فراکسیون قرآن تحرک مجلس در حوزه فعالیت‌های قرآنی را بیشتر کرد/ نمره ۱۷ به فراکسیون
کد خبر: 1450090
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
علی سرابی:

فراکسیون قرآن تحرک مجلس در حوزه فعالیت‌های قرآنی را بیشتر کرد/ نمره ۱۷ به فراکسیون

گروه سیاسی: قائم‌مقام شورای عالی قرآن با اشاره به فعالیت‌های فراکسیون قرآن مجلس گفت: با آغاز فعالیت‌های این فراکسیون تحرک مجلس در ارتباط با قوانین و مقررات مربوط به مباحث قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به گذشته افزایش یافت .

علی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به نقش و جایگاه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل این فراکسیون در مجلس تقریباً مصادف بود با تشکیل دولت نهم و با رویکردی که در مجلس و همچنین دولت در آن مقطع به وجود آمده بود هم‌افزایی و تحرک خاصی در جامعه قرآنی و فعالان قرآنی به وجود آمده بود.
وی افزود: شاید در سال‌های پیش از تشکیل فراکسیون، اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور موجبات تحولات چشم‌گیر در عرصه فعالیت‌های قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی شده بود اما بدون شک فراکسیون قرآن مجلس یکی از کارگروه‌هایی است که در این تحرک چشم‌گیر و توسعه فعالیت‌های قرآنی در جامعه نقش بسزایی داشته است.
سرابی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات فراکسیون قرآن مجلس گفت: این فراکسیون در موضوع تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی و اعتبارات فعالیت‌های قرآنی در بودجه‌های سالیانه که به بودجه نیم‌درصد مشهور شد، نفش بسزایی داشت.
وی همچنین گفت: به دلیل ارادتی که نمایندگان به قرآن و موضوعات قرآنی دارند، ظاهراً اکثرشان در این فراکسیون عضو هستند اما پیگیری امور از سوی رئیس فراکسیون انجام می‌شود که توانسته در تحولات قرآنی کشور در سال‌های گذشته تأثیرگذاری باشد.
قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: با آغاز فعالیت‌های این فراکسیون تحرک مجلس در ارتباط با قوانین و مقررات مربوط به مباحث قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به گذشته افزایش یافت اما این وضع می‌تواند شرایط بهتری نیز داشته باشد که امیدواریم با عنایت بیشتر نمایندگان مجلس به این فراکسیون اتفاقات بهتری بیفتد.
سرابی در مورد انتظارات جامعه قرآنی از این فراکسیون و مجلس گفت: امروز مباحث زیادی وجود دارد که نیازمند قانونگذاری و ورود مجلس به موضوعات است؛ یکی از این مسائل که فراکسیون به صورت اجمالی به آن ورود کرده و باید حمایت شود، بحث سامان‌دهی حمایت از فعالان قرآنی است.
وی افزود: قوانین مختلفی وجود دارد که به نوعی از بخش‌های از فعالیت‌ها و فعالان قرآنی حمایت می‌کنند، مانند تحصیل رایگان قاریان و حافظان ممتاز و یا امکان ادامه تحصیل این افراد؛ همچنین قوانینی در ارتباط با عدم اخد مالیات از مؤسسات قرآنی وجود دارد اما این موارد به صورت محدود و با پوشش ناقص صورت می‌گیرد که برخی اوقات در اجرا مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: پیشنهاد طرح جامع حمایت از فعالیت‌ها و فعالان قرآنی را تهیه کرده‌ایم که اگر مجلس به ویژه فراکسیون قرآن کمک کنند، با اجرایی شدن این طرح تمام حمایت‌های لازم از فعالان قرآنی صورت می‌گیرد.
سرابی در مورد مشکل بیمه جامعه قرآنی نیز گفت: در چند سال گذشته فعالان قرآنی در قالب صندوق حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر بیمه شدند اما این روند متوقف شده و جمع بسیاری از فعالان قرآنی دچار مشکل بیمه‌ای شدند؛ امیدواریم با عنایت مجلس و با فعال شدن بیشتر فراکسیون در این جهت، طرح جامع حمایت از فعالیت‌ها و فعالان قرآنی کامل شده و به تصویب نمایندگان برسد تا تحرک و پویایی خوبی را در جامعه قرآنی ایجاد شود.
وی در مورد ارتباط این فراکسیون با دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی گفت: در یک سال گذشته فراکسیون ارتباطات خود را با سایر بخش‌ها گسترش داده و کارگروه‌هایی نیز در این زمینه فعال شده است که هر یک بخشی از کارها را پیگیری می‌کند.
قائم مقام شورای عالی قرآن افزود: جلساتی با مسئولان دستگاه‌های مختلف برگزار شده تا فعالیت‌های آنان پایش و ارزیابی شود که نتایج این بررسی‌ها در تصمیم‌گیری مجلس در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی تأثیرگذار خواهد بود.
سرابی در مورد بُعد نظارتی کمیسیون گفت: این فراکسیون همواره در بحث نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها اقداماتی داشته است اما امسال این بخش فعال‌تر شده و جلسات مرتبی با حضور اعضای شورای مرکزی فراکسیون که هر یک مسئولیت یکی از کارگروه‌ها را بر عهده دارند، تشکیل شده است؛ همچنین جلساتی با مسئولان و برخی وزرا برگزار شده است که جلساتی خوبی بوده است.
قائم مقام شورای عالی قرآن در پایان، در ارزیابی کلی فعالیت‌های فراکسیون قرآن مجلس نمره 17 را به آن اختصاص داد.

captcha