سبقه تاریخی هیئت‌های مذهبی در تبریز به یکصد سال پیش برمی‎‌گردد
کد خبر: 1462003
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

سبقه تاریخی هیئت‌های مذهبی در تبریز به یکصد سال پیش برمی‎‌گردد

گروه اجتماعی: کارشناس تشکل‎‏های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به تاریخ تأسیس هیئت‎های مذهبی، گفت: با توجه به اینکه تبریز شهر اولین‌‎‏ها بوده، بدو فعالیت چنین هیأت‎‏هایی در این استان در سال یک هزار و 300 هجری شمسی (یکصد سال پیش) آغاز شده است.

محمد فتح‌اله‎‏زاده، کارشناس تشکل‎‏های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه دو هزار و 500 هیأت مذهبی در این استان فعالیت دارند و امسال مراسم سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین را برپا می‌کنند، اظهار کرد: این هیأت‎‌‏ها به صورت سیار و فصلی فعالیت کرده و بیشتر در منازل، مساجد و نیز حسینه‌‎ها مراسم‌‎های خود را برگزار می‌کنند.

وی اجرای برنامه‌‎های فرهنگی درمناسبت‌‎های مذهبی با فضاسازی تبلیغاتی، برپایی نمایشگاه‌‍‎ها، انجام برنامه‌های اجتماعی و عمرانی از جمله شرکت در آبادانی و پیشرفت کشور، کمک به نیازمندان، و ارائه کارهای خیرخواهانه به همنوعان از جمله این فعالیت‌‎‏ها هستند.

تظارت چندانی بر هیأت‌های مذهبی وجود ندارد
فتح‌اله‎‏زاده با بیان اینکه همه این هیأت‌ها دارای کد شناسه و مجوز هستند، افزود: با توجه به گستردگی چنین تشکل‌‎های دینی به دلیل محدود بودن نیروی انسانی در برنامه‎‌‏های این هیأت‌ها نظارتی چندانی وجود ندارد.
وی کم‌توجهی مسئولان، وجود خلأهای قانونی، آماده نبودن زیرساخت‌‎های لازم و اداره کردن هیأت‌‎ها به صورت مردم نهاد را ازجمله عواملی دانست که باعث شده نظارت کافی صورت نگیرد.
کارشناس تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: برنامه‌‎های هأیت‌‎های مذهبی با حضور عموم مردم برگزار می‎‏شود اما استقبال جوانان از این برنامه‌‎ها بیشتر است.
وی همچنین به برنامه‎‏های امسال ماه محرم اشاره کرد و برگزاری دسته‎های خیابانی درقالب سینه‎‏زنی، زنجیرزنی، برپایی ایستگاه‌‎های صلواتی، احسان و اطعام و... را ازجمله برنامه‌‎های شاخص دانست و گفت: این مراسم‌‎ها بعداز نماز مغرب و عشاء شروع شده و تا ساعت 12 شب ادامه می‌‎یابد.
وی اضافه کرد: مراسمی که تا زمان معین به کار خود پایان ندهند، تذکرهای لازم به آن داده می‌‎شود؛ لذا در این راستا 210 تعداد اکیپ نظارتی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان، شورای هئیت‎‏های مذهبی و انجمن اتحادیه‌های اسلامی مساجد و نیز ارگان‌‎های مردمی در این استان تشکیل شده است.
فتح‌الله‎‏زاده به برقراری امنیت از لحاظ برقراری محدوده ترافیکی عبور و مرور اشاره کرد و افزود: در این خصوص با هماهنگی اعضای ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی و مذهبی استان که در آن دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‎ها، کانون مداحان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، اداره اطلاعات و نیروی انتظامی عضو هستند برای تسهیل این امر، با اداره راهنمایی و رانندگی همکاری خواهند کرد.
وی با اشاره به تاریخ تأسیس هیأت‎های مذهبی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تبریز شهر اولین‌‎‏ها بوده، بدو فعالیت چنین هیأت‎‏هایی در این استان در سال یک هزار و 300 هجری شمسی (یکصد سال پیش) آغاز شده و در عموم مراسم‌‎ها در قالب هیأت‌‎های عجم و عرب برگزار می‌‎شد.
وی مراسم‌های زنجیرزنی و سینه‎زنی عرب و عجم محله‎های قدیمی تبریز ازجمله محله شتربان، خیابان، کوچه‌‎باغ را از مهمترین مراسم‎ها برشمرد و ادامه داد: در روزهای تاسوعا و عاشورا تا سوم شهادت امام حسین(ع) مراسم‌‎ها همه‎‏ساله با جلوه و شکوهی خاص در بازار تبریز برگزار می‎‏شود.
کارشناس تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان به تشکیل هیأت‌‎‏های جدید و برنامه‌های آنان نیز اشاره کرد و افزود: درسال‏‎های اخیر هیأت‎‏هایی تشکیل شده‏‎اند که بیشتر باحضور نوجوانان و جوانان اداره می‏‎شوند.
وی گفت: تا دو سال قبل سازمان تبلیغات اسلامی حمایت‎‏های کمکی را به منظور حفظ این هیأت‎‌ها از پنج میلیون تا سقف 10 میلیون ریال ارائه می‎‏داد اما بدلیل عدم تخصیص اعتبار این حمایت‎ها قطع شده است.

دومین اجتماع عزاداران حسینی در هفتم محرم امسال در تبریز برگزار می‎‌شود
فتح‏‎اله‎زاده با بیان اینکه امسال اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در هفتم محرم در تبریز برگزار خواهد شد، اضافه کرد: این تجمع به صورت کشوری در روزهای مختلف دهه نخست محرم برگزار خواهد شد که در شهرهای استان نیز سوم تا دهم محرم این اجتماع برگزار می‎‏شود.
وی افزود: در تبریز مراسم با سخنرانی حجت‎‏الاسلام بلاغی از واعظان تبریزی و 10 نفر از مداحان شاخص از جمله خادم آذریان، مصطفایی، دادی، فلاح و قلی‌‎زاده برگزار خواهد شد.
همچنین برگزاری همایش روحانیون، مسئولان هیأت‎‌های مذهبی و مداحان از دیگر برنامه‌های سازمان در آستانه ماه محرم است که در تبریز و شهرستان‎‌ها برگزار می‌شود.

captcha