سرپرستی نجفی در وزارت علوم با مجوز رهبر معظم انقلاب تمدید شد
کد خبر: 1475924
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶

سرپرستی نجفی در وزارت علوم با مجوز رهبر معظم انقلاب تمدید شد

گروه دانشگاه: سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم با درخواست رئیس جمهور از رهبر انقلاب تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر در پاسخ به این سؤال که برخی رسانه‌ها گفته‌اند شما به رغم پایان یافتن مهلت قانونی سرپرستی در روز پنجشنبه، 29 آبان با نامه رئیس جمهور در وزارت علوم حضور یافته‌اید، گفت: رئیس جمهوری برای این کار از مقام معظم رهبری مجوز گرفته‌اند.
نمایندگان مجلس در روز 29 مردادماه رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری را استیضاح و برکنار کردند. از آن زمان محمدعلی نجفی با حکم رئیس جمهوری سرپرست وزارت علوم است. براساس اصل 135 قانون اساسی، مهلت اداره یک وزارت‌خانه با سرپرست سه ماه است.
عباس‌علی کدخدایی، مشاور عالی دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه قانون اساسی و تفسیر اصل 135 درباره ادامه سرپرستی وزارتخانه بیش از سه ماه مسکوت است، پیش از این گفته بود: این امر، جزء اختیارات ولی فقیه است. شخص رئیس جمهوری می‌تواند چنین درخواستی کند، در آن صورت رهبر معظم انقلاب به این موضوع ورود می‌کنند.
وی ادامه داد: در اصل 135 قانون اساسی تصریح شده است که رئیس جمهوری باید برای وزارتخانه‌هایی که سرپرست ندارند، برای مدت سه ماه سرپرست تعیین کند؛ بنابراین بیشتر از سه ماه فردی نمی‌تواند سرپرستی این وزارتخانه را برعهده بگیرد.
بنا بر این گزارش، از روز 29 مردادماه تاکنون، رئیس جمهوری سه گزینه را برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رأی اعتماد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است. تاکنون نمایندگان به محمود نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی معاون اسبق وزارت علوم برای تصدی این وزارتخانه رأی اعتماد نداده‌اند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه 28 آبان و یک روز قبل از پایان یافتن مهلت قانونی سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم، محمد فرهادی وزیر اسبق آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای دریافت رأی اعتماد به مجلس معرفی کرده است.
قرار است جلسه رأی اعتماد به فرهادی روز چهارشنبه پنجم آذرماه برگزار شود. پیش‌تر برخی حقوقدانان و نمایندگان مجلس تنها راه ادامه سرپرستی نجفی را بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حکم حکومتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عنوان کرده بودند.

captcha