تربیت اسلامی و انتقال مفاهیم دینی نیازمند داشتن برنامه است
کد خبر: 4203788
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
تربیت دینی کودکان/ 2

تربیت اسلامی و انتقال مفاهیم دینی نیازمند داشتن برنامه است

استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: برای تربیت و انتقال مفاهیم دینی به فرزندان باید برنامه داشته باشیم و باید آنها را به رفتن به مسجد و محیط‌های پاک ترغیب کنیم تا تربیت اسلامی موفق اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه خراسان جنوبیحجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اولویت تربیت اسلامی نهادینه کردن اصول و مبانی دینی و ارزش‌ها در درون کودک است، گفت: ارزش‌های انسانی، فطری و توحیدی باید در درون کودک نهادینه شود.

وی اظهار کرد: ابتدا باید خانواده‌ها الگوهای خوبی باشند، چراکه فرزندان بیشتر تحت‌تأثیر رفتار قرار می‌گیرند و با دیدن متأثر می‌شوند تا شنیدن، بنابراین آن‌طور که می‌خواهیم فرزندان بار نمی‌آیند، بلکه آن‌طوری که هستیم بار می‌آیند. باید برای فرزندان خود الگوهای خوبی باشیم و علاوه بر آن باید مراقب باشیم فرزندان ما چه افراد دیگری را به‌عنوان الگوهای خودشان انتخاب می‌کنند، چراکه بسیاری از افراد مطرح و چهره صلاحیت الگو شدن را ندارند. شهدا و فرزانگان بهترین الگوهایی هستند که لازم است در ذهن و جان فرزندان ما بزرگ جلوه کنند و شاخص شوند. 


بیشتر بخوانید:


دلدار بیان کرد: برای تربیت و انتقال مفاهیم دینی به کودکان باید برنامه داشته باشیم و بدانیم که بزرگترین سرمایه برای والدین فرزندان هستند و فرزندان خود را به رفتن به مسجد و محیط‌های پاک ترغیب کنیم تا تربیت اسلامی موفق اتفاق بیفتد.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی گفت: برای تأثیرگذاری در فرزندان زمینه‌های زیادی وجود دارد، از جمله رسانه که مصادیق و موارد مختلف آن در فرزندان تأثیر می‌گذارد به‌ویژه موبایل که در دسترس همه افراد است، همان‌طوری که می‌تواند ابزار مثبتی باشد و خیلی از آموزش‌ها‌ و مهارت‌ها از طریق آن به فرزندان منتقل شود، می‌تواند روح و روان فرزندان را نیز مخدوش کند. بنابراین، باید مراقبت انجام شود و با فراهم‌سازی زمینه‌های مثبت، پرهیز‌هایی نیز لحاظ شود تا در تربیت فرزندان موفق باشیم.

وی با بیان اینکه باید مبانی دینی و فضایل انسانی را به کودکان آموخت، گفت: تربیت کودکان از طفولیت آغاز می‌شود و دوران کودکی بهترین دوران برای آموزش مسائل دینی است. باید استعدادها و ظرفیت‌هایی که در وجود کودک نهفته و بالقوه است به فعلیت رساند و شکوفا کرد تا هم بُعد معرفتی و هم بعد عاطفی و احساسی تحت‌تأثیر آموزش قرار گیرد. 

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی گفت: شکل‌گیری معارف در ذهنیت کودکان که قدرت تخیل بالاتری دارند و مفاهیم را بهتر تخیل می‌کنند بسیار ظریف و دقیق است. بنابراین، مهارت و سلیقه می‌خواهد تا معارف را در ذهن فرزندان جای داد تا ذهنیت اشتباهی در کودکان در خصوص معارف شکل نگیرد.

وی بیان کرد: باید قدرت تفکر را در فرزندان بالا ببریم که تحت‌تأثیر هر حرفی قرار نگیرند و به تجزیه و تحلیل بپردازند و روحیه جوانمردی و شخصیت را در آن‌ها به‌وجود آوریم.

انتهای پیام
captcha