لیلةالرغائب؛ رحمتی الهی برای بندگان
کد خبر: 4194537
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

لیلةالرغائب؛ رحمتی الهی برای بندگان

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتکاف و اولین شب جمعه ماه رجب که معروف به لیلةالرغائب است از جمله فرصت‌ها و رحمت ویژه خداوند برای بندگان است، گفت: در فرمایشات پیامبر(ص) آمده که از لیلةالرغائب غافل نشوید چرا که این عنوان را فرشتگان و ملائک برای آن انتخاب کردند.

حجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبیحجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی با بیان اینکه ماه مبارک رجب ماه دعا و استغفار است، گفت: استغفار یعنی اینکه کاستی‌ها و نواقص گذشته را جبران و به مسیر درست برگردیم و ادامه مسیر را بدون اشتباه پیش ببریم لذا اصل استغفار همان تصمیم و اراده و جبران گذشته به حرکت و اقدام صحیح در آینده است.

وی افزود: در ماه مبارک رجب استغفار به‌صورت ویژه مستحب است و هر روز  ماه رجب  استغفار دارد و در روایت آمده که هر کسی در ماه رجب صبحگاهان و شامگاهان 70 مرتبه استغفار و طلب آمرزش کند، اگر اجلش در ماه رجب برسد خداوند از او راضی و عاقبت‌بخیر از این دنیا خواهد رفت.

حجت‌الاسلام دلدار با بیان اینکه خداوند در ماه رجب موقعیت‌های ویژه‌ای قرار داده و به آن سفارش کرده است، اظهارکرد: اعتکاف و اولین شب جمعه ماه رجب که معروف به لیلةالرغائب است از جمله این فرصت‌ها و رحمت ویژه خداوند است که در فرمایشات پیامبر(ص) آمده که از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید چرا که این عنوان را فرشتگان و ملائک برای آن انتخاب کردند.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رغائب از رغبت آمده که در فارسی نیز به‌کار می‌بریم و به معنای میل و خواسته است، گفت: بندگان مؤمن خدا نسبت به این شب حساس و تمایل زیادی دارند که از پاداش‌ها و فضیلت‌های این شب استفاده و به همین جهت این شب مورد میل و رغبت مؤمنین است.

وی تصریح کرد: کسانی که در این شب به عبادت و خدمت مشغول می‌شوند خداوند اعمال و پاداش فراوان به آن‌ها می‌دهد و به همین دلیل به شب پاداش‌های فراوان و یا شب آرزو تعبیر شده و چه بسا به همین دلیل مورد رغبت است. 

حجت‌الاسلام دلدار بیان کرد: لیلة‌الرغائب یک بهانه برای انس با خداوند است و این شب یکی از فرصت‌ها و موقعیت‌هایی است که خداوند دعوت‌نامه خصوصی برای بندگانش فرستاده است و تأکید ویژه‌ایی کرده که بر سفره استغفار و انس با خدا بنشینیم؛ برای این شب اعمالی ذکر شده و خوش به حال کسانی که امروز را روزه گرفته‌اند و در شب بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز مستحب بجا خواهند آورد.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی اظهار کرد: مهم این است که در لیلة‌الرغائب نیت کنیم و قدمی برداریم هر آنچه که حال انسان را خوب کرده چه دعا چه نماز و چه بقیه اعمال خیر و خدواند این فرصت را در این شب به بندگان خود داده که به هر شکلی که ممکن است قدم بردارد و لذا اعمال این شب در کتاب مفاتیح‌الجنان ذکر شده است.

انتهای پیام
captcha