به گزارش ایکنا در دیدار امروز، سهشنبه 12 اردیبهشت جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی بخشی از آیه 9 سوره «زمر»؛ «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ» (آیا کسانی که معرفت و دانش دارند و کسانی که بیبهره از معرفت و دانشاند یکسانند) در محل سخنرانی نصب شده بود که در تناسب با این روز و تأکید بر اهمیت برخورداری از معرفت و دانش بود.
این جمله که با استفهام انکاری شروع شده و جزو شعارهای اساسی اسلام است عظمت مقام علم و عالمان را در برابر جاهلان روشن میسازد و از آنجا که این نابرابری به صورت مطلق ذکر شده، معلوم میشود این دو گروه نه در پیشگاه خدا یکسانند و نه در نظر خلق آگاه، نه در دنیا در یک صف قرار دارند و نه در آخرت، نه در ظاهر یکسانند و نه در باطن. علوم و دانش در این آیه معنای عام دارد و همه علوم را که به نفع بشر باشد، شامل میشود.
آیه این نکته را متذکر میشود که پیامبر(ص) و رهبران الهی مأمور بیدار کردن مردمان و توجه دادن آنان به ارزش علم و معرفت و برترى عالمان بر جاهلان هستند و مأموریت پیامبر(ص) به اعلام این حقیقت روشن که عالمان با جاهلان برابر نیستند، صرفاً براى بیدار کردن مردم و توجه دادن آنان به ارزش والاى علم و معرفت است.
همچنین پیام دیگر این آیه آن است که اهل دانش و معرفت با جاهلان و نادانان، از نظر شخصیت و سرنوشت یکسان نیستند و این برتری امرى بدیهى و روشن در عقل و فطرت انسان است.
از منظر دیگر این آیه حاوی یک پیام تربیتی قرآنی است که آن هم برانگیختن فکر و اندیشه و تشویق به تفکر و اندیشیدن است. همچنین روش تربیتی دیگری که میتوان از این آیه دریافت کرد اهمیت مقايسه خوبىها و بدىها و خوبان و بدان با یکدیگر است.
در ادامه آیه با عبارت «إنّما یتذکّر أُولوا الألباب»، پندپذیر و حقیقتجو بودن را دلیل برتری عالمان بر جاهلان معرفی میکند و این ویژگی را نشانه عقل سلیم میداند.
لذا با استفاده از این آیه اهمیت علم و دانش و ضرورت احترام به جایگاه عالمان و دانشمندان در جامعه و بزرگ شمردن آنها بیش از پبش مشخص میشود. زیرا فضیلت علم و آگاهی به خود علم و آگاهی بر میگردد و تکریم علما و دانشمندان، علم و معلمی، در ذات خود علم است و نه فقط به نتیجه و کاربردهای آن، اگر چه کاربردهای علم و آثار آن نیز مهم است.
براین اساس باید ارزش و کرامت معلمان را درک کنیم و آن را پاس بداریم و بدانیم رشد علمی و معرفتی جامعه بدون پاسداشت حقیقی علم و معلمی و عالمان امکانپذیر نیست.
انتهای پیام