اسلام، چه برنامه‌اى براى تربیت جنسى دارد؟
کد خبر: 1455125
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴

اسلام، چه برنامه‌اى براى تربیت جنسى دارد؟

گروه اندیشه: اسلام چه برنامه‌‎اى براى تربیت جنسى دارد؟ و این برنامه از چه منطقى پیروى مى‌کند؟ اسلام، تربیت کودک را بسیار مهم شمرده، در این راستا برای پیش از انعقاد نطفه و سنین مختلف عمر او توصیه‌هایی نموده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، بدون تردید، بخشى از موفقیت‌ها و کامیابى‌هاى بشر در گرو تربیت جنسى است، چرا که تکامل و تعالى انسان، بسته به تربیت و خودسازى در همه ابعاد وجود اوست و غریزه جنسى یکى از این ابعاد است. لذا هر مکتبى که ادعاى تأمین سعادت بشر را دارد، باید براى غریزه جنسی، برنامه داشته باشد و پاسخ روشنى به آن دهد.



در برخورد با این بخش از ماهیت انسان، مکاتب مختلف، واکنش‌هاى متفاوتى نشان داده‌اند. برخى مرکز ثقل حیات انسان را غریزه جنسى شمردند و در ارضاى این غریزه، راه افراط را در پیش گرفتند که منجر به پیدایش بى‌بندوبارى جنسى شد.



از سوى دیگر، برخى به بهانه تقدس و تدین، این بخش از ماهیت انسان را نادیده گرفتند و حتى سخن گفتن از آن را نادرست دانستند که موجب پیدایش پدیده رُهبانیت جنسى در صدر اسلام شد و ممکن است رگه‌هایى از آن، در هر زمانى وجود داشته باشد. پرسش اساسى این است که اسلام چه برنامه اى براى تربیت جنسى دارد؟ و این برنامه از چه منطقى پیروى مى‌کند؟.



اسلام، تربیت کودک را بسیار مهم شمرده است. در این راستا برای پیش از انعقاد نطفه و سنین مختلف عمر او توصیه‌هایی نموده است که مراعات دقیق آنها در تربیت جسمی و روحی او بسیار مؤثر است.



تربیت جنسی و پرورش کودک بر اساس حیا و عفت است



یکی از جنبه‌های حساس تربیت، تربیت جنسی و پرورش کودک بر اساس حیا و عفت است که اسلام برای رسیدن به هدف مطلوب آن دستورات و توصیه‌های با ارزشی نموده است.



تربیت جنسی، ‌تربیت انسان‌ها در دوره‌های رشد کودکی،‌ نوجوانی و جوانی است. آمادگی روانی برای ازدواج و داشتن یک زندگی سالم خانوادگی برای آن‌ها، ضرورت توجه به احکام دینی را ایجاب می‌کند.



از آن جایی که ریشه بسیاری از انحرافات جنسی در بزرگ سالی از کودکی آغاز شده است، بنابراین ضرورت توجه به تربیت جنسی کودکان اهمیت می‌یابد.



تربیت جنسی کودکان در عصر حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌هاست این نوع تربیت زیر مجموعه‌ای از نظام تعلیم و تربیت است و در اسلام نیز این تربیت مورد توجه قرار گرفته است.



تربیت جنسی کودکان، آموزش مسائل جنسی در حد فهم و درک آن‌ها است



تربیت جنسی کودکان، آموزش مسائل جنسی در حد فهم و درک آن‌ها است به‌گونه‌ای که باعث انحراف جنسی آنها نشود. کودکان باید بدانند که روابط با همجنس و جنس مخالف چگونه است. در این آموزش باید از سخنان گهربار امامان معصوم و قرآن کریم نهایت استفاده را برد.



امروزه متأسفانه در جامعه‌ ما، منابع غیر صحیح برای پاسخ‌گویی به نیازهای جنسی کودکان فراوان است به همین دلیل خانواده‌ها باید کودکان خود را به طریق صحیح تربیت کنند تا به انحراف جنسی دچار نشوند.



اسلام تربیت جنسی را برای ساماندهی رشد رفتار جنسی در کودکان، لازم شمرده. البته از نظر اسلام تربیت جنسی، باید به وسیله والدین به کودکان آموزش داده شود و پدران و مادران نیز خود اصول و قواعد رفتار درست جنسی را بشناسند و رعایت کنند.



کندوکاو در ویژگی‌های تربیت جنسی در اسلام، جزئی از کل نظام تربیتی اسلام است. تربیت جنسی در اسلام ربّانی است؛ یعنی این جنبه از تربیت اسلامی نیز آبشخور الهی دارد و مربی و متربی در پرداختن به آن، مکلف و مأجورند.



تربیت جنسی در اسلام، انسانی است چراکه در این نظام تربیتی همواره بر کرامت، حرمت و قداست انسان تأکید می‌شود. بنابراین افراد اجازه ندارند از سر شهوت، کرامت خود را زیر پا گذارند و انسانیت خویش را با خواست‌ها و تمایلات فرومایه آلوده کنند.



تربیت جنسی از نگاه اسلام استمرار دارد



تربیت جنسی از نگاه اسلام استمرار دارد و تا پایان عمر به درازا می‌کشد؛ آنچه را خانواده و مدرسه می‌سازند، رسانه‌های گروهی باید تقویت کنند و در سایر مراکز آموزشی استمرار یابد. استمرار در تربیت جنسی، شرط پیروزی است و بی آن تربیت کامل محقق نمی‌شود.



واقع‌گرایی، ویژگی دیگر تربیت جنسی در اسلام است، اسلام در تربیت جنسی، به حقایق و گرایش‌های سرشتی انسان به امور جنسی توجه می‌کند و نسبت به این میل انسانی رویکرد منفی ندارد و با پندارهای واهی، این حقیقت ذاتی آدمی را سرپوش نمی‌نهد و دگرگون جلوه نمی دهد و خواستار سرکوب آن نیس.



هر عملی دارای اهدافی است. تربیت جنسی نیز به عنوان زیر شاخه‌ای از تعلیم و تربیت باید هدفی را دنبال کند. هدف نهایی از تربیت جنسی قرب الی الله و رسیدن به کمال مطلق و خشنودی خداوند است. به همین دلیل، ‌باید تربیت جنسی در همین راستا دارای مبانی، اصول و روش‌ها و عملکردهایی باشد که خداوند متعال از یک انسان انتظار دارد.



هر انسانی، با توجه به شرایط محیطی، ‌اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی، ‌فعالیت‌ها و استعدادهایش را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که خود را به این هدف عالی نزدیک‌تر کند. اما برای رسیدن به این هدف می‌توان اهداف واسطه‌ای دیگر نیز در نظر گرفت.



ایجاد شرایط مناسب برای رشد سالم جنسی



یکی از اهداف مهم تربیت جنسی این است که رشد جنسی کودکان، در شرایطی سالم و طبیعی و به دور از هرگونه نارسائی‌ها، بلوغ زودرس و سایر انحرافات جنسی انجام گیرد. کودک باید همواره در شرایطی آرام و بدون استرس و مشغولیت‌های جنسی مراحل رشد خود را سپری کند تا بتواند در سنین نوجوانی رشدی مطلوب و طبیعی داشته باشد.



اگر کودک در سنین خردسالی نتواند رشد جنسی قابل قبولی داشته باشد، انحرافات جنسی خود را به دوره‌ نوجوانی و سپس به دوره‌ی جوانی و بزرگ‌سالی خواهد رساند. او در بزرگ‌سالی نمی‌تواند نقش پدر و مادری خود را به خوبی ایفا کند و مسلماً خانواده ای نامطلوب خواهد داشت.



 شناخت و انتظار درست از هویت جنسی



تربیت صحیح جنسی، ‌باعث به وجود آمدن آگاهی صحیح و داشتن توقعات بجا از هویت جنسی کودکان است. این آگاهی صحیح می‌تواند با توانایی‌های جنسی مطابقت کامل داشته باشد. این هدف باید در دوره‌ کودکی و نوجوانی برآورده شود، ‌تا فرد در سنین بزرگ‌سالی بتواند مسئولیت‌های خود را مناسب با جنسیتش انجام دهد.



از اهداف مهم تربیت جنسی، این است که زنان و مردان بتوانند خود را به طور صحیح و بدون استفاده از روش‌های ناسالم ارضا کنند. ارضای صحیح در دین اسلام، اهمیت فراوانی دارد و به این امر به عنوان امری مطلوب و پسندیده توجه شده است. از این دیدگاه، ارضای صحیح از طریق پیوند مقدس ازدواج صورت خواهد گرفت و مرد و زن با ازدواج می‌توانند نیازهای جنسی خود را برطرف کنند.

captcha