مناظرات به سبک امام رضا(ع) در محیط علمی دیده شود
کد خبر: 4144879
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا تأکید شد؛

مناظرات به سبک امام رضا(ع) در محیط علمی دیده شود

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌ فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: مناظرات به سبک امام رضا(ع) و همچنین بازگویی دائمی معارف اسلامی و رفع شبهات باید در زمان حاضر نیز در محیط دانشگاهی و بین اندیشمندان دیده شود؛ این پرداختن‌های مداوم باعث شده این مفاهیم در جامعه حفظ شده و پررنگ بماند.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی و دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، در مورد خصوصیات برجسته زندگی امام رضا(ع) اظهار کرد: امام رضا(ع) مانند تمام ائمه معصوم(ع) از کرامات و ویژگی‌های زیادی بهره‌مند بودند که خداوند تنها به بزرگان خود عطا می‌کند.

وی با بیان اینکه رأفت و مهربانی از خصوصیات مهم شخصیتی و اخلاقی امام رضا(ع) است که اگر این ویژگی اخلاقی نبود کسی به سمت ایشان جذب نمی‌شد، افزود: سخاوتمندی از جمله ویژگی‌های بارز امام رضا(ع) بود و ایشان در اوایل حضور خود در منطقه خراسان تمام اموال خویش را میان فقرا تقسیم کردند.

مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: حضرت رضا(ع) در بسیاری از مناظرات علمی زمان خود شرکت داشته و در پاسخ به عالمان و دانشمندان از ادیان مختلف، شبهات بسیاری را حل می‌کردند و در این میان نقش مهمی در روشنگری داشتند.

هاشمی با بیان اینکه ایشان با مقام علمی خود حتی زمینه روشنگری مردم را نیز فراهم می‌کردند، تصریح کرد: بسیاری از مردم پرسش‌های خویش را از ایشان دریافت می‌کردند و ایشان علاوه بر پاسخگویی به سؤالات علمی و دینی، سهم بسزایی در نشر علوم معارفی داشتند.

وی بیان کرد: مناظرات به سبک امام رضا(ع) و همچنین بازگویی دائمی معارف اسلامی و رفع شبهات باید در زمان حاضر نیز در محیط دانشگاهی و بین اندیشمندان دیده شود؛ این پرداختن‌های مداوم باعث خواهد شد این مفاهیم در جامعه حفظ شده و پررنگ بماند.

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: این مناظرات در تمام سطوح دانشگاهی، علمی و حتی مراکز سیاست‌گذاری می‌‌تواند دیده شود؛ اما اکنون متأسفانه از این حوزه دور مانده‌ایم؛ درواقع جامعه ما به رفع شبهات دائما نیاز دارد و این به سبک امام رضا(ع) می‌تواند پیگیری شود.

هاشمی ادامه داد: هر یک از امامان معصوم(ع) در دوران حیات خویش، پناهگاهی برای شیعیان بودند که در این زمینه امام رضا(ع) با سجایای اخلاقی خود در میان قشر عظیم مردم جایی باز کرده و سعی در نشر معارف داشتند؛ این مهربانی و پناهگاه بودن آنقدر زیاد است که حتی اکنون نیز مأمن بسیاری از دل‌هاست.

وی با اشاره به نگاه کریمانه ایشان به نیازهای مردم بیان کرد: این امام همام هیچ‌گاه وضعیت جامعه را نادیده نگرفته و برای مردم و سبک زندگیشان و آگاهیشان ارزش قائل بوده و تلاش می‌کردند که این امر در زندگی امروز نیز باید میان اندیشمندان جامعه و مسئولان دیده شود.

مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: آشنا شدن مردم با زندگی ائمه اطهار(ع)، درس‌های بزرگی از انسانیت و رفتار به جامعه می‌دهد ‌که در این زمینه لازم است متولیان فرهنگی و علمی و سیاستگذاران به این امر توجه کنند؛ در واقع باید درس‌های زندگی امام رضا(ع) به اقتضای زمان در جامعه اسلامی دیده شود.

هاشمی یادآور شد: متأسفانه در این زمینه چندان کار شاخصی صورت نگرفته و نیازمند بازنگری در رفتارها و عادت‌ها هستیم و این تغییر باید در کتب آموزشی دیده شود؛ این اولین قدم برای گرایش فرزندانمان به این سمت است، اما جز چند پردازش مختصر امری در کتب درسی دیده نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha