لذت بردن مادی و معنوی؛ مهم‌ترین فلسفه روزه‌داری/ روزه‌داران در طول روز، بیشتر بیدار باشند
کد خبر: 1424137
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
تابعی اظهار کرد:

لذت بردن مادی و معنوی؛ مهم‌ترین فلسفه روزه‌داری/ روزه‌داران در طول روز، بیشتر بیدار باشند

گروه اجتماعی: مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مهم‌ترین فلسفه روزه‌داری لذت بردن انسان در ابعاد مختلف است، گفت: در اثر روزه‌داری ۴ لذت مادی و معنوی عاید انسان می‌شود.

پروفسور سیدضیاءالدین تابعی، مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، به فلسفه روزه‌داری اشاره کرد و گفت:‌ مهم‌ترین فلسفه روزه این فریضه الهی لذت بردن انسان در ابعاد مختلف است.
وی با بیان اینکه در اثر روزه‌داری 4 لذت عاید انسان می‌شود، افزود: نخست لذت خوردن و آشامیدن و قدردانستن این نعمت الهی است زیرا اگر انسان مدتی امساک کند، سپس غذایی بخورد، لذت بیشتری خواهد برد.
تابعی ادامه داد: دومین لذت به دست آمده از روزه‌داری، لذت اراده است و کسی که همیشه یک عادت روتین داشته است و آن را ترک کند، لذتی که از این اراده خود در ترک عادت به دست می‌آورد، دلپذیر است.
این متخصص پاتولوژی بالینی و تشریحی ادامه داد: لذت دیگر روزه‌داری، لذتی است که به دلیل قرب به درگاه احدیت به انسان‌ روزه‌دار وارد می‌شود و همان لذتی است که از فرمانبری معشوق حاصل خواهد شد و در نهایت لذت چهارم لذتی است که انسانی که با نیت خالص روزه می‌گیرد، ذهنش باز شده و می‌تواند کشف شهودات طی طریق حق داشته باشد.

تزکیه نفس، مهم‌ترین بعد روزه‌داری است
وی با اشاره به آیه 2 سوره جمعه «... وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ...؛ ... و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد...» گفت: خداوند به وسیله روزه‌داری، تلاش می‌کند تا چیزهای زیادی به انسان‌ها فرا دهد اما مهم‌ترین قسمت آن تزکیه نفس انسان است که موجب دستیابی سریع‌تر انسان به درگاه ربویت است.
تابعی در پاسخ به اینکه مهم‌ترین فواید روزه‌داری چیست؟ عنوان کرد: زمانی که بخواهیم از کاری سود و فایده‌ای به دست آوریم، از انجام آن لذت می‌بریم و لذا لذت روحانی و روانی که روزه‌داری که برای انسان دارد، موجب دستیابی سلامت روحی و روانی و در پی آن سلامت جسمی می‌شود.

سفارش‌های پزشکی پیرامون روزه‌داری
این استاد رشته‌ هماپاتولوژی در ادامه اظهار کرد: سفارش می‌شود که روزه‌داران از ساعت‌های روز تنها برای قطع خوردن و خوابیدن استفاده نکنند، بلکه کمی به مباحث مدیتیشن و آرامش نیز بپردازند.
وی اضافه کرد: بهتر است روزه‌داران بیشتر بیدار باشند تا اینکه دائم بخوابند که متأسفانه سنت غلطی رواج یافته این شده است که روزه‌داران روز بخوابند و شب بیدار باشند و این سنت غلطی است و کم خوابی و کم‌خوری در ماه رمضان موجب عدم توازن در سلامتی خواهد شد.
تابعی خاطرنشان کرد:‌ توصیه می‌شود روزه‌داران آب بسیار مصرف کنند مخصوصاً کسانی که دچار مشکلات کلیوی هستند بعد از افطار باید به این قضیه توجه داشته باشند، تا خدای نکرده کاهش آبرسانی به بدن موجب بروز مشکلاتی برای آنان نشود.

captcha