ارزشمندترین نقش‌هایی که یک دختر می‌تواند ایفا کند
کد خبر: 4144581
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
گفت‌وگوی ایکنا با 2 دختر حافظ

ارزشمندترین نقش‌هایی که یک دختر می‌تواند ایفا کند

یک حافظ قرآن با بیان اینکه وقتی تمام مفاهیم قرآن در زندگی یک دختر معنا پیدا کرد دیگر به راحتی نخواهد توانست آسیب‌ها را تجربه کند، گفت: زندگی در میان آموزه‌های قرآنی ما را به سمت آرامش سوق خواهد داد؛ در واقع قرآن باید در زندگی‌، رفتارها و عادت‌هایمان وارد شود که در این صورت به سمت آسیب‌ها پیش نخواهیم رفت.

دختران حافظ خراسان‌جنوبیدختران بسیاری وجود دارند که در سن کم به سمت حفظ قرآن رفته و نه تنها خود، بلکه اطرافیان و خانواده خود را به موضوعات دینی علاقه‌مند کرده‌اند و وقتی دختر یک خانواده به این سمت گرایش پیدا کرد دیگر نخواهیم توانست آموزه‌ها را از این خانه جدا کنیم.

وقتی آموزه‌های قرآنی در محیط خانه دیده شد، به دنبال آن مفاهیم اخلاقی پررنگ شده و حتی آسیب‌ها را خواهد گرفت. فرهنگ اسلامی متناسب با این مفاهیم به یک دختر کمک خواهد کرد تقش‌های مادری و همسری را بهتر ایفا کنند و به این ترتیب این آموزه‌ها در نسل‌های بعدی ادامه خواهد داشت، چراکه مادر ستون خانه است‌.

سیده‌یاسمن موسوی میرزایی، دختر 13 ساله حافظ قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: از کودکی به قرآن و حوزه‌های مختلف آن علاقه داشتم و بر این اساس کلاس‌های مختلف حفظ را پیش گرفتم.

وی افزود: به دلیل علاقه‌ام به قرائت، شروع به روند طی کردن کلاس‌های آموزشی تجوید و قرائت کردم و به‌ویژه در تابستان که مشغله کمتری داشتم در دو مؤسسه جامعة‌القرآن و اولی‌الابصار دوره‌های تجوید را گذرانده و گواهینامه پایان دوره قرائت قرآن کریم را اخذ کردم.

نقش‌هایی که یک دختر با آموزه‌های دینی ایفا می‌کند 

این حافظ قرآن بیان کرد: بعد از آن در دوره ابتدایی در مسابقات مختلف شرکت می‌کردم و اکنون در دوره متوسطه اول در مسابقات قرائت سمپاد شرکت کرده و در مرحله استانی موفق شدم رتبه اول را به دست بیاورم و به مرحله کشوری راه پیدا کنم.

وی بیان کرد: در کنار این موضوع که قرائت قرآن با توجه به فرموده حضرت علی(ع) که می‌فرمایند: «قرآن را نیکو تلاوت کنید که سودمندترین چیز برای شما قرآن است»؛ دارای اهمیت زیادی است؛ استفاده از آموزه‌های دینی و قرآنی و اصول و روش‌های اخلاقی و زندگی که در قرآن به آن اشاره شده برای داشتن دنیا و آخرتی بهتر، برای انسان‌ها امری بسیار مهم است.

موسوی میرزایی با بیان اینکه اگر انسان از همان کودکی با قرآن انس داشته باشد قطعا در بزرگسالی نیز به دستورات و اصولی که خداوند در قرآن کریم آورده است عمل خواهد کرد، افزود: وقتی فرهنگ قرآنی در زندگی‌مان ریشه دواند آن زمان زندگی خود را بر اصل اساسی خداشناسی دنبال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: از سویی مهم‌ترین و ارزشمندترین نقش‌هایی که یک دختر می‌تواند ایفا کند، نقش همسری و مادری است که در آموزه‌های دینی به اهمیت این نقش‌ها اشارات زیادی شده و چه نیکو است مادر و همسری که زندگی‌اش را بر پایه ارزش‌های اخلاقی و مورد پسند خداوند بنا کند.

موسوی میرزایی ادامه داد: وقتی تمام مفاهیم قرآنی در زندگی یک دختر معنا پیدا کرد دیگر به راحتی نخواهد توانست آسیب‌ها را تجربه کند؛ این آسیبب‌ها از او دور خواهد بود و سپس قرآن را در زندگی فرزندان خود وارد خواهد کرد.

این حافظ قرآن بیان کرد: اگر دختری از دوران خردسالی این آموزه‌های دینی را با کمک قرآن فرا بگیرد، در دوره جوانی و ازدواج فرزندان خوبی را تربیت خواهد کرد و هر فرزند خوبی که تربیت شود یاری برای امام عصر(عج) و داشتن جامعه آرمانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه زندگی در میان آموزه‌های قرآنی ما را به سمت آرامش سوق خواهد داد، بیان کرد: در واقع قرآن باید در زندگی‌، رفتارها و عادت‌هایمان وارد شود که در این صورت به سمت آسیب‌ها پیش نخواهیم رفت.

مریم غفوری، حافظ قرآن در خراسان‌جنوبی

قرآن را در متن زندگی‌ها وارد کنید

مریم غفوری، از دیگر حافظان قرآن خراسان‌جنوبی که در سن جوانی در این مسیر قرار گرفته است به خبرنگار ایکنا گفت: از زمان کودکی با مادرم در جلسات قرآن و دعا شرکت می‌کردم و این جلسات باعث علاقه من به قرآن شد.

وی بیان کرد: علاوه بر علاقه قبل از شروع حفظ پسر برادرم در سن کم قرآن را حفظ می‌کرد و برای من حفظ قرآن در سن کم بسیار باارزش است و باعث انگیزه شد که مسیر زندگی من بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی (ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی) به سمت حفظ قرآن برود.

این حافظ تصریح کرد: تصمیم خود را گرفته و در سن 26 سالگی زیر نظر مربی، حفظ قرآن را شروع کردم و در مدت یک سال به لطف الهی و تشویق و کمک خانواده و مربی، حافظ کل قرآن شدم.

وی بیان کرد: با توجه به روایاتی که از پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه داریم، ایشان یاران و اصحاب خود را به حفظ قرآن توصیه می‌کردند. حافظ قرآن بودن (حافظ و  عامل به قرآن) باعث دوری از عذاب، همنشینی با انبیاء، مصونیت از بلا، آمرزش گناهان، سرشناسی در بهشت، حق شفاعت می‌شود که این نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه حفظ قرآن است.

نفر اول مسابقات حفظ کل قرآن در شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کار خراسان‌جنوبی ادامه داد: در حال حاضر در جامعه امروزی با توجه به سخنان و سفارش رهبر معظم انقلاب، مردم مسلمان ایران باید حفظ قرآن را جدی گرفته و آن‌را به‌عنوان سرمایه‌ای بزرگ در زندگی خویش به‌کار بگیرند و آیات الهی را برای همیشه در ذهن خود ماندگار کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت من به‌عنوان یک دختر مسلمان ایرانی در حوزه قرآن، آموزش قرآن‌آموزان در زمینه حفظ و تربیت افراد قرآنی است تا آنچه خود فراگرفتم آموزش دهم، یادآور شد: دختران بر خلاف تصور عامه مفهومی قوی از زندگی و تلاش را در وجود خود دارند که نباید به فراموشی سپرده شود در مورد حفظ قرآن نیز این امر صادق است.

غفوری بیان کرد: مطالبه‌ای که از مردم و مسئولان دارم این است که قرآن را در متن زندگی اجتماعی وارد کنند؛ زمانی که آموزه‌های دینی در آموزش و حیات انسانی ما قرآن پدیدار شد، دیگر از اصول انسانی دور نخواهیم ماند.  

انتهای پیام
captcha