اخلاق همواره در اندیشه‌های شهید مطهری متجلی بود
کد خبر: 1403140
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۸
مهدی نوید ادهم:

اخلاق همواره در اندیشه‌های شهید مطهری متجلی بود

گروه اجتماعی: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه نظام‌مند به دین و معارف دینی برترین ویژگی شهید مطهری است، افزود: استاد مطهری همه ابعاد دین را مدنظر قرار می‌داد و اخلاق همواره در اندیشه‌های او متجلی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ازهرمزگان، مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش روز گذشته، 14 اردیبهشت در آیین تجلیل از معلمان برگزیده استانی و کشوری در هرمزگان با تبریک هفته معلم و تجلیل از مقام شامخ معلمان به تبیین ویژگی‌های شهید مطهری پرداخت و گفت: آن شهید بزرگوار دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بود که این ویژگی‌ها می‌تواند بهترین الگو برای معلمان در تربیت نسل‌های آینده باشد.

مهدی نوید ادهم افزود: نگاه نظام‌مند به دین و معارف دینی به عنوان برترین ویژگی آن شهید بود که با پرهیز از هر گونه افراطی‌گری و تحجر، همه ابعاد دین را مدنظر قرار می‌داد و اخلاق همواره در اندیشه‌های او متجلی بود.

وی با بیان اینکه شهید مطهری در مسیر تبیین رسالت دین تفکر خود را مبتنی بر باورهای عقلانی قرار داده بود، از درک شرایط زمان به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های برتر آن شهید نام برد و افزود: معلم موفق کسی است که با بهره‌گیری از چنین الگویی با جامع‌نگری در آموزش‌ها و اصول تربیتی، آگاه به علم روز باشد و با تلفیق تجارب گذشته در حال و آینده بتواند در تربیت نسلی مومن و متعهد براساس شرایط و اقتضائات روز حرکت کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش ایران اسلامی به رغم همه دستاوردها و پیشرفت‌هایی که مرهون تلاش معلمان عزیز است، به دلایل مختلف پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست، خاطرنشان کرد: اگر باور داریم که آموزش و پرورش موتور محرک توسعه کشور است، باید آموزش و پرورش دیگری را رقم بزنیم و تدابیری اتخاذ شود تا بتواند بر اساس واقعیت‌های روز در مسیر تحول و کارآمدی نقش‌آفرین باشد.

وی معلمان را پیشگامان و پرچمدار این تغییر و تحول نامید و از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه نظام تعلیم و تربیت یاد کرد.

به گفته ادهم خوشبختانه سند تحول بنیادین که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت، با جامع‌نگری آنچه را که می‌تواند آموزش و پرورش مورد انتظار ایجاد نماید، روی میز قرار دارد که به تعبیری می‌توان گفت این سند، سند تحول کشور در مسیر توسعه در همه ابعاد است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز با تبریک هفته معلم به همه تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت به تبیین جایگاه و اهمیت نقش معلم به عنوان چراغ راه هدایت پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال شان معلم را به بشر ارزانی داشته تا رسولان حق مسیر هدایت را بنمایانند و تعالی انسان را ممکن و میسر سازند.

احمد آخوندی رسالت معلمان را خطیر عنوان کرد و افزود: رسالت شرافت‌مندانه‌ای که نام خداوند متعال و همه رسولان پاک و معصومین در آن متجلی است، بر عهده معلم است.

وی در ادامه با اشاره به شیوه نامه انتخاب معلمان نمونه بیان داشت: سهمیه معلمان نمونه براساس آمار جمعیتی است که از بین پنج هزار و 253 پرونده، تعداد هزار و 112 معلم حائز رتبه شدند که از این شمار 329 نفر در سطح منطقه برگزیده شدند و از این تعداد نیز 18 نفر برگزیده استانی و یک نفر برگزیده کشوری هستند.

آخوندی در پایان بیان کرد: مسیر تحول در برنامه‌های آموزش و پرورش مبتنی بر راهبردهای چهارگانه وزارت آموزش و پرورش است که با جدیت در دستور کار قرار دارد.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری نیز با بیان اینکه ارزش کار معلم در فردای قیامت در ردیف خون شهداست، اظهار داشت: اهمیت علم و آگاهی‌بخشی که در دین مبین اسلام بسیار مورد تاکید است، حتی ارزش کار معلم را از خون شهدا نیز برتر می‌کند.

جوانشیر کدخداپور افزود: انسان از آغاز خلقت تا آینده همواره نیازمند ارشاد و راهنمایی بوده و بدین سبب تعلیم و تعلم صفت حسنه آفرینش شده است که در شغل شریف معلمی متجلی است.

وی در ادامه با اشاره به نقش فرهنگ‌سازی، آموزش و پرورش را زیربنای تحول در جامعه دانست و بیان داشت: برای اینکه بتوانیم در همه وجوه توسعه موفق باشیم، نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم و هیچ بستری برتر از آموزش و پرورش برای فرهنگ‌سازی و تعمیم آن به جامعه وجود ندارد.

به گفته کدخداپور در این میان جامعه از معلمان بیشترین انتظار را دارد که بتواند در ترسیم فرهنگ جامعه، در مسیر کمال، نقش بی‌بدیل خود را ایفا کند، منتهی باید به موازات آن معلم نیز در کانون توجه باشد و نیازهای این قشر شریف به بهترین شکل مورد توجه و اهتمام باشد.

یادآوری می‌شود که در پایان این آیین که با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری همراه بود، از معلمان نمونه با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

captcha