مرزبندی روحانیت در «فرشته‌ها با هم می‌آیند» خطرناک است
کد خبر: 1438506
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
جبار آذین:

مرزبندی روحانیت در «فرشته‌ها با هم می‌آیند» خطرناک است

گروه هنر: «فرشته‌ها با هم می‌آیند» سعی دارد زندگی طلبه‌ای را تصویر کند که وابستگی حکومتی ندارد؛ این نگاه مسیر خطرناک و لغزنده‌ای است که گام برداشتن در آن نیازمند دقت نظر کافی است.

جبار آذین، کارشناس و منتقد سینما، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کیفیت فیلم سینمایی «فرشته‌ها با هم می‌آیند» بیان کرد: حامد محمدی کارگردان «فرشته با هم می‌آیند» فیلمنامه‌نویسی است که اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد. این سینماگر پیش‌تر دو فیلمنامه «طلا و مس» و «حوض نقاشی» را به عنوان دو کار خوب در پرونده کاری خود دارد. این کارگردان در سناریو جدید خود سعی کرده برداشتی تازه از روحانیت داشته باشد.

نمایش چهره‌ای فعال از یک طلبه

وی افزود: در «فرشته‌ها با هم می‌آیند» شاهد نمایش چهره‌ای فعال از طلبه جوان فیلم هستیم که زندگی سالمی دارد. این روحانی با وجود مشکلات عدیده‌ای زندگی روزمره، سعی می‌کند با تلاش برای کسب روزی حلال، همانند دیگر مردم روزگار خود و خانواده‌اش را سپری کند. در این فیلم گفته می‌شود که روحانیون نیز همچون دیگر اقشار جامعه با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو هستند که برای رفع آن گاهی اوقات مجبور می‌شوند کاری را انجام دهند که خود مایل به آن نیستند. همانند روحانی جوان فیلم که حاضر به بازی در یک فیلم سینمایی شد.

این منتقد سینما ادامه داد: در این فیلم این نکته مورد توجه است که ممکن است مشکلات برای روحانیون بیشتر از دیگر اقشار جامعه باشد، چون آنها به واسطه پیوند با اموری دینی برای خود‌سازی باید از دیگر اقشار جامعه بیشتر تلاش کنند. به عبارت دیگر در این فیلم گفته می‌شود که یک روحانی خوب برای این‌که زندگی بهتری پیش گیرد حتما لازم نیست که به دستگاه‌های حکومتی وصل شود. برای همین برای نشان می‌دهد با وجود تمام مشکلات موجود، چگونه ایمان و اعتقادات قوی و داشتن توکل قادر است انسان را از بند مشکلات پیش رو رهایی بخشد.

کشش فیلمنامه مانند «طلا و مس» نیست

وی درباره بخش فنی فیلم گفت: از نظر من فیلمنامه این کار آن کشش لازم را که در فیلم «طلا و مس» شاهدش بودیم دارا نیست، زیرا شخصیت‌پردازی‌ نقش‌های اصلی به طرز مطلوبی انجام نشده است. در ضمن جای توجه به ساده‌زیستی با ساده‌انگاری تعویض شده است. نکته دیگر این‌که نگاه جدید به روحانیت در این فیلم سینمایی سبب شده که تعادل در کار از بین رود. در حقیقت مرزبندی که بین روحانی حکومتی و غیر حکومتی در این فیلم انجام شده، مسیر خطرناک و لغزنده است که می‌تواند مسئله‌ساز باشد. با این وجود این فیلم جزء کارهای ارزشی سینمای ما محسوب می‌شود، برای همین کار فیلمساز در خور توجه و تقدیر است.

بازی‌ها قابل قبول است

آذین در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این‌که میزانسن فیلم چه کیفیتی دارد؟ توضیح داد: من چینش میزانسن در «فرشته‌ها با هم می‌آیند» را در اندازه‌های کارهای حرفه‌ای نمی‌دانم، هرچند قبول دارم در این بخش فیلمساز توانسته نمره قبولی گیرد. همچنین بازی‌هایی که در این فیلم انجام شده دلنشین و قابل قبول است. به ویژه نقش جواد عزتی که به عقیده من توانست نمره قبولی دریافت کند. در انتها، این فیلم کاری متوسط و رو به بالا است که برای کار اول یک فیلمساز جوان، اثری خوب و در خور توجه محسوب می‌شود.

captcha