تأثیر قناعت در تحقق جهاد اقتصادی از منظر نهج‌البلاغه بررسی شد
کد خبر: 1478
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷
درقالب مقاله‌ای؛

تأثیر قناعت در تحقق جهاد اقتصادی از منظر نهج‌البلاغه بررسی شد

گروه اندیشه: مقاله «‌تأثیر قناعت در تحقق جهاد اقتصادی از منظر نهجالبلاغه‌» در کتاب دومین همایش ملی «نهج‌البلاغه و علوم انسانی» در همدان منتشر شده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) شعبه همدان، مقاله «بررسی تأثیر قناعت درت حقق جهاد اقتصادی از منظر نهج‌البلاغه» به قلم سهراب مروتی، دانشیار دانشگاه ایلام و معصومه رحیمی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام در همدان منتشر شد.



در این مقاله آمده است: تمسک به آموزه‌های اخلاقی اسلام در عصر حاضر از ضروری‌ترین احتیاجات بشر است غرق شدن انسان امروزی در تنگناهای زندگی مدرن، باعث دور شدن وی از اصل خویش شده است از طرف دیگر مشکلات اقتصادی جوامع آنها را به بن بست‌های بزرگی رسانده که برای حل این مشکلات باید تدابیر مهمی اندیشیده شود، و جهاد اقتصادی از جمله این تدابیر مهم در جامعه است.



نویسنده بیان می‌کند: خداوند متعال با ارسال انبیاء راه‌های صحیح استفاده از نعمت‌های دنیا را به بشر آموخته است، تا از هرگونه افراط و تفریط در این باره در امان بماند؛ چرا که محرومیت از امکانات دنیا و غرق شدن در زرق و برق آن، هر دو از نیل به کمالات جلوگیری می‌کند در فرهنگ اسلامی همان‌طور که از فقر وفاقه به عنوان زمینه‌ساز کفر یاد می‌شود، دنیاپرستی و غرق شدن در زخارف آن، ریشه همه گرفتاری‌ها و محنت‌های آدمی به شمار می‌رود یکی از دستورات اسلام در زمینه استفاده از نعمت‌ها، قناعت است.



نگارنده در ادامه به معنای قناعت اشاره کرده و عنوان می‌کند: قناعت به معنای حالتی برای نفس است که عامل اکتفا کردن آدمی به قدر حاجت و ضرورت است در علم اخلاق نیز ملکه قناعت، ضد صفت حرص و حالتی نفسانی دانسته شده است که موجب می‌شود آدمی به قدر حاجت و ضرورت اکتفا کند و قناعت به معنای تنازل است تا آنجا که فرد زندگی خود را با امکاناتی که در دست دارد، منطبق سازد.



این مقاله در ادامه آورده است: امام علی‌(ع) که از عالی‌ترین روحیه زهد و قناعت برخوردار بود، به قناعت به عنوان والاترین عنصر اقتصادی، بلکه ارزشی بسیار گرانقدر در حیات انسان می‌نگرند روحیه قناعت بزرگترین سرمایه اجتماعی هر جامعه است، چرا که شرایط رفاهی در هر جامعه ای عامل تباهی و فساد و گاه بروز فسق و فجور و افزایش جرایم می‌شود روحیه قناعت، در جامعه همچنین عامل تقویت و افزایش روحیه جهادی می‌شود، از این رو خداوند به نقش ایمان در ایجاد روحیه قناعت و ملکه شدن آن در شخص توجه می‌دهد.



در آیه 97 سوره نحل، ایمان عامل تحقق این روحیه در شخص می‌داند؛ زیرا کسی که به ایمان واقعی دست یابد، از فلسفه آفرینش و مأموریت انسان در ربانی شدن و آبادانی زمین از طریق کار و تلاش و تولید آگاه می‌شود و خود را دربست در اختیار این فلسفه می‌گذارد.



این مقاله می‌افزاید: قناعت یکی از راه‌های مهم رشد و گسترش توسعه اقتصادی جامعه و تحقق جهاد اقتصادی است، برای پیاده شدن فرهنگ قناعت در جامعه باید به مبارزه بارذیله اسراف پرداخت و فرهنگ صحیح مصرف را در جامعه ترویج داد.



یادآور می‌شود، این مقاله در کتاب دومین همایش ملی «نهج‌البلاغه و علوم انسانی» در همدان منتشر شده است.


captcha