همایش ملی «سبک زندگی رضوی» برگزار می‌شود
کد خبر: 1390810
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
در مشهد؛

همایش ملی «سبک زندگی رضوی» برگزار می‌شود

گروه اندیشه: همایش ملی، سبک زندگی رضوی با محورهای نقش عمل به سبک زندگی رضوی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، در مقابله با چالش‌ها و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی، سبک زندگی معنوی در آموزه‌های رضوی و موانع رواج سبک زندگی رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

امیر سلمانی‌رحیمی، دبیر همایش ملی «سبک زندگی رضوی» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: فراخوان همایش علمی ـ پژوهشی سبک زندگی رضوی از اسفندماه سال گذشته اعلام شد که تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون نشست‌های علمی متعددی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شده است، افزود: این نشست‌ها عمدتا مجموعه مقالات برگزیده آن چاپ و منتشر کردیم که گزارش‌هایی از آن در مجلات و نشریات معتبر نیز ارائه شده است.

دبیر همایش ملی علمی ـ پژوهشی سبک زندگی رضوی بیان کرد: از مهم‌‌ترین نکات شایسته توجه در خصوص این برنامه‌ها، محوریت یکی از موضوعات در هر سال است که در آستان قدس رضوی، در عالی‌ترین سطح به آن پرداخته می‌شود و شورای عالی فرهنگی و نیز شورای معاونان آستان قدس رضوی در هر سال می‌کوشند با طرحی اساسی، فعالیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی را تعیین کنند.

سلمانی‌رحیمی ادامه داد: از همین رو پژوهشگران و صاحبان قلم با مراجعه به منابع معتبر می‌کوشند مقالات و کتاب‌ هایی عرضه کنند که ناظر به پاسخگویی به نیاز اعلام شده باشد و در حقیقت این کتاب‌‌ها و مقالات است که دست‌مایه سخنرانان را به ویژه در اماکن متبرکه رضوی فراهم می‌آورد.

وی به محورهای این همایش علمی - پژوهشی اشاره و بیان کرد: نقش عمل به سبک زندگی رضوی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی رضوی در مقابله با چالش‌ها و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی، سبک زندگی معنوی در آموزه‌های رضوی و موانع رواج سبک زندگی رضوی از محورهای همایش علمی و پژوهشی سبک زندگی رضوی هستند.

دبیر همایش علمی ـ پژوهشی سبک زندگی رضوی، پیوستگی سبک زندگی رضوی با احیای تمدن اسلامی، سبک زندگی رضوی و خرده فرهنگ‌ها، سبک زندگی رضوی در خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت، مدیریت زمان و دیگر شئون زندگی فردی و سبک زندگی در اصل ازدواج و معیارهای آن، ارتباط با خانواده، خویشاوندان، همسایگان و دیگر آحاد جامعه را از جمله موضوعات محور نقش عمل به سبک زندگی رضوی در برپایی حکومت و ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان کرد.

سلمانی‌رحیمی ادامه داد: همچنین سبک زندگی رضوی در علم آموزی، آداب تعلیم و تعلم، روابط استاد و دانشجو و ارزش و جایگاه علم و عمل، سبک زندگی رضوی در اقتصاد، کار و تفریح، سبک زندگی رضوی و نقش آن در ایجاد تفاهم بین ملت‌ها، معماری با محوریت آموزه‌های رضوی، تبیین موضع امام رضا(ع) نسبت به رواج ترجمه علوم و ... از دیگر زبان‌ها به عربی از دیگر موضوعات این محور به شمار می‌روند.

وی با اشاره به موضوعات محور سبک زندگی رضوی در مقابله با چالش‌ها و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی، اظهار کرد: سبک زندگی رضوی در مقابله با دروغگویی و ناهنجاری‌های اجتماعی، سبک زندگی رضوی و راهکارهای مقابله با طلاق، اعتیاد، کارگریزی، مصرف گرایی و رواج تجملات و سبک زندگی رضوی در مقابله با قانون گریزی از جمله موضوعات این محور هستند.

دبیر همایش علمی ـ پژوهشی سبک زندگی رضوی اضافه کرد: از دیگر موضوعات این محور می‌توان به نادیده گرفتن وجدان کاری و عدم التزام به قانون، سبک زندگی رضوی در مقابله با نادیده گرفتن حرمت و کرامت زن و عدم رعایت حقوق متقابل در خانواده، شیوه تبلیغ در سبک زندگی رضوی، تحلیل سیره رفتاری امام رضا(ع) با شهروندان، دانشوران، دوستان، خویشاوندان و دیگر آحاد جامعه و پیوند عاطفی امام با شیعیان خود و پیروان دیگر ادیان و مذاهب نیز اشاره کرد.

سلمانی‌رحیمی اظهار کرد: موضوعات محور سبک زندگی معنوی در آموزه‌های رضوی شامل چگونگی رسیدن به باورهای عمیق دینی، حفظ و تقویت ایمان به خدای یگانه، توأم دیدن عبادت و سیاست در زندگی امام رضا(ع) با تأکید بر قبول ولایتعهدی از سوی آن حضرت، بررسی نقش حضور امام رضا(ع) در تعالی باورها و اصلاح رفتار معنوی مردم ایران و منشور برادری در سخن و سیره رضوی می‌شود.

وی بیان کرد: موضوعات بازنشانی نقش حکومت‌ها و عوامل فرا مرزی، لغزش‌ها در تبیین مفهوم سبک زندگی، عدم بهره‌مندی از ابزارها و سازوکارهای مناسب و گریز بسیاری از مومنان در ورود به سیاست و نقش منفی آن در تعطیل احکام و حدود الهی برای محور موانع رواج سبک زندگی رضوی درنظر گرفته شده است.

دبیر همایش علمی ـ پژوهشی «سبک زندگی رضوی» با اشاره به نحوه نگارش و ارسال مقالات، افزود: مقالات تایپ شده باید همراه با فایل مربوطه ارسال شود، حجم مقالات نباید بیش از 15 صفحه در قطع A4 باشد، همچنین رعایت قواعد مربوط به نگارش مقالات علمی ـ پژوهشی الزامی است.

سلمانی‌رحیمی عنوان کرد: پژوهش در محورهای سبک زندگی اسلامی با تأکید بر آموزه‌های رضوی، عینیت بخشی به اصول  و مفاهیم تأکید شده از سوی رهبر معظم انقلاب در تبیین سبک زندگی رضوی، به روزرسانی پژوهش‌ها و تقویت بنیه علمی محققان، انتقال آموزه‌های رضوی به آحاد جامعه در موضوع سبک زندگی و تبیین نگاه جامع دین به نیازهای زندگی فردی و اجتماعی از جمله اهداف این همایش علمی و پژوهشی به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه پژوهشگران می‌توانند مقالات خویش را به نشانی مشهد، حرم مطهر، دوربرگردان شیخ طبرسی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، گروه مطالعات فرهنگی زائر، صندوق پستی 91735/366 ارسال کنند، ابراز کرد: همچنین علاقه‌مندان جهت اطلاع بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی www.islamic-rf.ir مراجعه کرده یا با تلفن‌(238) 2232501-0511 تماس بگیرند.

دبیر همایش علمی ـ پژوهشی «سبک زندگی رضوی» با بیان اینکه مهلت اعلام عناوین مقالات برگزیده و صدور دعوتنامه‌ها، 31 مردادماه است، یادآور شد: زمان و مکان برگزاری همایش متعاقبا اعلام خواهد شد.

captcha