خواندن زیارت جامعه کبیره در روزهای شوال را از یاد نبریم
کد خبر: 4137364
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
برگزیده رشته دعاخوانی در کشور:

خواندن زیارت جامعه کبیره در روزهای شوال را از یاد نبریم

حسین داریوش‌طبسی با بیان اینکه یکی از دعاها که خواندن آن وقت و زمان خاصی را نمی‌شناسد، زیارت جامعه کبیره است، گفت: این دعا درس کامل امام‌شناسی است که وجود نازنين امام هادی(ع) به ما شیعیان آموخته‌اند و در روزهای ماه شوال می‌توان به آن توجه کرد.

حسین داریوش طبسی، برگزیده دعاخوانی کشورحسین داریوش طبسی، برگزیده دعاخوانی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص اثرات دعا به‌ویژه در روزهای خاص زندگی گفت: دعا باعث می‌شود انسان از معاصی و گناهان دور مانده و راه پاک بودن را پیش گیرد.

وی افزود: خداوند در آیه 77 سوره فرقان می‌فرماید: «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا؛ بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى‌‏كند در حقيقت‏ شما به تكذيب پرداخته‏‌ايد و به‌زودى عذاب بر شما لازم خواهد شد.»؛ یکی از دعاها که خواندن آن وقت و زمان خاصی را نمی‌شناسد، زیارت جامعه کبیره است؛ این دعا درس کامل امام‌شناسی است که وجود نازنين امام هادی النقی(ع) به ما شیعیان آموخته‌اند و در روزهای ماه شوال می‌توان به آن توجه کرد.

برگزیده رشته دعاخوانی در کشور با بیان اینکه در این زیارت عبارات به سلام و شهادت ابزار علایق و ارادت و دعا و توسل به زیبایی با بیانی ادبی بیان شده است، اظهار کرد: جامعیت همه جانبه این زیارت از نامش پیداست که در تمام  مقامات را شامل می‌شود. خواندن این زیارت در حرم‌ها و اماکن شریفه، مکان‌های عبادی و زمان‌های مختلف با مضامین بسیار زیبا در وصف ائمه‌ اطهار(ع) سفارش شده است، زیرا هر کس این زیارت را بخواند انگار همه ائمه را زیارت کرده است.

داریوش‌طبسی بیان کرد: امام هادی النقی(ع) در این زیارت ضمن برشمردن صفات ائمه اطهار(ع) و مقام تقرب این بزرگواران در رابطه با وظایف شیعیان نسبت به امامان و اینکه چه شناخت و چه رفتاری در قبال ایشان داشته باشند، به‌خوبی اشاره کرده‌اند و در فرازی پذیرفته شدن و قبولی تمامی عبادات واجب روزه و نماز را در اطاعت از امامان معصوم می‌دانند؛ آنجا که می‌فرمایند: «بِمُوَالاتِکُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَهُ الْمُفْتَرَضَهُ وَ لَکُمُ الْمَوَدَّهُ الْوَاجِبَهُ».

وی تصریح کرد: چه خوب است اعمال و عبادات و مراسم عبادی را با خواندن زیارت جامعه کبیره بسنجیم و به محضر حق‌تعالی عرضه کنیم تا به برکت ائمه اطهار که ملجأ و پناهگاه مردم هستند بتوانیم عاقبت به‌خیری را به‌دست آوریم؛ همان‌گونه که امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره می‌فرمایند که خداوند ما را پناه دهد.

برگزیده رشته دعاخوانی در کشور با بیان اینکه مضامین این ادعیه باید در زندگی روزمره ما جاری باشد تا به استحکام در برابر مشکلات رسیده و از طرفی لازم است در مدارس نیز بر این دعاها و زیارت‌ها تأکید شود، بیان کرد: اگر توانستیم در مدارس به این امر بپردازیم آن زمان خواهیم توانست بعد معارفی را در کنار بعد علمی توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در مدارس به اندازه کافی به این ادعیه پرداخته نمی‌شود، یادآور شد: امیدوارم با اعمالمان بتوانیم از مذهب حقه تشیع امامان دفاع کرده و به مقام والای امام‌شناسی برسیم.

انتهای پیام
captcha