بیان اهمیت مسئله حجاب جز با تبیین عفاف امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 1383672
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی:

بیان اهمیت مسئله حجاب جز با تبیین عفاف امکان‌پذیر نیست

گروه اجتماعی: هادی زینی ملک‌آباد گفت: تبیین مسئله پوشش و حجاب جز با تبیین عفاف امکان‌پذیر نیست، بنابراین سیاست‌های تشریحی، تبیین و اجرای برنامه‌ها باید بر مدار عفاف سامان‌دهی شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، هادی زینی ملک‌آباد، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی امروز، 15 اسفند در کارگاه حجاب و عفاف که به همت جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین فضیلت‌های اخلاقی که نقش تعیین‌کننده‌ای در کنترل و تعدیل خواسته‌های نفسانی انسان دارد عفاف است، گفت: از آن‌جا که قوی‌ترین خواسته درونی انسان توجه به جنس مخالف است، نقش عفاف در تعدیل این نیروی نفسانی بسیار مؤثر است.



وی حجاب را یکی از مصادیق بیرونی عفاف عنوان کرد و افزود: عفاف به‌عنوان نیرویی که خویشتن‌داری در برابر هر تمایل افراطی را در انسان نهادینه می‌سازد به‌صورت حجاب در بیرون نمودار می‌شود.



رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه داستان نزول انسان بر زمین، خوردن از درخت ممنوعه، عریان‌شدن و پوشاندن با برگ درختان بهشتی نشان می‌دهد حجاب امری فطری است که در نخستین جامعه انسانی متشکل از آدم و حوا به عینیت می‌رسد، اظهار کرد: بنابراین پندار برخی مبنی بر اکتسابی بودن حجاب هیچ مبنای قرآنی ندارد.



زینی ملک‌آباد عنوان کرد: هدف از تبیین اصل فطری بودن پوشش در سوره مبارکه نور موضوع رعایت پوشش و حجاب با تأکید بر عفاف و مسأله کنترل نگاه تبیین می‌شود.



وی ادامه داد:  آیات 30 و 31 سوره نور که ابتدا تأکید بر کنترل نگاه و سپس موضوع پوشش دارد، بیانگر این است که تبیین مسئله پوشش و حجاب جز با تبیین عفاف امکان‌پذیر نیست، بنابراین سیاست‌های تشریحی، تبیین و اجرای برنامه‌ها باید بر مدار عفاف سامان‌دهی شود.



رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه حجاب امری تحکم‌بردار و مبتنی بر سیاست‌های تنبیهی نیست و بیش از هر چیز باید زمینه برای فرهنگ‌سازی در حوزه عفاف صورت پذیرد، گفت: حجاب نمودار بیرونی عفاف به‌عنوان عامل کنترلی درونی است، بنابراین این مسئله بدون فهم و درک عفاف و اهمیت آن پایگاه مستحکمی ندارد.



زینی ملک‌آباد تأکید کرد: فلسفه حجاب جلوگیری از کلیه عوامل تحریک جنسی است و بنابر سوره نور از یک سو مردان باید در موضوع نگاه و چشم‌چرانی و از سویی دیگر زنان در خودنمایی عفت پیشه کنند.



وی با تأکید بر بیان فلسفه حجاب برای افراد جامعه گفت: زمانی که اصل حجاب برای مردم به‌طور واضح تبیین شود، بدون‌شک افراد آگاهانه به سمت رعایت حجاب در جامعه سوق داده می‌شوند.



رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بحث حجاب راهکارهای مختلفی ارائه می‌شود که در بحث عمل زیاد بدان توجه نمی‌شود، یادآور شد: کلاس‌های آموزشی در زمینه حیا و تربیت جنسی به‌صورت نظام‌مند برای افراد جامعه برگزار شود تا بسیاری از ابعاد ناشناخته مسائل تربیتی برای نسل امروز روشن شود.



زینی ملک‌آباد با بیان اینکه در دیدگاه اسلام هدف از حکومت علاوه بر تأمین نیازهای مادی مردم توجه به مصالح معنوی و حفظ ارزش‌های اخلاقی و دینی است، عنوان کرد: حکومت اسلامی موظف است زمینه مناسب جهت رشد و تعالی معنوی افراد جامعه فراهم کنند، به تعبیری دیگر در جامعه اسلامی قوانین باید آهنگ قرب الی الله داشته باشد و تأمین مسائل و ابعاد حیات انسانی در صورتی دارای ارزش است که به مثابه مقدمه‌ای در جهت رشد و تکامل معنوی انسان تلقی شود.

captcha