آشنایی با مفاهیم قرآن؛ عامل بی‌نیازی انسان‌ها/ حفظ قرآن در طول دوران تحصیل دنبال شود
کد خبر: 1465123
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
آیت‌الله ایمانی اظهار کرد:

آشنایی با مفاهیم قرآن؛ عامل بی‌نیازی انسان‌ها/ حفظ قرآن در طول دوران تحصیل دنبال شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نعمتی بالاتر از آشنایی با قرآن کریم نیست، گفت: بعد از اینکه انسان با جسم و جان خود با این کتاب آسمانی آشنا شد، دیگر نیازی در وجود او نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر دیروز، 5 آبان در سفر شهرستانی خود به استهبان و در جمع قرآن‌آموزان مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با بیان اینکه نعمتی بالاتر از آشنایی با قرآن کریم نیست،‌ گفت: بعد از اینکه انسان با جسم و جان خود با این کتاب آسمانی آشنا شد و تمام وجودش با مفاهیم بلند قرآن آشنایی پیدا کرد، دیگر نیازی در وجود او نیست و به مجموعه‌ای وصل شده است که قرآن کریم درباره آن می‌فرماید « وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ ؛ و همانا که آن در کتاب اصلى [=لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پر حکمت است» (آیه 4 زخرف).
وی، قرآن کریم را مهیمن بر تمام کتب آسمانی و مفاهیم بشری دانست و افزود: طبعاً اگر این آشنایی برای کسی پیدا نشد، نمی‌تواند ادعا کند و بگوید من در بی نیازی و غنا هستم در حالی که تمام وجود او فقر فرا گرفته است زیرا هیچ بهره‌ای از قرآن کریم نگرفته است.
آیت‌الله ایمانی ابراز کرد: طبیعی است آشنایی با قرآن، حفظ، فهم و تفسیر این کتاب آسمانی برای این است که انسان از آثار وجودی قرآن کریم بهره‌مند شود.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه آشنایی با خدا به ما کمک می‌کند تا به مرحله «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ؛ و کسانى که در راه ما کوشیده‏اند به یقین راه‏هاى خود را بر آنان مى‏نماییم و در حقیقت‏خدا با نیکوکاران است» (آیه 69 سوره عنکبوت) برسیم، گفت: از برکت قرآن می‌توان به فقه رسید البته نه فقه اصطلاحی بلکه فقهی که در روایات اهل بیت(ع) وارد شده است.
وی به مفهوم فقه و فقیه اصطلاحی اشاره کرد و گفت: فقیه اصطلاحی یعنی فردی که قادر است مسائل دینی را درک، استخراج و استنباط کند و قدرت اجتهاد و فهم فروع دین از روایات و آیات قرآن کریم دارد اما آن فقهی که در روایات ما وارد شده و اهل بیت(ع) در روایات به آن تمسک کرده است درک و فهم از سراسر وجود و جان است که بفهمد و بداند که آیات قرآن چه می‌خواهد بگوید و اسلام از او چه طلب می‌کند و آنچه را که درک کرده به فعالیت تبدیل کند.
آیت‌الله ایمانی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان اشاره کرد و گفت: بیت‌الاحزان مجموعه موفقی بوده است و سال‌های سال است که با فعالیت‌های این مجموعه از دور و نزدیک آشنایی بوده است و اگر قرار است عمر در جایی صرف شود، چه جایی بهتر از قرآن و در مسیر آن.
وی ابراز کرد: اینکه چه بخواهیم و نخواهیم گذر است و عمر سپری شده و تمام می‌شود و طبع عالم این است لذا خوب است که از این فرصت در خدمت به آشنایی با قرآن مجید استفاده کنیم.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن کریم کتاب حقی است که از سوی پروردگار عالم تنظیم شده است و جز حق چیزی در آن نیست، گفت: باید عمر خود را صرف این کتاب آسمانی کنیم.
آیت‌الله ایمانی با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی به ترویج فعالیت‌های قرآنی در کشور خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب در حوزه‌های علمیه مسئله آشنایی با قرآن کمتر مطرح بود، حتی کار مفسران ما برای حوزه‌های علمیه چشمگیر نبود به عنوان مثال درباره مرحوم علامه طباطبایی نقل شده است که ایشان خود را قربانی کرد یعنی شرایط این چنین بود که مسئله قرآن در حوزه‌های علمیه به جد برای طلاب مطرح نبود.
وی ادامه داد: به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی این فضای آشنایی با قرآن پیدا شد در حالی که قبل از انقلاب در میان جمعیت 8 هزار نفری طلاب حوزه علمیه قم تنها 3 الی 4 نفر توفیق حافظ شدن قرآن کریم را پیدا کرده بود اما امروز مشاهده می‌کنیم که آمار حفاظ قرآن هم در میان برادران و هم خواهران بسیار بالاست.
رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس اضافه کرد: این حسنه پایدار امام راحل یکی از حسنات زندگی ایشان و صدقات جاریه امام است که با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی فضای آشنایی با قرآن برای ما فراهم شد.
آیت‌الله ایمانی اظهار کرد: امروز مقام معظم رهبری نیز با توجه به شرایط جمعیت کشور، جامعه را به سمت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن سوق دادند که باید بدین فرمایشات توجه داشت.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه فعالیت قرآنی خود برکات را به دنبال دارد، گفت: امروزه مشاهده می‌کنیم که مؤسسه بیت‌الاحزان قریب 50 ساختمان و بیش از 140 شعبه در نقاط مختلف کشور دارد و این‌ها همگی مصداق همان آیه 69 سوره عنکبوت هستند که با همین مسائل ساده و زندگی ابتدایی، مسائل مذهبی و دینی ما رشد پیدا کرده است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه به زودی حوزه علمیه و مدرسه‌ای برای طلاب حافظ قرآن در استان فارس شکل گیرد، گفت: مسئله حفظ قرآن در حین درس و دوره تحصیلی باید دنبال شود و لازم نباشد که حتماً از کار و تحصیل این مسئله منفک شود بلکه باید هر دو یکجا بیایند و فضایی به وجود آید که در ضمن دوران تحصیل مسئله حفظ قرآن هم تعقیب و دنبال شود و در این مورد نیز مقدمات آن در دستور کار قرار دارد و از تجارب بیت‌الاحزان نیز حتماً استفاده خواهیم کرد.
آیت‌الله ایمانی با اشاره به اینکه مؤسسه بیت‌الاحزان 500 حافظ قرآن در میان طلاب تربیت کرده است، ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که تمام روحانیان و طلاب ما حافظ قرآن باشند و با این کتاب آسمانی و مفاهیم بلند آن به طور کامل مأنوس باشند.

captcha