تقویت پژوهش‌های نوین علمی قرآنی در دستور کار قرار گیرد
کد خبر: 4122916
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
دغدغه فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی / 1

تقویت پژوهش‌های نوین علمی قرآنی در دستور کار قرار گیرد

یک حافظ کل قرآن با اشاره به دلایل بی‌انگیزگی برخی فعالان قرآنی گفت: تقویت یادداشت‌های نوین علمی قرآنی و یا راهکارهای پژوهشی مشکلات جامعه به‌صورت مسئله‌محور به شدت مورد نیاز است؛ در واقع باید پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

مصطفی فریدونی، حافظ کل قرآن کریمفعالیت در حوزه قرآن، آموزش و حفظ آن با چالش‌هایی مواجه است که گاه نمی‌گذارد فعالان قرآنی تمام استعداد خود را نشان دهند و این امر فعالیت‌های قرآنی را در یک خط سیر همیشگی بدون هیچ‌گونه خلاقیت و نوآوری پیش می‌برد. در ادامه مصاحبه‌های ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد چالش‌ها و مشکلات فعالیت در عرصه قرآنی، گفت‌وگویی با مصطفی فریدونی، حافظ کل قرآن درباره مهم‌ترین انتظارات جامعه قرآنی برای حل مشکلات در سال آینده انجام شده است که در ادامه از نظر می‌گذرد.

مصطفی فریدونی، حافظ کل قرآن کریم در مورد چالش‌های فعالیت در حوزه حفظ و آموزش قرآن اظهار کرد: با توجه به سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی ابلاغ سال ۹۶، ضعف‌های اساسی داریم که در عمل، نهادهای متولی امور قرآنی موفق به انجام آن نبوده‌اند. به‌طور مثال، تأخیر در اجرایی شدن مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری و یا اینکه در جهت‌دهی فعالیت‌های قرآنی در سبک زندگی فردی و اجتماعی ضعیف کار شده است.

وی با بیان اینکه در حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان قرآنی و ایجاد مراکز تخصصی مشاوره و خدمات قرآنی مناسب عمل نشده است، افزود: چالش‌هایی که در راه مؤسسات قرآنی وجود دارد مانند قانون معاف از مالیات که به‌دلیل برداشت‌های شخصی به‌خوبی در استان‌ها اجرا نمی‌شود از مشکلاتی است که باعث بی‌انگیزگی شماری از فعالان قرآنی شده است.

حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه از جمله مهم‌ترین مشکلات جامعه قرآنی در حال حاضر عدم انسجام و هماهنگی بین نهادهای متولی امور قرآنی است، تصریح کرد: از دیگر مشکلات جامعه قرآنی، فاصله گرفتن ادارات از خطوط وظایف خود است. به‌عنوان مثال، اداره اوقاف و امور خیریه که در وظایفش برگزاری مسابقات قرآن تعریف شده؛ امروزه به برگزارکننده دوره‌های آموزش داوری تبدیل شده است، در حالی که کار آموزش از قبل مربوط به اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات بوده و امروزه هر دوی این نهادها متولی بحث آموزش شده‌اند و این یعنی نوعی موازی‌کاری در وظایف ایجاد شده است.

فریدونی با بیان اینکه این نگاه متأسفانه به‌دلیل انتقال تیمی است که تا پیش از این در سازمان تبلیغات بوده و در حال حاضر در اوقاف و امور خیریه حضور دارد، اظهار کرد: از طرفی مرکز امور قرآنی اوقاف به حاشیه‌ها پرداخته و برای جذب هرچه بیشتر جامعه نخبگانی و عموم مردم کارهای کمتری انجام داده است. به‌طور مثال، هیئت اندیشه‌ورزی مسابقات و قرارگاه‌های قرآنی در استان‌ها برای اثرگذاری امور قرآنی ایجاد نشده و گسترش فضای مسابقات و شناساندن الگوهای قرآنی جامعه و به تبع سبک زندگی قرآنی کارهای قابل توجهی است که آنچنان که در شأن آن‌هاست به آن پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: افراط و تفریط از آسیب‌های فعالیت‌های قرآنی است؛ یعنی بسنده کردن فعالیت‌های قرآنی به امور اداری و یا واگذاری همه فعالیت‌های قرآنی به مردم؛ در حالی که این دو باید در کنار یکدیگر باشند و ادارات نیز باید در امور قرآنی جهادی، پای کار بیایند.

فریدونی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در انحصار منافع عده‌ای در سازمان‌ها بدون درک جامعه، چندان اثر مطلوبی ندارد، افزود: امروزه ما نیازمند تولید محتوای معارفی در عرصه‌های فردی و اجتماعی با تکیه بر نیازهای روز و به‌ویژه سبک زندگی هستیم؛ علاوه بر آن به شدت نیازمند تولید محتوا در قالب‌های هنری و رسانه‌ای جدید هستیم.

وی با اشاره به اینکه حمایت از هنرمندان این عرصه نیازمند توجه جدی فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مقوله است، تصریح کرد: تقویت یادداشت‌های نوین علمی قرآنی و یا راهکارهای پژوهشی مشکلات جامعه به‌صورت مسئله‌محور به شدت مورد نیاز است و باید پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی مورد توجه و حمایت قرار گرفته و انتشار مجلات مختصر و مستمر قرآنی برای فضای جامعه می‌تواند اثرگذار باشد.

این حافظ قرآنی با بیان اینکه الگوی مسابقات معارفی در سازمان اوقاف و یا الگوی برگزاری مسابقات تیمی ـ خانوادگی سازمان بسیج از جمله راهکارهای گسترش فرهنگ قرآن در بین جامعه و به‌ویژه نسل جوان است، اظهار کرد: دغدغه‌هایی که امروزه نیاز است مسئولان و اتحادیه مؤسسات قرآنی دنبال کنند تقویت مؤسسات قرآنی و بخش خصوصی در اجرای قانون معاف از مالیات، برگزاری همایش‌های محتوایی و تبادل تجربیات و اختصاص اعتبارات قابل توجه بر مبنای فعالیت و رشد آن‌هاست.

فریدونی با بیان اینکه رویکردهای قرآنی مناسب و هدفمند در حوزه علمیه، مدارس و دانشگاه‌ها به‌عنوان جامعه اصلی هدف باید مورد توجه و عملیاتی شود، افزود: همچنین نیازمندی‌های بومی هر استان شناسایی شوند و طرح و برنامه‌های مختص به هر استان در محله، منطقه، شهرستان و استان ریل‌گذاری و اجرا شود و تخصیص لازم متناسب با طرح‌های هر استان اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع نیازمند طرح‌های پژوهشی و تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورزی استانی است، تصریح کرد: در سال جدید جامعه قرآنی به تحول در اجرای برنامه‌ها به‌ویژه از نظر شیوه نیاز دارد؛ اختصاص اعتبارات به امور قرآنی براساس مطالعات بومی مناطق و فعالیت‌های ادارات و مؤسسات استان‌ها و تدوین طرح‌های جامع و مدون سبک زندگی قرآنی، حمایت از نخبگان، حمایت از پژوهش‌های مسئله‌محور، تقسیم کار مناسب بین ادارات قرآنی و پرهیز از موازی‌کاری از الزامات پیشرفت امور است.

این حافظ قرآنی یادآور شد: اداراتی مانند اوقاف و امور خیریه باید از کار آموزشی فاصله گرفته و به رسالت خود برگردند؛ به جذب مخاطب همت گمارند و در مجموع باید برای حوزه نخبگانی و هم برای عموم مردم برنامه عملیاتی داشت.

انتهای پیام
captcha