بررسی ابعادی از قیام ۱۷ شهریور که به پیروزی انقلابی بدل شد
کد خبر: 4167533
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

بررسی ابعادی از قیام ۱۷ شهریور که به پیروزی انقلابی بدل شد

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: از مهم ترین پیامدهای ۱۷ شهریور توسعه اعتصابات به شکلی فراگیر در سراسر کشور بود که این اعتصابات فصل جدیدی را در نابودی رژیم پهلوی در ایران آغاز کرد  که در نهایت به سرنگونی آن منجر شد.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: شروع نهضت امام خمینی(ره) و مبارزات بی‌بدیلش در آغاز دهه چهل و قیام ۱۵ خرداد، اسلام سیاسی را در سطحی گسترده رویاروی رژیم قرار داد که تاکنون به آن فکر نکرده بود.

وی افزود: تلاش‌های فکری و سیاسی حضرت امام(ره) به عنوان رهبر نهضت با توجه به گستره وسیع هواداران اسلام انقلابی در میان روشنفکران دینی، سرانجام در میان مجموعه مخالفان سیاسی رژیم، جایگاه استوار و خدشه ناپذیر آن را تثبیت کرد. این نهضت به جرقه‌ای نیاز داشت که در ۱۷ دی ۱۳۵۶ افروخته شد و انقلاب را در شکل تازه‌ای که عبارت از رویارویی آشکار و مستقیم با رژیم پهلوی بود به حرکت در آورد و فضای نسبتا مساعد سیاسی سال‌های پس از ۱۳۵۵ نهضت را سرعت و شتاب بیشتری بخشید.

هاشمی با بیان اینکه یکی از مقاطع حساس مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم پهلوی، قیام ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ است، تصریح کرد: با سیاست سرکوب خونین در اواخر بهار تا اواسط تابستان سال ۱۳۵۷ از شدت و گستره اعتراضات و فعالیت‌های مخالفان رژیم تا حد زیادی کاسته شد و در تیر ماه همان سال، اوضاع کشور کاملا رو به آرامش نهاد. مفسران سیاسی رژیم به این جمع بندی دست یافتند که شاه پس از یک رشته در گیری با شورشیان و سرکوب مخالفان از دی ماه ۱۳۵۶تا خرداد ماه ۱۳۵۷، اکنون ابتکار عمل را به دست گرفته  و کاملا بر اوضاع مسلط است و اکنون هیچ خطر جدی رژیم را تهدید نمی‌کند.  

وی اظهار کرد: شهریور ماه سال ۱۳۵۷ که مصادف با ماه رمضان بود. در شب‌های این ماه مبارک، در اکثر مجالس مذهبی و مساجد از اسارت و خفقان و نبودن آزادی و توهین رژیم به مقدسات ملت ایران صحبت می‌شد و مردم اعتراض خود را در قالب راهپیمایی نشان می‌دادند. در شب‌های هفتم،‌هشتم و نهم شهریور ماه به هنگام تظاهرات بین مردم و عوامل رژیم درگیری به وجود آمد. این درگیری منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هم وطنان در میدان ژاله شد.

هاشمی بیان کرد: بدون شک قیام ۱۷ شهریور را می‌توان به عنوان یکی از نقاط عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم پهلوی دانست. ابعاد عظیم کشتار و سرکوب مردم بی گناه در این روز باعث شد تا انقلابیون و رهبران آنها در حرکت خود مصمم تر شده و در این بین رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی(ره) نقشی به سزا داشت تا به قیام‌های بعدی و سپس پیروزی انقلاب منجر شود.

وی تصریح کرد: حمایت‌های سران به اصطلاح دموکرات آمریکا از رژیم پهلوی در سرکوب مبارزین نیز باعث شد تا مردم حقیقت اصلی و ماهیت آنان را درک کرده و برای پیروزی انقلاب مصمم تر شوند.

این استاد دانشگاه گفت: از مهم‌ترین پیامدهای ۱۷ شهریور توسعه اعتصابات به شکلی فراگیر در سراسر کشور بود که ضربه‌ای مهلک بر پیکره اقتصادی و نیز حیات رژیم وارد آورد. این اعتصابات فصل جدیدی را در نابودی رژیم پهلوی در ایران آغاز کرد  که در نهایت به سرنگونی آن منجر شد. بنابراین این روزها را نباید از یادها برد چراکه نقطه عطفی در آنچه بدان رسیده‌ایم است.

انتهای پیام
captcha