ضعف سازوکارهای نظارتی فراکسیون قرآن/ چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی مشخص شود
کد خبر: 1455148
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
رحیم قربانی عنوان کرد:

ضعف سازوکارهای نظارتی فراکسیون قرآن/ چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی مشخص شود

گروه سیاسی: رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران با اشاره به نقش نظارتی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس، گفت: فراکسیون سازوکار نظارتی مشخصی برای فعالیت‌های قرآنی کشور داشته باشد.

رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به تأثیر فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی بر فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: یکی از جایگاه‌های ویژه و مهمی که می‌تواند تأثیر زیادی در رشد فعالیت‌های قرآن و عترت در کشور داشته باشد، حضور چنین تشکیلاتی در رده‌های قانون‌گذاری کشور است.
وی افزود: این فراکسیون که با تلاش‌هایی خانم دکتر افتخاری داشتند، در مجلس تشکیل شد که فعالیت‌های زیادی طی سال‌های مختلف انجام داده که از جمله آنها می‌توان به پیگیری منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب اعتبارات قرآنی در بودجه‌های سالیانه اشاره کرد.
ضرورت تشکیل جلسات تعریف‌شده با مدیران قرآنی
قربانی خاطرنشان کرد: هرچند فعالیت‌های فراکسیون قرآن مجلس در این زمینه‌ها شاخص بوده، اما انتظار می‌رود از جامعه قرآنی اعم از قاریان، حافظان، اساتید، پیشکسوتان و مدیران استفاده شود تا فراکسیون بتواند فعالیت‌های گسترده‌تر و بیشتری داشته باشد و فعالیت‌هایش را محدود به چند طرح و یا حضور در برنامه‌ها نکند.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران افزود: به نظر می‌رسد نیاز به تشکیل جلسات مشخص و منظم، با دستور جلسه معینی است که فراکسیون می‌تواند با دعوت از مدیران قرآنی مشکلات و فعالیت‌هایی که در جامعه قرآنی وجود دارد رصد کند و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که فعالیت‌های خوبی داشته‌اند مورد تشویق قرار گیرند و به مسئولانی که در عرصه قرآنی اهتمام جدی نداشته و کم‌کاری می‌کنند تذکراتی داده شود و یا مورد سؤال از سوی نمایندگان قرار گیرند.
جای خالی چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی
وی شناسایی آسیب‌ها، ضعف‌ها و خلأهای فعالیت‌های قرآنی کشور را از دیگر مزیت‌های برگزاری نشست‌های مستمر فراکسیون با مدیران قرآنی کشور عنوان کرد و گفت: فراکسیون می‌تواند یک چشم‌انداز و افقی را برای فعالیت‌های قرآنی کشور در نظر بگیرد که بر اساس آن، اولویت‌ها را شناسایی و مورد حمایت و پشتیبانی قانونی قرار دهد.
قربانی نقطه‌ضعف ارتباط بین فعالان قرآنی و فراکسیون قرآن مجلس را منظم نبودن و هدفدار نبودن عنوان کرد و افزود: پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، خیل زیادی از جامعه قرآنی از سوی فراکسیون دعوت شدند که این امید وجود داشت که جلسات با فعالان قرآنی با همان قوت و نظم ادامه داشته باشد.
نیاز فراکسیون قرآن به حمایت فعالان قرآنی
وی گفت: فراکسیون قرآن مجلس به حمایت و پشتیبانی فعالان قرآنی نیاز دارد تا به عنوان بدنه کارشناسی در کنار اعضای فراکسیون فعالیت‌هایی کنند و ارتباط متقابلی بین فراکسیون و جامعه قرآنی در راه پیشبرد فعالیت‌های قرآنی شکل گیرد.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران همچنین اظهار کرد: فراکسیون برنامه‌های خود را یا اطلاع‌رسانی نمی‌کند و یا اساساً برنامه مدون و مشخصی ندارد؛ همچنین مشخص نیست اعضای فراکسیون چه کسانی هستند تا جامعه قرآنی با آنها آشنا شوند و بتوانند در جلسات مختلف تک‌تک اعضای فراکسیون قرآن را برای حضور در محافل و برنامه‌های قرآنی دعوت کنند تا آنها نیز در جریان خیل مسائل و فعالیت‌های قرآنی قرار گیرند و از امور قرآنی مطلع شوند.
نقش اعضای فراکسیون قرآن شفاف نیست
قربانی عدم شفافیت نقش اعضای فراکسیون قرآن را از دیگر نقاط ضعف فراکسیون دانست و گفت: تنها عضوی که از فراکسیون می‌شناسیم، خانم دکتر افتخاری است؛ بعضاً اسم‌هایی از اعضای فراکسیون می‌شنویم، اما در جلسات و همایش‌های قرآنی آنها را ندیده‌ایم.
وی با بیان اینکه مدیران قرآنی باید با اعضای مختلف فراکسیون قرآن در ارتباط باشند، گفت: در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رئیس فراکسیون حضور می‌یابد، در کمیسیون‌های مختلف آموزشی و پژوهشی نیز رئیس فراکسیون حضور دارد، در برنامه‌های مهم قرآنی نیز شاهد حضور رئیس فراکسیون هستیم؛ البته این اتفاق از نقاط قوت فراکسیون است و انگیزه بالای رئیس فراکسیون را نشان می‌دهد که به سایر اعضای جامعه قرآنی نیز انگیزه و دلگرمی می‌دهد اما نیاز به حضور سایر اعضا در جلسات تخصصی و برنامه‌های قرآنی دیده می‌شود.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران با اشاره به نیاز مجلس به ویژه اعضای فراکسیون قرآن به نظرات کارشناسی جامعه قرآنی برای طرح‌ها و لوایح قرآنی گفت: چند ماه پیش یک طرح قرآنی در صحن علنی مجلس مطرح شد که فراکسیون در آن طرح دخیل نبود؛ به نظر می‌رسد لازم است روندی برای ارائه طرح‌ها و لوایح قرآنی مشخص شود که اشخاص حقیقی و حقوقی که طرح‌های ویژه‌ای دارند، بتوانند از طریق این فراکسیون آنها را مطرح کنند.
چند طرح و لایحه قرآنی در نوبت رسیدگی است؟
وی ادامه داد: البته مشخص نیست که چند طرح و لایحه قرآنی در نوبت رسیدگی مجلس است اما فراکسیون با ارتباط با مدیران قرآنی می‌توانند از آنها برای دریافت نظرات کارشناسی و دفاع قاطع از طرح‌ها کمک بگیرند و الا همچون طرح مذکور با مخالفت بسیاری از نمایندگان مواجه می‌شود.
قربانی با تأکید بر اینکه این مسئله سابقه بدی را برای طرح‌های قرآنی ثبت می‌کند، گفت: چنین مسائلی هم برای جامعه قرآنی تأثیرات منفی خواهد داشت و هم پس از این اگر شخصی طرح قرآنی ارائه دهد، با مشکلاتی روبرو می‌شود.
تخصیص اعتبارات قرآنی به دستگاه‌ها بر اساس عرض و طول آنها نباشد
وی به نقش نظارتی فراکسیون قرآن و عترت مجلس نیز اشاره کرد و گفت: حضور رئیس فراکسیون قرآن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی باعث می‌شود که فعالیت‌های نهادها و دستگاه‌ها را ببیند، اما این حضور داشتن و دیدن کفایت نمی‌کند، بلکه باید وظیفه خود را در مورد پیگیری مطالبات جامعه قرآنی و همچنین سؤال از مسئولان انجام دهد.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران گفت: باید بر اساس نوع و حجم فعالیت‌هایی که دستگاه‌ها و نهادها در امور قرآنی دارند و نظارت و پایشی که صورت می‌گیرد، تخصیص بودجه صورت گیرد و صرف اینکه یک دستگاه عریض و طویل است و نیروی انسانی زیادی دارد، نباید اساس تعیین اعتبارات دستگاه‌ها قرار گیرد؛ این مسئله منوط است به اینکه فراکسیون ساز و کار نظارتی مشخصی برای فعالیت‌های قرآنی کشور داشته باشد.
فراکسیون قرآن از کمیته پایش شورای توسعه استفاده کند
وی ادامه داد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت‌های قرآنی کشور را پایش می‌کند و ارتباط زیادی با صاحب‌نظران دارد که به صورت منظم و تعریف‌شده برگزار می‌شود؛ فراکسیون می‌تواند با استفاده از این ظرفیت برای رصد و نظارت فعالیت‌های قرآنی استفاده کند و گزارش‌های آنها را به عنوان منبع خبری و استنادات خود قرار دهد.
قربانی با تأکید بر توجه به مفاد منشور توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: اگر در این منشور اشکالات و خلأهایی وجود داشته و نیاز به اصلاح دارد، فراکسیون برای تحقق بندها، اهداف و وظایف آن، طرح‌هایی به مجلس ارائه دهد.
ضرورت رسیدگی به وضعیت نیروهای انسانی در دستگاه‌های قرآنی
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران همچنین گفت: فعالیت‌های قرآنی کشور چشم‌انداز مشخصی ندارد که باید از سوی فراکسیون با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مشخص و تصویب شود. ممکن است برخی ساختارها و تشکیلات قرآنی تقویت یا تعدیل شوند؛ باید مشخص باشد که نحوه تقویت و تعدیل آنها از سوی چه ارگانی و بر چه اساسی صورت گیرد.
قربانی توجه به نیروی انسانی سازمان‌ها و دستگاه‌های قرآنی را نیز ضروری دانست و افزود: لازم است با جذب مدیران و فعالان قرآنی از ظرفیت آنها استفاده شود که این مسئله نه تنها انجام نمی‌شود، بلکه در بخش‌های مختلف قرآنی مشکلاتی از نظر جایگاه و رتبه سازمانی وجود دارد که نیازمند حمایت‌های قانونی است.

captcha