سکینه شجاعینسب، حافظ و مربی قرآن، ۴۶ ساله و از نفرات برگزیده حفظ قرآن در شهرستان قاین در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی گفت: در سال ۹۰ شروع به حفظ قرآن کردم و سال ۱۳۹۳ حافظ کل قرآن شدم. پس از حفظ، بلافاصله به شهر قم رفتم و دوره تربیت مربی حفظ قرآن را گذراندم. از سال ۱۳۹۳ در جامعةالقرآن قائنات و همچنین در مرکز تربیت مدرس و استاد قرآن کریم این شهرستان شروع به تدریس کلاسهای حفظ و مفاهیم کرده و در حال حاضر علاوه بر این دو مؤسسه، مدت دو سال در دارالقرآن حضرت صدیقه طاهره(س) قاین که وابسته به آموزش و پرورش است مشغول به تدریس و فعالیت در کلاسهای حفظ و مفاهیم هستم.
این حافظ قرآن از انگیزهاش برای حفظ قرآن گفت و ادامه داد: حفظ قرآن کریم مسئلهای است که در آیات قرآن، در روایات معصومین و در سخنان بزرگان و علمای دین بسیار مورد توجه و سفارش واقع شده است؛ تعابیر، فواید و برکاتی که در خصوص حفظ قرآن در روایات وارد شده در هیچ مورد دیگری نظیر ندارد.
وی با بیان اینکه مأموریت ما انسانها در این دنیا بر طبق «الدُّنيا مَزرَعَةُ الآخِرَةِ»، ساختن زندگی ابدی است، افزود: حال اگر به ما بگویند یک بذر پر ارزش وجود دارد که اگر در مزرعه دنیاییتان بکارید هم برکات دنیایی نصیبتان میشود و هم برکات محصول بیشمار اخروی؛ آیا برای به دست آوردنش تمام تلاشمان را نمیکنیم؟.
شجاعینسب تصریح کرد: برکات دنیوی مانند بهرهمندی از عقل، عزت پیدا کردن، اعتبار و سرمایه اجتماعی و برکات اخروی مثل حق شفاعت، رسیدن به بالاترین درجات بهشت، راه رفتن بر روی پل صراط در معیت انبیا، همنشینی با انبیا و فرشتگان ایمنی از عذاب الهی، مشمول آمرزش، سرشناسان اهل بهشت، از دنیا رفتن حافظه قرآن شبیه انبیا، خروج از قبورشان شبیه انبیا و محشور شدن شبیه انبیاشدن است.
وی افزود: حفظ قرآن قدم اول و البته لازم برای رسیدن به انس حقیقی با قرآن و در نتیجه انس با محبوب حقیقی عالم است؛ وقتی یک پیامک از کسی که محبوب ماست برای ما میآید پیامش را چند بار میخوانیم؛ حال کلام خدای متعال را که محبوب واقعی ماست باید با دقت خواند و انس با آن برقرار کرد تا عامل به قرآن شویم و حرفمان در دیگران اثر کند.
این حافظ قرآن با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری کسی که آیات قرآن کریم را در ذهن دارد گنجینهای همیشگی برای تفکر در اختیار خود دارد، ادامه داد: حافظ قرآن در گردنههای زندگی نقشه راه را در ذهن خود دارد و آیات قرآن کریم راهنما و حافظ او در فراز و نشیب زندگی هستند.
وی بیان کرد: خداوند حفظ قرآن را آسان کرده و این را به ما در آیه 40 سوره قمر بشارت داده است که «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ؛ ما قرآن را برای يادآوری آسان كرديم آيا كسی هست كه متذكر شود»؛ لذا با توجه به این موارد برای به دست آوردن و نگهداری حفظ قرآن مصمم شدم و توفیقش را از خدا خواستم در نتیجه شروع به حفظ آن کردم و با توفیق خدا آن را به پایان رساندم.
شجاعینسب با اشاره به نقش والدین در تربیت قرآنی فرزندان اظهار کرد: بهطور مستقیم فردی در خانواده به من در کودکی و نوجوانی نگفت که قرآن را حفظ کنم؛ از کودکی تأثیرات مثبت مأنوس بودن با قرآن را در پدرم دیده بودم و ما فرزندان هم به سمت قرآن جذب میشدیم. گاهی بدون هیچ زمینهای، روایتی یا آیهای که فضیلت حفظ قرآن را بیان میکرد گفته و انگیزهای در ما فرزندان ایجاد میشد. از طرفی دورههای قرآنی که برای بانوان مکرر در خانه پدرم برگزار میشد انرژی زیادی برای انس با قرآن به ما میداد و جرقهای میشد برای حفظ آن تا اینکه بعد از ازدواجم با تشویقهای دائمی همسرم مبنی بر حفظ قرآن و همراهی همیشگی و مداوم ایشان در امر حفظ قرآن مصمم شدم که در این راه بزرگ قدم بگذارم.
این مربی قرآن در پاسخ به این سؤال که چه اندازه اهمیت دارد چه کسی در حوزه قرآن فعالیت کند، افزود: در این زمینه همین بس که استناد کنیم به روایاتی از ائمه(ع) از جمله احادیثی از پیامبر اکرم(ص) که میفرمایند: «کسی که به فرزند خود قرآن را بیاموزد مثل آن است که 10 هزار بار به خانه خدا مشرف شود و 10 هزار حج و عمره به جای آورد و 10 هزار بنده از فرزندان اسماعیل(ع) آزاد کند و 10 هزار بار جهاد کند و 10 هزار فقیر مسلمان گرسنه را اطعام کند و 10 هزار مسلمان برهنه را پوشانده باشد و برای او در مقابل هر حرفی ده ثواب و حسنه نوشته میشود و خدا از وی 10 گناه از گناهانش را محو میکند و در قبر با او خواهد بود تا آنگاه که مبعوث شود و ترازوی عمل او سنگین باشد و از صراط مثل برق جهنده عبور کند و قرآن از او جدا نمیشود تا نازل کند بر او بهترین کرامتی که آرزو دارد.»
وی تصریح کرد: همچنین پیامبر خدا(ص) فرمودند: «هیچ کس نیست که به فرزندش قرآن بیاموزد، مگر آنکه روز قیامت، بر سر پدر و مادرش تاج پادشاهی گذاشته میشود و دو لباس بر آنها پوشانده میشود که مردم، مثل آن را ندیدهاند» و در جایی دیگر میفرمایند که «کسی که قرآن به فرزندش بیاموزد، پدر و مادرش در روز قیامت فراخوانده شده و دو لباس بر آنان پوشیده میشود که از نور آن، چهرههای بهشتیان نورانی میشود.»
این حافظ قرآن با بیان اینکه خداوند منان را شاکرم که به من منت نهاد تا بخشی از عمرم را در خدمت قرآنآموزان باشم، افزود: به یقین ادعا میکنم که در طول این مدت بهرههای فراوانی از آموزههای انسانی، اخلاقی و دعاهای زیبای قرآنآموزان نصیب من شده است.
شجاعینسب در پاسخ به این سؤال که دانشآموزان و نهادها و آموزش و پرورش چه نقشی در توسعه فرهنگ قرآنی دارد، افزود: عدم انسجام و اتحاد کافی نهادها و بهخصوص آموزش و پرورش و مؤسسات مختلف قرآنی در پیشبرد اهداف قرآنی باعث هدررفت و پراکنده شدن امکانات و نیروی فکری و عملی افراد میشود؛ اینکه گاهی نهادها در رقابت با یکدیگر قرار میگیرند از مشکلات فعالان قرآنی است که موجب عدم پیشرفت وضعیت قرآنی یک شهر میشود.
وی بیان کرد: وقتی از طرف نهادهای مختلف مسابقاتی برگزار میشود تنها افراد برتر تقدیر میشوند و سپس تا سال بعد دیگر به آنان توجهی نمیشود؛ در صورتی که اگر بعد از هر مسابقه قرآنی امکاناتی فراهم شود تا شرکتکنندگان بتوانند روی نقاط ضعف خود کار کنند و از طرف نهاد برگزارکننده مسابقات، بهخصوص آموزش و پرورش کلاسهای کیفی با اساتید مجرب برگزار شود، شاهد پیشرفت قاریان و حافظان خواهیم بود و بسیاری از استعدادها زمینه بروز و رشد پیدا میکنند.
این حافظ قرآن اظهار کرد: آموزش و پرورش باید با اتخاذ فعالیتهایی در راستای رسیدن به این فرهنگ که نیاز به آشنایی با قرآن بیش از هر چیز دیگری در جامعه احساس شود، تلاش کند و اگر آموزش و پرورش به عنوان یک واحد درسی در برنامه درسی دانشآموزان به حفظ قرآن توجه و با مربیان مجرب و دورهدیده اقدام به برگزاری این کلاسها میکرد بسیاری از استعدادهای افراد شناسایی و در مسیر رشد قرار میگرفت.
وی بیان کرد: پرواضح است کار در حوزه حفظ قرآن بسیار گسترده و سنگین است و برآورده کردن خواستهها و توقعات همگان قطعاً میسر نیست ولی میتوان گفت «ای که دستت میرسد کاری بکن»؛ زمانی که احساس نیاز باشد رغبت به سمت آموزش و یادگیری مفاهیم قرآنی نیز بیشتر میشود.
این حافظ قرآن ادامه داد: باید پاسخ مشکلات و مسائل افراد در جامعه با زبانی عام و با استناد به آیات قرآن بیان شود بهگونهای که افراد کلید مشکلات خود را در قرآن بیابند؛ در فضای امروزی که دشمن با تمام قوای خود وارد میدان شده و مفاهیم ضد دینی با زرق و برق و روشهای متنوع به جامعه عرضه میکند، مفاهیم قرآنی بیش از پیش نیازمند بهروزرسانی است.
وی بیان کرد: روشهای آموزشی و ارائه مفاهیم باید آنقدر با خلاقیت و نوآوری همراه شود که گوی سبقت را از دشمن برباید و بتواند افراد بیشتری بهخصوص کودکان را جذب کند؛ فرهنگسازی قرآنی از سنین پایینتر به نوعی جامعه را بیمه خواهد کرد، چراکه از بسترسازی برای افزایش آسیبهای اجتماعی جلوگیری میکند.
شجاعینسب یادآور شد: اکنون در کلاسهای آموزشی از این خلاقیت و نوآوری دور مانده و به سمت برنامههای روتین رفتهایم که این امر نیازمند توجه است.
انتهای پیام