رسالت رسانه ارزشی تربیت انسان بر محور تزکیه نفس است
کد خبر: 1408218
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹

رسالت رسانه ارزشی تربیت انسان بر محور تزکیه نفس است

گروه اندیشه: پژوهشگر علوم قرآنی گفت: رسالت کنونی رسانه ارزشی و متعهد برای صیانت از فرهنگ اسلام ناب محمدی تربیت انسان بر محور تزکیه نفس است.

حجت‌الاسلام حسن عباس‌زاده اهری، استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، اظهار کرد: میزان اثربخشی و تأثیرگذاری هنر و رسانه اگر در جامعه بررسی شود آنگاه میزان سلامت جامعه و یا خطراتی که از ناحیه تولیدات رسانه‌ای به جامعه می‌رسد هم معلوم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه الگو گرفتن فرهنگی ـ اجتمای مردم از رسانه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل انکار است، گفت: اگر متولیان و مسئولان رسانه‌ها در هر بعد از جمله رسانه‌ ملی و سینما که در قله‌های مهم تربیت دینی و معنوی جامعه قرار دارند در انجام رسالت خود از طریق ابزار رسانه کوچکترین خطایی انجام دهند می‌توانند جوامع بشری را با بحران‌های عظیمی روبرو کنند.

وی افزود: به سبب بعد عظیم اثربخشی رسانه در شکل‌گیری فرهنگ جوامع است که باید متولیان و مسئولان این امر خود آراسته به معیارهای تربیت درست انسانی و اخلاقی باشند تا بتوانند مروج اندیشه‌های ناب ارزشی و دینی بین اقشار مختلف مردم باشند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این مهم که رسالت اصلی رسانه‌ها باید اثرگذاری در نوع و ارتقای معلومات و معرفت‌های اجتماعی افراد باشد، افزود: هدف و رسالت رسانه اصلی رسانه متعهد به ارزش‌های دینی در جامعه باید تربیت انسان بر محور تزکیه نفس در جهت تحقق انفاس قدسی باشد.

وی اظهار کرد: اگر هنر دینی و سینمای ارزشی بر خلاف معیارهای معنوی و انسانی در جامعه حرکت کند خود به‌‌عنوان مروج فاسد، فسق و فجور و انحطاط و در رفتن از رله‌های تربیتی است.

مدرس علوم حوزوی افزود: به‌نظر می‌رسد بزرگترین مسئولیت در عصر کنونی در همه جهان به دوش کسانی است که بالاترین، سریعترین و گسترده‌ترین تاثیر را در جامعه با خود دارند که رسانه‌ها از جمله این موارد هستند.

حجت‌الاسلام عباس زاده با تأکید بر اینکه انسان‌ها امروز مخاطب کسانی هستند که رسانه‌ها به‌خصوص سینما را در اختیار دارند، اضافه کرد: رسانه‌ها باید انصاف را راعایت کنند و در تولیدات خود اسباب گمراهی مخاطبان را فراهم نکنند.

پژوهشگرعلوم قرآنی اظهار کرد: رسانه‌های ارزشی باید برای مخاطبان خود هدیه‌های مهم تدراک ببینند و سوغات زیبایی در محصولات و تولیدات خود به همراه داشته باشند تا مانع هدر رفت استعدادهای فطری و الهی مخاطبان خود شوند.

captcha