اکنون که سال تحصیلی در حال پایان یافتن است؛ باید بیشتر به دروس دانشگاهی و ضرورت توجه به آن تا شروع سال تحصیلی جدید فکر کرد. این فکر کردن تنوعبخشی و خلاقیت را در پی داشته و ما را از مسیر روتین و همیشگی که به عقیده برخی اساتید بازده چندانی ندارد، دور میکند.
حجتالاسلام هادی شهاب، عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی با توجه به پایان سال تحصیلی، در مورد توجه بیشتر به دروس دانشگاهی بهویژه فلسفه و معارف اظهار کرد: در دانشگاهها به فلسفه بهعنوان یک درس عمومی پرداخته نشده و رشته فلسفه زیرمجموعه علوم انسانی در دانشگاههاست.
وی با بیان اینکه به نظر میآید علوم انسانی بهصورت کلی و فلسفه بهصورت خاص در جامعه جایگاه خود را پیدا نکرده است، افزود: تفکر و اندیشمندی ویژگی شاخص انسان بوده؛ به همین دلیل فلسفه با زندگی انسان ارتباط دارد، چراکه فرد هر عملی که انجام میدهد، فلسفهای برای انجام آن دارد.
این استاد معارف و فلسفه با بیان اینکه افعال انسان براساس هدف، مقصود و معناست، تصریح کرد: حقیقت ما با فلسفه همراه بوده و فلسفهای که ما به آن میپردازیم بهعنوان یک رشته مطرح است و چون نگاه ابزاری برای دریافت مدرک داریم به هدف اصلی دست نمییابیم.
شهاب با بیان اینکه در جامعه اساساً به تفکر کردن کمتوجه هستیم، اظهار کرد: در آغاز انقلاب بحث تفکر اهمیت داشت، اما در ۲۰ سال اخیر جایگاه آن تنزل پیدا کرد و گرایشهای ضدعقلانی در جامعه تقویت شده است.
وی با بیان اینکه تفکر و اندیشه شاید آنچنان اقبالی ندارد، اظهار کرد: دروس دانشگاهی در حوزه معارف و فلسفه نیازمند بهروزرسانی است، چراکه در این سالها تنوعبخشی در آثار معارفی و فلسفی کاهش یافته و شاید توجه برنامهریزان و تصمیمگیرندگان به این سمت نرفته است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بهصورت کلی برنامهریزی و تحول اساسی باید در دروس دانشگاهی صورت گیرد، افزود: این امر نیازمند کار تیمی با برنامهریزی با بهرهگیری از ایدههای صاحبنظران دانشگاهی است.
شهاب با بیان اینکه به نظر میآید بسیار دنبال این هستیم که وضعیت موجود حفظ شود؛ لذا کمتر از صاحبان اندیشه استفاده میشود، افزود: جامعه ما اگر بخواهد در بستر مناسبی حرکت کند نیازمند کار عقلانی و اندیشهای اساسی است.
وی با بیان اینکه برای ایجاد تعاملات اساسی لازم است مسیر جدیدی از خودشناسی در ما شکل بگیرد و اگر این تحول در انسان رخ دهد میتواند بسیار برکات زیادی داشته باشد، یادآور شد: استفاده از ایدههای اندیشمندان در کل به نفع جامعه است تا میدان داده شده و بستری برای گفتوگو و طرح اندیشههای مختلف برای ایجاد تنوع در مطالب درسی وجود داشته باشد که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر به دنبال راههای جدید اثرگذاری دروس دانشگاهی در جامعه هستیم نباید از بهروزرسانی و خلاقیت و توجه مداوم غافل شویم؛ این اصل باید همواره در آموزش جریان داشته باشد؛ حال آنکه طی کردن مسیر در یک خطر سیر بدون خلاقیت رسم آموزش ما شده که باید از آن فاصله بگیریم.
انتهای پیام