گردشگری مذهبی در کالبد مسجد روستای فورگ + فیلم
کد خبر: 4123925
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

گردشگری مذهبی در کالبد مسجد روستای فورگ + فیلم

شیوه ساخت مسجد بلال روستای فورگ خراسان‌جنوبی باعث شده است تا گردشگران بسیاری به این منطقه جذب شوند. دیوارهای کاه‌گلی و سقف‌های چوبی و سرمای تابستانه و گرمای زمستانه تو را به آرامش موجود در فضای این مسجد فرامی‌خواند و جذب گردشگر را آسان‌تر کرده است.

مسجد روستای فورگ خراسان‌جنوبیروستای فورگ از توابع درمیان، از روستاهای هدف گردشگری خراسان‌جنوبی است که با بافت قدیمی هر ساله میزبان گردشگران بسیاری است، اما در میانه بافت قدیمی روستا که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این سال‌ها بازسازی شده مسجدی با شکل و شیوه سنتی اما نوساز واقع شده که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

دیوارهای کاه‌گلی و سقف‌های چوبی و سرمای تابستانه و گرمای زمستانه همه و همه تو را به آرامش موجود در  فضای این مسجد فرامی‌خواند و جذب گردشگر را آسان‌تر کرده است. خواسته مردم روستا برای ساخت مسجدی با شکل قدیمی در این منطقه و توجه ویژه نهاد بنیاد مسکن به شیوه‌های جذب گردشگر مذهبی باعث شده تا مسجد فورگ بر سر زبان‌ها افتد. 

احمد اسماعیلی، مسئول شورای اسلامی روستای فورگ، در گفت‌وگو با ایکنای خراسان‌جنوبی، گفت: در سال‌های 89 تا 91 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حین بازسازی بافت قدیمی روستا، مسجدی نیز در میانه روستا با شکل و بافتی قدیمی ساخت تا زمینه بهتری را برای گردشگری فراهم کند چراکه وجود یک مسجد با سبک جدید در میان بافت تاریخی روستا یک سازه نامتجانس بود، اما اکنون با شکل روستا تطابق دارد.

وی با بیان اینکه مسجد در ورودی روستا قرار گرفته و هر گردشگری که به روستا وارد شده، ابتدا جذب این مکان می‌شود، افزود: مسجد بلال روستای فورگ معروف به مسجد چوبی بوده و مصالح به کاررفته در آن تنها از چوب و سنگ و آجر است.

مسئول شورای اسلامی روستای فورگ با بیان اینکه این مسجد دارای هشتی ورودی برای انتظار و آماده شدن به صحن اصلی بوده و شبستان زمستانی و تابستانی دارد، تصریح کرد: داخل مسجد ستون‌ها و سقف از چوب ساخته شده و یک ایوان کاملاً چوبی رو به مزارع زرشک دارد که برای جذب گردشگر بسیار مناسب طراحی شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه در شبستان‌ها و حتی ایوان این مسجد نماز برگزار می‌شود و حس خوبی را به افراد منقل می‌کند، تصریح کرد: با اینکه این مسجد قدمت تاریخی ندارد، اما شکل ساخت آن متناسب با اقلیم منطقه و به سبک قدیمی و سنتی است که این امر گردشگران را جذب می‌کند.

وی با بیان اینکه این مسجد حس خوبی را برای انتقال فرهنگ مذهبی و اسلامی را منتقل می‌کند، یادآور شد: اگر فرهنگ اسلامی ما از طریق سازه‌های دینی چون مسجد به کشورهای دیگر منتقل شود اثر مفیدتری در ماندگاری در ذهن خواهد داشت و چه بهتر که با سازه‌هایی از جنس گذشته فرهنگی و مذهبی کشور این فرهنگ انتقال یابد.

انتهای پیام
captcha