دو رديف آن نيز با مرمر سفيد ساخته شده است.
در گزارش مذكور با اشاره به اين كه اكنون از مسجد اصلی قوت الاسلام تنها برخی آثار بر جای مانده، آمده است: در ديوارهای اين مسجد نقوش، تزئينات اسلامی و آيات قرآن كريم به چشم می‌خورد و سبك معماری آن نيز اسلامی و هندی است.
در پايان اين گزارش نيز تأكيد شده است: برخی مورخين معتقدند كه نامگذاری قطب منار به خواجه قطب الدين از متصوفان آن زمان باز می‌گردد و وی از بغداد به هند آمد و در اين كشور زندگی كرد.
captcha