اولویت ساخت فضاهای آموزشی خراسان‌جنوبی با طرح‌های ایرانی اسلامی
کد خبر: 4169303
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

اولویت ساخت فضاهای آموزشی خراسان‌جنوبی با طرح‌های ایرانی اسلامی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: سند راهبردی مسیرخدمت ۱۴۰۲ برطبق با سند بالادستی تحول آموزش و پرورش بوده و در آن بر موضوع طراحی فضاهای آموزشی منطبق بر الگوی معماری ایرانی اسلامی بسیار تأکید شده است.

حامد رخسارپور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبیحامد رخسارپور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص ضرورت توجه به معماری مدارس متناسب با فرهنگ بومی و اسلامی، اظهار کرد: طی سال جاری با تنظیم سند راهبردی مسیرخدمت ۱۴۰۲ یک نظم اجرایی در حوزه مدرسه‌سازی حاکم شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به این سند، تحولاتی در مسیر خدمت‌رسانی به امر آموزش ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: سند راهبردی مسیرخدمت ۱۴۰۲ برطبق با سند بالادستی تحول آموزش و پرورش بوده و در آن بر موضوع طراحی فضاهای آموزشی منطبق بر الگوی معماری ایرانی اسلامی بسیار تأکید شده است.

رخسارپور با بیان اینکه نباید از محیط آموزشی به عنوان مهم‌ترین رکن آموزش غفلت کنیم، افزود: سعی کرده‌ایم با انعقاد قرارداد با یکی از مطرح‌ترین معماران سبک ایرانی اسلامی در دو شهرستان طبس و بیرجند کار توجه به معماری اسلامی را در بطن مدارس آغاز کنیم و به این ترتیب محیط مدارس را با فرهنگ خود بومی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه تلفیق و ترکیب دو عملکرد مدرسه و معماری اسلامی باعث شکل گیری و نوآوری در خلاقیت فضای معماری این گونه بناها شده، تصریح کرد: معماری اسلامی و هنر اسلامی جدا از کارکرد و زیبایی، معانی مختلفی در درون خود جای داده‌اند که نیاز به احیا و بازسازی آن به ویژه در محیط آموزشی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امروزه بحث درباره فرهنگ و معماری در شاخه‌های مختلف علمی مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: شناخت اصول و معیارهای هنر اسلامی نیازمند درک رابطه هنر و مذهب است که در این راستا از معماران شایسته استفاده خواهیم کرد.

رخسارپور یادآور شد: معماری ایران و اسلامی در قالب طراحی یک مدرسه نه تنها معرف شهروندان و اصول اعتقادات آن‌هاست، بلکه حسی متعالی را در بیننده و استفاده کننده این فضاها متجلی می‌شود، بنابراین معماری ایرانی و اسلامی گویای فرهنگ، هویت و کالبد وجودی است که باید در محیط آموزشی نیز دیده شود.

انتهای پیام
captcha