نشر معارفی سالهاست که در یک مسیر همراه با سکون حرکت میکند؛ مسیری که انگار قرار نیست هیچ ابداع و خلاقیتی از حیث محتوا، قیمت و در واقع هر آن چیزی که مخاطب امروزی را جذب کرده و چند ساعتی را به دور از فضای مجازی، پای کتاب بنشاند، بپذیرد و این یک آسیب بزرگ است. ناشران و فعالان نشر معارفی دائما از انتشار کتب بدون توجه به ذوق مخاطب و همچنین عدم استقبال مردم بهدلیل بالا بودن قیمتها و عدم تخصیص یارانه گلایه دارند.
فاطمه نظری که چند سالی است به همراه همسرش در حوزه نشر معارف و فروش کتب این حوزه فعالیت دارد، در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی گفت: در تمام مراکز استانها نمایندگی نشر معارف داریم و فعالیتهای فروشگاه در زمینه علوم انسانی است.
وی با بیان اینکه در تمام این سالها که فعالیت کردیم، فعالیت شاخصی در حوزه جذابسازی محصولات ندیدهایم، افزود: مشکل اصلی و بزرگ جامعه امروز ما بیتوجهی به فرهنگ کتابخوانی در میان جذابیت رسانهها و شبکههای اجتماعی و همهگیر شدن این فضاست که فرصت مطالعه کردن را از افراد گرفته است.
این فعال نشر با بیان اینکه امروز قشر تحصیلکردهای را میبینیم که رغبتی به مطالعه کتاب آن هم در حوزه معارف ندارند، تصریح کرد: نشر معارف و کتاب در این حوزه نیاز به جذابیت بصری دارد تا بتوان جوانان و نوجوانان و حتی کودکان را به این سمت جذب کرد.
نظری با بیان اینکه در حوزه نشر معارفی برای نسل جوان باید از دریچه دید آنان به موضوعات نگریست، افزود: طرز نگاه و نوع صحبت نسل امروزی با دیگران متفاوت است، اما باید از استدلالات فضای مجاری بهعنوان یک فرصت استفاده کرده و حتی از طریق افراد فعال در فضای مجازی برای آگاهیبخشی در این حوزه و معرفی کتب معارفی تلاش کرد.
وی بیان کرد: بزرگترین مانع در حزوه خرید کتاب، بحث قیمتهاست که اگر یارانهای ویژه نشر معارف تعلق گیرد مردم نیز بهتر به این سمت گرایش پیدا خواهند کرد؛ در حالی که میبینیم کتابهای رمان یا انگیزشی با قیمت کمتر در بازار عرضه میشود.
این فعال نشر با بیان اینکه توصیه میشود از سرمایهگذار در این حوزه استفاده شود؛ حال آنکه ما سرمایهگذار در حوزه کتب معارفی بسیار کم داریم، افزود: در حقیقت چینش سرمایهگذاری در حوزه نشر معارفی بسیار ضعیف است و در حقیقت ما نمیتوانیم کمکی برای خرید بیشتر مردم انجام دهیم.
علی کریمی مزیدی، همسر این بانو نیز به ایکنا از خراسانجنوبی گفت: از سال 94 فعالیت دارم و در این سالها جذابیت خاصی برای جذب قشر جوان ندیدهایم و این امر مانع خرید حداکثری میشود.
وی با بیان اینکه اگر بخواهم یک کتاب خوب معرفی کنم ترجمه تفسیری قرآن برای نوجوانان نوشته علی ملکی است که بسیار روان بوده و دور از کلمات ثقیل و همچنین با قیمت مناسب است، تصریح کرد: از این دست کتب در حوزه فهم قرآن بهخصوص برای قشر نوجوان و جوان کم داریم که این یک ضعف بزرگ است.
این فروشنده کتاب با بیان اینکه باید در تعداد تیراژ کتب و قیمت بازنگری شود، افزود: هر ساله در نمایشگاههای مختلف کتاب و قرآن شرکت میکنیم، چراکه نمایشگاه فرصت خوبی برای ارائه تازههای نشر است، اما همین قیمت بالا و یا عدم جذابیت در نشر معارف باعث استقبال کم مردم میشود که انگار راهی هم برای دوری از آن وجود ندارد.
کریمی با بیان اینکه گاهی اطلاعرسانی در مورد نمایشگاه نیز آن قدر کم و یا دیر انجام میشود که مردم متوجه برپایی نمیشوند، تصریح کرد: گاهی نیز در نمایشگاهها تنها از ناشران استانی بدون توجه به ناشران دیگر استانها دعوت میشود که این به نفع خرید مردم نیست.
وی با بیان اینکه مسئولان باید بیشتر به این حوزه توجه کنند، ادامه داد: اهالی حوزه نشر معارفی زیرساختهای فرهنگی و معنوی جامعه را میسازند و نیاز به اقدامات متنوع و جذاب و متناسب با شرایط برای استقبال مردم دارند، چراکه اگر در این حوزه تلاش کنیم آنگاه دیگر به اقدامات بازدارنده نیاز نداریم و در واقع با کتب معرفی پیشگیری را انجام دادهایم.
کریمی با اشاره به توجه به قشر تأثیرگذار جامعه مانند معلمان افزود: نباید از این گروهها غفلت کرد، چراکه دوری آنان از کتب معارفی و یا دوری کتب درسی از مسائل معارفی دردناک بوده و موجب آسیبهای اجتماعی بسیاری در آینده خواهد شد. در واقع ما به یک عزم عمومی در حوزه فرهنگ و نشر معارفی نیاز داریم؛ عزمی که تمامی اقشار را به این سمت کشانده و راهی برای استقبال بیشتر باز کند.
انتهای پیام