حجتالاسلام حسین محمددوست، طلبه سطح چهار حوزه علمیه خراسان و مدرس فقه و اصول در مدرسه علمیه بیرجند در گفتوگو با خبرنگار ایکنا از خراسانجنوبی گفت: ارتباط انسان با قیام امام حسین(ع) باید در هر سه بُعد شناختی، عاطفی و رفتاری او رشد ایجاد کند؛ زیرا آگاهی دقیق از ماهیت و هدف قیام، زمینهساز احساسی عمیقتر و در نهایت منجر به عزاداری حرکتآفرین و اثرگذار در زندگی فردی و اجتماعی میشود.
وی افزود: تکیه صرف بر بُعد مناسکی و ظاهری عزاداری بدون تقویت پایههای معرفتی، سبب آسیبپذیری مخاطبان در برابر تحریفات و شبهات میشود؛ چنانکه ممکن است فرد با شنیدن یک شبهه یا مشاهده یک بدعت، از اصل عزاداری فاصله بگیرد یا حتی دچار ذهنیت منفی نسبت به دین و اهل بیت(ع) شود.
محمددوست با اشاره به نقش حوزههای علمیه در پاسخگویی به این نیاز معرفتی بیان کرد: براساس بیانات مقام معظم رهبری در صدمین سالگرد احیای حوزه علمیه قم، حوزه تنها یک نهاد آموزشی نیست، بلکه پنج کارکرد اصلی دارد که از جمله آنها، تولید فکر دینی، مقابله با تهاجم فکری دشمن و نوآوری در اندیشه اسلامی است.
وی تأکید کرد: در خصوص قیام عاشورا، حوزه علمیه باید هم نیروی متخصص در تاریخ اسلام و معارف حسینی تربیت کند، هم شبهات موجود را پاسخ دهد و هم پیام جهانی امام حسین(ع) را در قالب محصولات رسانهای به گوش تشنگان حقیقت برساند؛ زیرا این مکتب حتی برای غیرمسلمانان نیز نجاتبخش است.
این مدرس حوزه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا آموزههای عاشورا ظرفیت وحدت در جهان اسلام را دارد، تصریح کرد: بهترین دلیل برای امکانپذیری یک پدیده، تحقق آن در واقعیت است. قیام امام حسین(ع) در طول تاریخ توانسته دلهای فراوانی از غیرمسلمانان و حتی غیرشیعیان را به خود جذب کند.
محمددوست افزود: اگر زمینه انتقال دقیق معارف عاشورا به دیگران فراهم شود و از ابزارهای جهانی همچون هنر، رسانه، رفتار اجتماعی و محبت بهره بگیریم، بیتردید اثرگذاری عاشورا در جهان اسلام و فراتر از آن چند برابر خواهد شد.
وی گفت: وقتی گردشگران اروپایی در ایام محرم به شهر یزد میآیند و با عزاداری اصیل و رفتار محترمانه مردم مواجه میشوند، این پرسش در ذهنشان ایجاد میشود که امام حسین(ع) چه کسی بوده که پس از قرنها چنین نفوذی دارد؟ این فرصت طلایی ما برای پاسخگویی مؤثر و تبلیغ زیبای مکتب حسینی است.
انتهای پیام