کد خبر: 4152345
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
مدرس حوزه و دانشگاه:

عمومی‌گرایی پژوهش‌های غدیر را از یاد برده‌ایم

حجت‌الاسلام حسین قاسمی با بیان اینکه مسئله غدیر یک مسئله مذهبی است و حوزه علمیه باید اعتقاداتی چون غدیر را به‌صورت تخصصی ببیند، گفت: به عمومی‌گرایی پژوهش‌ها توجه نکرده‌ایم.

غدیرخم حجت‌الاسلام حسین قاسمی، مدرس حوزه و دانشگاه در بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به دهه امامت و ولایت و بایسته‌های پژوهشی و آموزشی در این خصوص اظهار کرد: در سال‌های اخیر پژوهش‌ها و استنادهای تاریخی در حوزه امامت و ولایت و یا مسئله غدیر وجود داشته؛ اما با این حال به اندازه کافی نبوده است.

وی با اشاره به ویژگی پژوهش‌ها افزود: پژوهش‌ها باید بیشتر جنبه عمومی برای استفاده عموم افراد جامعه داشته باشند تا همگان براساس سن و میزان علایق خود به سمت پژوهش‌ها نظرشان جلب شود؛ باید یاد بگیریم شیوه‌های جذب مقدم بر محتواسازی مذهبی است که متأسفانه از آن غافل شده‌ایم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه به عمومی‌گرایی پژوهش‌ها توجه نکرده‌ایم، تصریح کرد: مسئله غدیر یک مسئله مذهبی است و حوزه علمیه باید اعتقاداتی چون غدیر را به‌صورت تخصصی ببیند؛ تنها در بحث‌های روتین به این امر پرداخته‌ایم و شاید موضوعاتی را مطرح می‌کنیم که شاید آگاهی جامعه در آن بخش مطلوب است و باید سراغ بخش‌های دیگر برویم‌.

قاسمی با بیان اینکه باید از زوایای تاریخی و سیاسی نیز به مسئله امامت و ولایت پرداخت، گفت: تطبیق بحث‌های غدیر با مسائل روز و بحث‌هایی که کمتر کار شده است، باید به‌صورت کاربردی در رأس برنامه تصمیم‌گیران قرار گیرد. از طرفی باید قشر کودک و نوجوان را نیز دید.

وی با بیان اینکه در حوزه کودکان داستان‌هایی در مورد امامت و غدیر وجود دارد، اما جذاب نیست، بیان کرد: حوزه علمیه هم باید خوراک فکری جذابی برای بخش‌های مختلف جامعه ارائه دهد؛ به‌طور مثال از خود بپرسیم حوزه علمیه چه اندازه در تعامل با رسانه به تولید انیمیشن پرداخته است؟ جواب این سؤال منفی است.

قاسمی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که جذابیت و خلافیت در پرداختن به مسائل مذهبی و نشر مفاهیم آن جایگاه مهمی دارد، اظهار کرد: از حوزه فضای رسانه‌ای و یا تولید فیلم‌های سینمایی با نظر خواستن از بخش مرجع علمی، مذهبی جامعه یعنی حوزه علمیه دور مانده‌ایم.

وی یادآور شد: برای انجام تمام این امور نیاز به پژوهش اثربخش داریم که باید دروازه ورود به محتواهای جذاب برای هر گروه باشد؛ اما باید در ابتدا پژوهش را برای هر بخش ساماندهی کرده و سپس به سمت محتوای جذاب برویم که شروع آن باید از حوزه باشد. فراموش نکنیم اگر پژوهش نباشد مسائل مذهبی در دغدغه‌های روز از یاد می‌رود.

انتهای پیام
captcha