حجتالاسلام مهدی اکبرنژاد، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از ایلام، با اشاره به پیدایش فرقههای نوظهور و انحرافی در جوامع مختلف، اظهار کرد: فرقههای متعدد در عصر و زمانهای مختلف با سبک و سیاق خود وجود داشتهاند و امروز نیز در کنار پیشرفتهای متنوع بشری، جوامع انسانی در نقاط مختلف کره زمین شاهد ظهور این فرقهها با عقاید و دیدگاههای خاص خود هستند.
وی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد میزان شناخت و آگاهی صحیح فرد از این فرقهها است، گفت: انسان باید ماهیت این فرقهها و زمینههای پیدایش آنها را بشناسد و اینکه کارکرد آنها چیست و از همه مهمتر در دوران معاصر باید روابط این فرقهها با سیستمهای سیاسی و امنیتی دنیا مشخص شود.
پیوند سیستمهای سیاسی ـ امنیتی؛ عامل ظهور بسیاری از فرقههای انحرافی
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام با تأکید بر اینکه بسیاری از فرقهها از پیوند سیستمهای سیاسی یا امنیتی دنیا متولد شدهاند، گفت: متأسفانه این بخش از این واقعیت دیده نمیشود، بنابراین توجه به این قبیل عناوین وظیفهای سنگین را خصوصاً برای قشر جوان تعریف میکند؛ پس شایسته است وقتی افراد اسم فرقهای را میشنوند یا با اهداف و شعارهای آنها آشنایی و ارتباط پیدا میکنند قبل از هر عملی دست به شناخت و تحلیل عالمانه و درست از این فرقهها بزنند.
دانشیار دانشگاه ایلام تصریح کرد: متأسفانه فرقههای متجدد اکثراً خود را با رنگ و لعابی عرضه میکنند که واقعیت در ابعاد مختلف بر مخاطب پوشیده است؛ بهنحوی که گاهی اوقات اهداف فرقه، نحوه پیدایش و پیوندهایی که این فرقهها با منابع قدرت و دستگاههای سیاسی - امنیتی دارند واضح و روشن نیست و آنچه مخاطب میبینند یکسری شعارهای ظاهری است؛ برای همین است که این خطرآفرینی خصوصاً برای گروه جوان که برخی از آنان با نگاه ابتدایی و سطحی بهدنبال برخی شعارهای جذاب میروند بهخوبی قابل درک است.
استقبال از فرقههای انحرافی اغلب از روی ناآگاهی است
حجتالاسلام اکبرنژاد با بیان اینکه در عصر حاضر تکثر این فرقهها در دنیا و کشور ما فراوان است، گفت: بسیاری از فرقههای وارد شده به کشور ما وارداتی و از خارج مرزها توان عرضه را پیدا کردهاند و از آنجایی که پایه و پایگاه اصلی آنها برونمرزی و حتی دورتر از قاره آسیا است؛ اگر در همان ابتدای تشکیل و خودنمایی توجه همه جانبه به این امر نشود باید منتظر خطرات ناشی از آنها بود، چراکه اغلب کسانیکه جذب این فرقهها میشوند با چشم بسته و بدون مطالعه از این پدیدهها استقبال کرده و روی به گروههایی میآورند که پیامدهای غیرقابل جبرانی را بهدنبال دارد.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام بیان کرد: وقتی انسان شعاری میشنوند یا مطلبی از سوی گروه یا فرقهای بر او عرضه میشود، عقل حکم میکند اول روی آن موضوع یک مطالعه هم جانبه انجام دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام گفت: در دو دهه گذشته با تحولات صورت گرفته در عرصه ارتباطات و رسانه، شاهد تأثیرات شگرفی در انتقال مفاد و مفاهیم فرهنگی به اقوام و ملل مختلف هستیم و گسترش وسایل ارتباط جمعی بهحدی فراوان شده که دسترسیها را آسان کرده است؛ از جمله ماهواره که یکی از رسانههای تأثیرگذار در انتقال و معرفی خیلی از موضوعات از جمله فرقهها است و اگر توجه نشود حقیقتاً خطرآفرین است؛ البته فقط ماهواره این ویژگی را ندارد بلکه وجود اینترنت که امروزه دسترسی به آن بسیار سهل و آسان است و در همه خانهها و سازمانها ورود پیدا کرده و جزو لاینفک زندگی انسانها شده را نباید نادیده بگیریم و تأثیر آن را در انتقال مباحث فرهنگی و جذب مخاطبان باید مورد توجه قرار دهیم.
بیان یک نوع اعتراض به جامعه؛ از عوامل گرایش جوانان به فرقههای انحرافی
حجتالاسلام اکبرنژاد با بیان اینکه در بعضی از موارد جوانان با اینکه در خانوادههای مسلمان و شیعه رشد میکنند جذب این فرقهها میشوند، گفت: بیشتر این گرایشات به وضعیت روحی و اقتضائات سنی جوان برمیگردد، بهدلیل حس نوگرایی در جوان و بعضاً جاذبهها، روی بهسوی این فرقهها میآورند که گاهی اوقات این گرایش بیان یک نوع اعتراض به جامعه است.
دانشیار دانشگاه ایلام ادامه داد: اگر تأثیرپذیری و گرایش جوانان در حوزههای مثبت رخ دهد جای خوشحالی است ولی متأسفانه گاهی اوقات «زودپذیری» و «زودباوری» ممکن است در فرقههای غیردینی باشد.
عدم تبلیغ صحیح عرفان اسلامی؛ از عوامل جذب جوانان به فرقههای عرفانگرای کاذب
وی یکی از نکات توجه به این گروهها را عدم مطالعه عمیق جوانان نسبت به بنیادهای دینی و فکری خود عنوان و تصریح کرد: یکی از عوامل جذب شدن به فرقههای عرفانگرا، تبلیغ نشدن و ندادن اطلاعات دقیق و درستی از عرفان اسلامی است، چون قویترین شکل معنوی عرفان مختص به اسلام است که باید بهدرستی به جوانان منتقل شود؛ اینجا است که رسالت کارشناسان دینی خطیرتر میشود.
این کارشناس دینی به وجود یکسری کاستیها در انتقال و تبلیغ مفاهیم دینی اشاره و تأکید کرد: البته این به این معنا نیست که انتقال اطلاعات اصلاً وجود نداشته، بلکه امروز این اطلاعات از طریق جلسات، نرمافزارها و پایگاههای اطلاعرسانی با برنامههای متنوع دیداری و شنیداری با سهولت در اختیار افراد هست و باید جوانان نیز خود را در معرض گرفتن این اطلاعات قرار دهند.
وی تربیت دینی را دژی محکم برای مصون ماندن از فرقههای غیراسلامی عنوان کرد و گفت: در اسلام تربیت نسل آینده از هنگام ازدواج زن و مرد بهعنوان پدر و مادر آینده آغاز میشود، از اینرو تکلیف شرعی است که ازدواج باید با رعایت اصول مختلف اخلاقی و تربیتی صورت گیرد تا نسل آینده نسلی سالم شود که حقیقت را با بصیرت دینی جستجو کند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام به خانوادهها توصیه کرد: در صورت دیدن گرایش فرزندان به فرقهای خاص با دیدی عالمانه با موضوع برخورد و زمینه ابزارهای اطلاعرسانی سالم را در اختیار آنها قرار دهند؛ جوان هم وقتیکه برخورد اصولی خانواده را میبیند ارتباط با این کانون مهم زندگی را ادامه میدهد.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان با انتقاد از عملکرد برخی از خانوادهها درخصوص بیاهمیت بودن به پایبندی فرزندان به مسائل دینی، گفت: اگر والدین فرزند را از همان ابتدا با قرآن و موازین اسلامی آشنا کنند کمتر در معرض این خطرات قرار میگیرند و در صورت رویارویی با چنین فرقههایی توان مقابله با آن را دارند؛ اما زمانیکه خانواده، فرزند را با این مسائل آشنا نکند فرزندان سریعاً بهدلیل نداشتن آگاهی جذب این فرقهها میشوند.