حضور فعال و مستمر در سطح دانشگاه‌ها، رسالت اصلی جهاد دانشگاهی است
کد خبر: 1435892
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵

حضور فعال و مستمر در سطح دانشگاه‌ها، رسالت اصلی جهاد دانشگاهی است

گروه اجتماعی: سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد کردستان با اشاره به اینکه نقش جهاددانشگاهی در پیشبرد اهداف علمی و فرهنگی با تعامل مستمر با دانشگاه‌ها محقق خواهد شد، گفت: حضور فعال و مستمر در سطح دانشگاه‌ها رسالت اصلی جهاد دانشگاهی است.

اعظم شریفیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اظهار کرد: جایگاه جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهادی علمی، پژوهشی و فرهنگی در این مقوله جایگاه ویژه‌ای است و کارنامه درخشان این نهاد در طی 34 سال از حضورش به خوبی گواه این مدعا است.

وی افزود: با توجه به پتانسیل‌های بالای این نهاد با دارا بودن نیروهای متخصص، متعهد و عمل‌گرا، اگر همراهی مدیران دستگاه‌های کلان کشور بیش از پیش ارتقا یافته و بودجه کافی نیز به این نهاد اختصاص یابد، جهاد دانشگاهی به جایگاه برتری در این حوزه دست خواهد یافت.

شریفیان اظهار کرد: دارا بودن نیروهای جوان، انقلابی، تلاشگر با توان علمی بالا، همراه با روحیه خودباوری و فرهنگ جهادی مهم‌ترین شاخص جهاد دانشگاهی و عامل اصلی موفقیت این نهاد در عرصه‌های علمی و فرهنگی است.

تلاش جهادگران در عرصه فرهنگی باید با جدیت بیشتری صورت پذیرد

وی بیان کرد: پس از دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جهادگران جهاد دانشگاهی، مطالباتی از سوی ایشان مطرح شد که رسالت جهادگران در تولید علم و فناوری در کشور را دو چندان می‌کند؛ علاوه بر آن با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ که بخشی از شعار سال از سوی ایشان نیز به این مهم اختصاص یافته، تلاش و همت جهادگران در عرصه فرهنگی باید با جدیت بیشتری صورت پذیرد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد کردستان عنوان کرد: با توجه به اینکه رسانه ابزاری برای انتقال فرهنگ بوده و می‌تواند در جهت تقویت اجزای اصلی فرهنگ اسلامی و ملی کشور و پاسداشت آن در برابر نفوذ و تأثیر فرهنگ مخرب غربی  تأثیرگذار باشد؛ می‌تواند این نهاد فرهنگی را نیز در پیشبرد اهداف کلان فرهنگی خود یاری کند.

وی اظهار کرد: خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، با تأکید بر اشاعه فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و ترویج ادبیات دینی همراه با حمایت از اصول و ارزش‌ها با رعایت اصل بی‌طرفی، در این راستا گام بر می‌دارد.

شریفیان عنوان کرد: رسالت اصلی جهاد دانشگاهی حضور فعال و مستمر در سطح دانشگاه‌ها و برقراری ارتباط مؤثر با قشر دانشجو است، چراکه هدف اصلی از تشکیل این نهاد انقلابی توسط حضرت امام(ره) تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی و ایجاد پلی میان دانشگاه و صنعت بود؛ لذا نقش جهاد دانشگاهی در پیشبرد اهداف علمی و فرهنگی با تعامل مستمر با دانشگاه‌ها محقق خواهد شد.

شاخصه اصلی جهاد دانشگاهی؛ دارا بودن نیروهای متعهد و انقلابی با روحیه جهادی

وی بیان کرد: مهم‌ترین تفاوت جهاد دانشگاهی با سایر سازمان‌ها و نهادها، دارا بودن نیروهای متعهد، انقلابی و با روحیه جهادی است؛ نیروهایی که با کمترین امکانات موجود به بالاترین جایگاه علمی و پژوهشی دست می‌یابند.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد کردستان ادامه داد: امروز جایگاه علمی جهاد دانشگاهی در کشور بر هیچ کس پوشیده نیست؛ دستاوردهای علمی و پژوهشی جهادگران جهاد دانشگاهی در پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها گواه این امر است، نمونه بارز آن موفقیت در زمینه آغاز تحقیقات در زمینه تولید اعضای انسانی در بدن حیوانات، اجرای طرح شناسایی پروتئین‌های غشای سلول‌های بنیادی در ایران، تولد نسل سوم بزهای تراریخته، راه‌اندازی رشته‌های دکترای پژوهش محور و آموزش محور و... است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه بیشتر از هشت سال از عمر این نهاد انقلابی در کردستان نمی‌گذرد اما این نهاد چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ فرهنگی جایگاه خود را تحکیم کرده و روند رو به رشدی را در پیش گرفته است، هرچند با توجه به توان و ظرفیت این نهاد انتظارات بیش از این بوده که امیدواریم با تلاش مضاعف جهادگران جهاد دانشگاهی واحد کردستان روز به روز شاهد اعتلای این نهاد در استان باشیم.

شریفیان یادآور شد: انتظارات از افرادی که خود را جهادگر می‌دانند و در عرصه‌های مختلف علمی یا فرهنگی فعالیت می‌کنند به مراتب بیشتر از سایران است و طبعاَ عنوان «جهادگر بودن» رسالت بزرگی است بر دوش افراد، روحیه خودباوری، انقلابی بودن و جهادی بودن را در خود تقویت کنیم و قدر جایگاهی که امروز به عنوان نیروی جهادگر در آن خدمت می‌کنیم، را بدانیم.

captcha