قرآن‌بنیان‌ کردن علوم انسانی از اولویت‌های جهاددانشگاهی است
کد خبر: 4137772
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور:

قرآن‌بنیان‌ کردن علوم انسانی از اولویت‌های جهاددانشگاهی است

محمدحسین حسنی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علوم انسانی برای اسلامی‌شدن باید قرآن‌بنیان شوند، گفت: در این راستا گروه‌های پژوهشی متعددی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی شکل گرفته و مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم راه‌اندازی شده است.

دیدار رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا با حجت الاسلام عبادیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، امروز، 11 اردیبهشت‌ماه در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی که با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، سیدمحمدحسین سیدکاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی و حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی همراه بود، گفت: بعد از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از اقدامات ارزشمند حضرت امام(ره)، نهادسازی برای شکوفایی انقلاب بود.

وی با بیان اینکه در 40 سال گذشته همین‌ نهادها توانسته‌اند به تقویت انقلاب اسلامی کمک کنند، افزود: یکی از این نهادهای ارزشمند، جهاددانشگاهی است که در سطح دانشگاه دو مأموریت علم و فناوری و تربیت را دنبال می‌کند؛ انقلاب اسلامی در یک شرایطی دانشگاه‌ها را تحویل گرفت که در فضای فرهنگی و تربیتی آن نامی از اسلام نبود، لذا از همان ابتدا حضور تمام قد جهاددانشگاهی را در محیط دانشگاه‌ها شاهد بودیم.

مدیرعامل ایکنا با تأکید بر اینکه عرصه و حوزه ورود جهاددانشگاهی به دانشگاه‌ها قرآن است، اظهار کرد: از سال 1361 مسابقات قرآن دانشجویان به همت جهاددانشگاهی برای نخستین بار آغاز شد و تا اواسط دهه 80 تعداد 24 دوره این مسابقات قرآن از سوی این نهاد انقلابی برگزار شده است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: از خلال برگزاری این مسابقات جمعی از فرهیختگان علمی کشور که با قرآن مأنوس بودند، شناسایی و در قالب سازمان قرآنی گردهم جمع می‌شوند و در حوزه‌های مختلف از جمله علمی فعالیت می‌کنند؛ در واقع در حوزه علمی مدعی اسلامی‌‌کردن علوم انسانی بر مبنای علوم قرآنی هستیم.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اسلامی‌شدن علوم انسانی ادامه داد: یکی از خلأها این است که این علوم قرآن‌بنیان نشده‌اند، چراکه وقتی با متن واحد و مقدس روبه‌رو هستیم بهتر می‌توانیم تکلیف را تشخیص دهیم.

حسنی با بیان اینکه علوم اسلامی متکثر است و اینکه نقاط تلاقی آن‌ها چه باید باشد در این امر چالش به‌وجود می‌آورد، تصریح کرد: یکی از کارهای جدی ما این است که علوم انسانی برای اسلامی شدن باید قرآن‌بنیان شود که در این راستا گروه‌های پژوهشی متعددی شکل گرفته و مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در سازمان قرآنی راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مورد فضای قرآنی جهاددانشگاهی می‌فرمایند که «اگر فعالیت قرآنی می‌خواهید بکنید، باید فعالیت قرآنی شما با فعالیت قرآنىِ غیر دانشگاهی فرق داشته باشد»، اظهار کرد: تأکید مقام معظم رهبری بر اندیشه، فهم و تدبر در قرآن کار ما را سخت‌تر می‌کند.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی این سازمان و با بیان اینکه قسمت عمیق فعالیت‌های ایکنا، کار در خارج از کشور است، یادآور شد: بر همین اساس در 37 نقطه دنیا حضور داشته و به 21 زبان زنده دنیا تولید محتوا می‌کنیم.

وی افزود:‌ محتواسازی در کنار تولید خبر برای هدایت انسان‌ها اولویت ما است؛ در همین راستا محتوای معارفی را با حضور و همراهی دغدغه‌مندان گفتمان انقلاب و قرآن به زبان عامیانه ساده‌سازی و منتشر می‌کنیم.

حسنی با بیان اینکه در کنار تولید خبر و انتشار معارف اسلامی در فضای بین‌المللی، از دانشگاه‌های ‌داخلی غافل نبود‌ه‌ایم، تصریح کرد: کرسی‌های تلاوت و تدبر یکی از برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی ما است. این جنس برنامه‌ها باعث می‌شود که اقبال نسل جوان را به موضوعات دینی و قرآنی نشان دهیم و بر این مبنا تلاش برای نوآوری در طرح‌ها و برنامه‌ها برای ارتباط‌گیری بهتر با نسل جوان اولویت ماست.

انتهای پیام
captcha