صحیفه سجادیه؛ محتوایی مطلوب برای آموزش مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4124469
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
یک مدیر امور قرآنی مطرح کرد

صحیفه سجادیه؛ محتوایی مطلوب برای آموزش مؤسسات قرآنی

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند گفت: صحیفه سجادیه می‌تواند محتوای مناسبی برای تدوین منشور جامع سبک زندگی اسلامی باشد؛ بنابراین کانون عروةالوثقی بر آن شد که آموزش این ذخیره ارزشمند را برای مخاطبان خود در دستور کار قرار دهد.

محمدمهدی دیانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند ودر سالروز میلاد حضرت امام سجاد(ع)، به سراغ تنها مؤسسه‌ای در استان خراسان‌جنوبی رفتیم که با بروزرسانی فعالیت‌ها و مخاطب‌پسندی محتواها سعی در آموزش معارف بلند صحیفه سجادیه دارد و چندین سال است برای مخاطبان خود این کتاب بلند معارف را آموزش می‌دهد. حال آنکه این رویکرد باید به مؤسسات دیگر نیز تسری یابد تا با معارف دینی در کنار آموزش قواعد قرآنی آشنا شوند.

محمدمهدی دیانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد آموزش صحیفه سجادیه در این مؤسسه اظهار کرد: با عنایت به اینکه بزرگان و اندیشمندان صحیفه سجادیه امام زین‌العابدین(ع) را همانند نهج‌البلاغه و تحت کلام خالق دانسته‌اند و برخی آن را حتی زبور آل محمد(ص) یا انجیل اهل بیت(ع) می‌دانند و از طرف دیگر معارف بلند عرفانی، اخلاقی و تربیتی امام سجاد(ع) که در قالب ۵۴ دعا در صحیفه سجادیه آمده، بر آن شدیم تا از این معارف در برنا‌مه‌های آموزشی مؤسسه بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: این اثر فاخر می‌تواند محتوای مناسبی برای تدوین منشور جامع سبک زندگی اسلامی باشد؛ بنابراین کانون عروة‌الوثقی بر آن شد که آموزش این ذخیره ارزشمند را برای مخاطبان که عمدتا بانوان در مقاطع سنی مختلف و به‌ویژه جوانان هستند در دستور کار خود قرار دهد.

عضو  هیئت علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: البته نباید از نظر دور داشت فهم دقیق معارف امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه می‌تواند ما را در فهم حقایق رفیع قرآنی کمک کند؛ در واقع این اثر ارزشمند پیش‌نیاز مهمی برای فهم حقایق تربیتی و عرفانی قرآن است. 

دیانی تصریح کرد: کانون قرآن و عترت در گام بعدی بر روی رساله حقوق امام سجاد(ع) که همان حقایق صحیفه را با سبک و اسلوب دیگری غیر از دعا و در قالب ۵۰ حق بیان کرده و روی مناجات خمس عشر که حاوی ۱۵ دعای حضرت است، تمرکز خواهد کرد. بزرگانی مانند مرحوم محمدتقی مجلسی تأکید کردند که سالک الی الله باید در خواندن این مناجات‌ها مداومت داشته باشد و کانون مؤسسه روی این دو اثر ارزشمند نیز متمرکز خواهد شد و به مخاطبان خود آموزش خواهد داد.

حمایت‌ها از توسعه فرهنگ دینی افزایش یابد

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر نشر و گسترش سبک زندگی اسلامی تأکید فراوان دارند، اظهار کرد: در این راستا، انتشار فصل‌نامه یا گاهنامه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌ها و راه‌اندازی سایت و کانال در فضای مجازی با موضوع صحیفه سجادیه، از جمله برنامه‌های تدوین شده است.

دیانی ادامه داد: مؤسسات قرآنی در فضای مجازی می‌توانند با محتواسازی مطابق با سلیقه نسل جوان به بیان بخشس‌هایی از معارف اسلامی که نادیده گرفته شده بپردازند، چراکه این نسل بیشتر اوقات خود را در فضا مجازی می‌گذراند و باید محتوایی اثربخش برای وی ارائه شود؛ اگر مؤسسات قرآنی بتوانند لحظه‌ای تفکر را در سبک و سلوک زندگی در ذهن نسل امروز به وجود آورند، کار بزرگی انجام داده‌اند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند با بیان اینکه برای توسعه این طرح نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی ارگان‌های قرآنی هستیم، افزود: پرداختن تخصصی به این موضوعات و یا جنبه‌هایی تازه از دین ناشناخته مانده و یا در مؤسسات قرآنی به آن پرداخته نشده است؛ گروه‌های مختلف باید در این طرح مشارکت کنند تا به یک اجماع آموزشی برسیم و این امر نیازمند حمایت است.

دیانی ادامه داد: در زمینه صحیفه سجادیه آن‌گونه که باید و شاید کار لازم صورت نگرفته است؛ لذا این‌گونه طرح‌ها باعث خواهد شد تا به محتواسازی مناسب و مطلوب برای هر سلیقه‌ای و متناسب با هر سنی برسیم که این امر در مؤسسات قرآنی که ترویجگر معارف بلند دینی هستند باید پی گرفته شود.

وی یادآور شد: اگر مؤسسات قرآنی که وظیفه اصلی ترویج دین را برعهده دارند به این امر توجه داشته باشند خواهند توانست جامعه را از کج‌رفتاری‌ها دور و به سبک زندگی اسلامی رهنمون شوند؛ اما گاهی تنها به آموزش قرآن پرداخته‌ایم که لازم بوده، اما کافی است که امیدواریم با توجه خاص فعالان قرآنی در جامعه ما سبک زندگی اسلامی مبتنی بر صحیفه سجادیه و ادعیه امامان معصوم(ع) ترویج شود.

انتهای پیام
captcha