قناعت؛ راهبرد تربیتی ـ اخلاقی اسلام برای تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 1384632
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶

قناعت؛ راهبرد تربیتی ـ اخلاقی اسلام برای تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اجتماعی: رئیس تبلیغات اسلامی تالش با بیان اینکه فرهنگ صرفه‌جویی نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد مقاومتی دارد، گفت: قناعت و صرفه‌جویی یکی از راهبردهای تربیتی و اخلاقی در اسلام و زمینه‌ساز ترویج اقتصاد سالم و پویا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صباحی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تالش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک راهبرد کلان ملی است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی باید به برنامه منطقه‌ای و در نهایت فرهنگ عمومی تبدیل شود تا اهداف آن فراگیر و نتایج آن ملموس باشد؛ برای تحقق چنین هدفی شناسایی و تحلیل درست موانع تحقق اقتصاد مقاومتی و بررسی راهکارهای غلبه بر این موانع از ضروریات است.

وی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و یادآور شد: اگر سبک زندگی و الگوی اسلامی در ابعاد مختلف رعایت شود، زمینه‌های  لازم برای شکوفایی اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد.

رئیس تبلیغات اسلامی تالش با تصریح بر اینکه اقتصاد مقاومتی ریشه در فرهنگ درست مصرف کردن و استفاده بهینه از امکانات و توانمندی‌های داخلی کشور دارد، متذکر شد: فرهنگ صرفه‌جویی نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد مقاومتی دارد؛ در واقع قناعت و صرفه‌جویی یکی از راهبردهای تربیتی و اخلاقی در اسلام است که اگر به ‌درستی رعایت شود، زمینه ترویج اقتصاد سالم و پویا در جامعه فراهم می‌گردد.

ترویج فرهنگ مصرف در اقتصاد مقاومتی

وی افزود: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین جنبه‌های اقتصاد مقاومتی نحوه مدیریت مصرف در جامعه و یکی از ملاک‌های مدیریت مصرف، ترویج فرهنگ مصرف است که با نحوه آموزش صحیح ضمن ایجاد کاهش تقاضا متناسب با نیاز جامعه می‌توان به اقتصاد مقاومتی و اثرات مثبت و کارآمد آن در اقتصاد کشور کمک کرد.

این کارشناس دینی ادامه توجه به تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف، همکاری و همدلی بیشتر مسئولان و وحدت همه‌جانبه مردم در زمینه استفاده از محصولات داخلی را از راهکارهای عملی تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

حجت‌الاسلاتم صباحی بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید با ترویج فرهنگ استقامت و پایداری، تولید آثار فرهنگی و هنری، ترویج باورهای اجتماعی برای زندگی در شکل اقتصاد مقاومتی، تبیین الگوی مصرف و استفاده از تولیدات داخلی به آماده‌سازی اذهان عمومی برای مقابله با تحریم‌های دشمنان و اجرای اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وی افزود: ایجاد ارتباط بین فرهنگ و اقتصاد می‌تواند موجب کاهش بسیاری از ناهنجاری‌ها و چالش‌های حوزه اقتصادی شود و در این میان، تلاش فرهنگی از حلقه‌های مهم جریان‌ساز اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند پاسخ‌گوی بخشی از چالش‌های موجود باشد.

اقتصاد مقاومتی ضامن پیروزی مردم بر مشکلات اقتصادی است

حجت‌الاسلام‌ صباحی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی ضامن پیروزی مردم بر مشکلات اقتصادی است، گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و پرهیز از ریخت و پاش‌های اضافی مردم و مسئولان یکی از راه کارهای بسیار مهمی است که با تجربه کردن و استفاده از آن می‌توانیم تحریم‌ها و تنگناها را پشت سر بگذاریم.

این مسئول فرهنگی تاکید بر اقتصاد مقاومتی در همایش‌های توجیهی، اجتناب از هرگونه اصراف و تبذیر، تبیین موضوع تولید ملی در گفتمان‌های مدارس و مراکز آموزش عالی، برگزاری دوره‌های آموزشی کسب و کار جهت بازاریان و اصناف و چاپ و توزیع کتاب آداب بازار اسلامی را از جمله مواردی خواند که می‌تواند در ترویج فرهنگ سبک اسلامی موثر باشد.

رئیس تبلیغات اسلامی تالش در پایان گفت: ملت ایران با سربلندی این دوره را طی خواهد کرد و به دنیا نشان خواهد داد استقلال و عزت ملی خود را که ثمره خون‌های پاک شهیدانش است با هیچ چیز دیگر عوض نمی‌کند و به امید خداوند باری‌تعالی و با همراهی مردم و تدابیر راهگشای کار‌گزاران نظام اسلامی، از این برهه حساس تاریخی نیز با موفقیت عبور می‌کنیم.

captcha