آنچه فرزندانمان را از نماز دور کرده است
کد خبر: 4161833
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
به انگیزه شروع دهه فرهنگی ترویج نماز

آنچه فرزندانمان را از نماز دور کرده است

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی گفت: آنچه فرزندانمان را از نماز دور کرده، افراط و تفریط در روش‌های معرفی اثرات نماز در زندگی، نوع رفتارهای متولیان و همچنین عدم توجه به محتواسازی متناسب با نیاز نسل مروز است.

حجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به آغاز دهه فرهنگی ترویج معارف نماز اظهار کرد: این دهه با این نام، نام‌گذاری شده تا یکی از بزرگترین فرهنگ‌های اسلامی بین مردم توسعه یابد.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ نمازی بین جامعه محقق نخواهد شد مگر اینکه ما از زمان کودکی به این فکر باشیم که نماز را به‌عنوان مهم‌ترین اصل زندگی بین خانواده‌‌ها و فرزندانمان ترویج کنیم، افزود: متأسفانه ما در برنامه‌های فرهنگی بودجه خاصی نداریم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم فرهنگ نماز یعنی به اندازه همین فرهنگ باید کار اجرایی و محتواسازی انجام دهیم، تصریح کرد: این محتواسازی‌ها بدون بودجه فرهنگی امکان‌پذیر نیست. از سویی دیگر وقتی سخن از فرهنگ می‌آوریم باید نوع رفتارمان متناسب با بزرگی و اهمیت فرهنگی باشد که در حال ترویج آن هستیم، کمی فکر کنیم آیا این‌گونه است؟

کمیلی با بیان اینکه متأسفانه گاهی متولیان مساجد و یا افرادی که متولی کارهای فرهنگی هستند با نوع رفتار خود باعث جدایی جوانان و نوجوانان از دین و نماز می‌شوند که این امر تأثیر بدی بر آینده این افراد خواهد گذاشت، تصریح کرد: متولیان فرهنگی نباید کاری کنند که افراد از کودکی یا نوجوانی از نماز به دور شده و یا آن را مانع شادی خود ببینند.

وی با بیان اینکه در واقع باید کاری کنیم که فرد از کودکی بداند که نماز باعث فرح قلبی او شده و هر کاری می‌خواهد انجام دهد، ابتدا باید نماز را دیده و به آن توجه کند، اظهار کرد: دهه فرهنگی ترویج معارف نماز ما را به این فکر وامی‌دارد که چه اندازه برای فرهنگ نماز و مقتضیاتش تلاش کرده‌ایم.

کمیلی با بیان اینکه میزان توجه فرزندانمان به نماز نشان‌دهنده نوع رفتار ماست، اظهار کرد: افراط و تفریط در ترویج فرهنگ نماز باعث کم اهمیت نشان داده شدن این فریضه در زندگی فرزندانمان خواهد شد. از طرفی باید تلاش کنیم همان‌گونه که در فضای مجازی برای محتواهای دیگر برنامه داریم برای ترویج نماز نیز راه‌حل‌هایی پیش‌بینی کنیم.

وی با بیان اینکه تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در آموزش و پرورش باعث خواهد شد تا ببینیم اقتضائات زمان چیست و تا چه اندازه در این مسیر با علم روز حرکت کرده‌ایم، بیان کرد: آنچه فرزندانمان را از نماز دور کرده، افراط و تفریط در روش‌های معرفی اثرات نماز در زندگی، نوع رفتارهای متولیان و همچنین عدم توجه به محتواسازی متناسب با نیاز نسل امروز است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برنامه‌های این دهه از ۲۱ تا ۳۰ مردادماه با هدف ترویج فرهنگ نماز با همکاری و مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی استان برگزار می‌شود، تصریح کرد: تشکیل جلسات هیئت‌های اندیشه‌ورز نماز ادارات‌کل آموزش و پرورش و رونمایی از کتابخانه تخصصی نماز، برگزاری دوره آموزشی مدیریت مسجد، مسابقه سراسری کتابخوانی نماز، تجلیل از اقشار و گروه‌های مؤثر در مساجد، آغاز فراخوان سی‌امین اجلاس سراسری نماز و برپایی نمایشگاه آثار و محصولات نماز در استان، از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده این دهه است.

کمیلی با اشاره به اهدای کتب تخصصی نماز با ۵۰ درصد تخفیف به کانون‌های متقاضی فرهنگی و هنری مساجد و معرفی ۱۰ الگوی موفق طرح پیوند مسجد، مدرسه و خانه در شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: باور داشته باشیم هر کسی از ما در هر منصب و جایگاهی می‌تواند نماز را ترویج کند، در صورتی که به اقتضائات زمان توجه داشته و از افراط و تفریط دوری کند.

انتهای پیام
captcha