سبک زندگی حضرت زینب(س) و ویژگی‌های انسان‌ساز
کد خبر: 4120013
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

سبک زندگی حضرت زینب(س) و ویژگی‌های انسان‌ساز

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: اگر بتوان به زندگی و فضایل حضرت زینب(س) دقت کرد می‌توان 9 ویژگی بارز را که مورد نیاز نه تنها زنان بلکه کل جامعه است را یافت.

حجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با تسلیت ایام شهادت حضرت زینب(س) اظهار کرد: آن حضرت سراسر فضیلت و برتری و دارای ویژگی‌های خاصی بود که می‌تواند مورد بهره‌برداری هر انسان جویای تعالی قرار گیرد، چراکه مختص دوره خاصی نیست.

وی افزود: اگر بخواهیم درباره شخصیت حضرت زینب(س) صحبتی کنیم و بگوییم چه اقدامات مؤثری را جهت پیشبرد اهداف اسلام در آن دوران انجام داد؛ می‌توان به مهم‌ترین فضایل آن حضرت این‌گونه اشاره کرد که  ایشان دختر حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) بود و به‌واسطه وجود مشکلات و سختی‌ها شخصیتی صبور و بردبار تربیت شد.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: اولین فضیلت در وجود ایشان این بود که به نام زینت پدر شناخته شد؛ در جریان ولادت حضرت زینب(س) انتخاب نام را به پیامبر(ص) سپردند و وقتی ایشان خبر تولد را شنیدند به خانه امیرالمؤمنین علی(ع) آمدند؛ نوزاد را بوسیدند و آن زمان نام زینب را که به معنای زینت پدر است برای این دختر انتخاب کردند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دومین فضیلت علم الهی بود و مهم‌ترین امتیاز انسان نسبت به سایر موجودات دانش و بینش اوست؛ آن حضرت بنا به فرموده امام سجاد(ع) دارای همچنین علمی است و ایشان خطاب به عمه خود فرمودند تو دانشمند معلم ندیده‌ و فهمیده فهمی هستی که آن را نیاموخته‌ای.

رحیمی اظهار کرد: سومین فضیلت و مهم‌ترین ویژگی ایشان عبادت و بندگی خدا بود؛ حضرت زینب(س) از قرآن کریم آموخته بود که هدف از آفرینش انسان رسیدن به قله کمال بندگی است؛ عبادات و شب زنده‌داری‌های حضرت زینب(س) مشهود بود و این را از خانواده خود فراگرفته بود، چنان‌که در شب عاشورا تهجد و شب زنده‌داری خود را ترک نکردند.

وی افزود: امام حسین(ع) که خود مستجاب‌الدعوه بود فرمود خواهر، من را در نماز شب فراموش نکن و این نشان از رسیدن حضرت زینب(س) به قله رفیع بندگی و پرستش خداوند دارد. چهارمین ویژگی عفت و پاكدامنی است و برازنده‌ترین ویژگی و گران‌ قیمت‌ترین خصوصیت برای زنان این موضوع است؛ ایشان درس عفت را به‌خوبی در مکتب خانواده آموخت و حتی در سخت‌ترین شرایط این نکته مهم را رعایت کردند.

رحیمی با بیان اینکه موضوع بعدی ولایت‌مداری است، تصریح کرد: قرآن کریم نیز در کنار اطاعت از خداوند دستور اطاعت از پیامبر و صاحبان امر را می‌دهد و بزرگان یک قوم باید از ولی خود پیروی کنند؛ ایستادن پای ولایت در شخصیت حضرت زینب(س) نمود دارد و از طرفی روحیه بخشی ایشان در حوادث تلخ یکی از مهم‌ترین خصیصه‌هاست.

رحیمی با بیان اینکه وقتی انسانی روحیه داشته باشد در شرایط حساس و حوادث مسلما دارای قوه بسیار بالایی بوده و می‌تواند خود و سایر افراد را مدیریت کند، ادامه داد: یکی از بارزترین ویژگی‌های حضرت زینب(س) صبر ایشان بود؛ آن حضرت داغ پدر و مادر و برادران و مشکلات بسیار را تحمل کرده است.

وی افزود: مورد بعدی شجاعت و شهامت است؛ یکی از ویژگی‌های بارز انسان‌های باتقوا این است که خداوند در نظر آنان بزرگ بوده و غیرخدا در نظر آنان کوچک و بدون تأثیر است؛ به فرموده امام علی(ع)؛ خالق در جان آنان بزرگ است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه فعالیت‌های ایشان و خطبه‌هایشان در برابر یزید نشان از شجاعت است، تصریح کرد: موضوع پرسشگری نیز یکی از مباحث مهمی است که در دین مبین اسلام بر آن سفارش شده و افرادی که پرسشگر هستند برای رسیدن به آگاهی تلاش کرده و و ارزش بالایی دارند.

رحیمی با بیان اینکه روحیه پرسش‌گری تلاش می‌کند انسان را از شهوت‌های دنیایی دور و به واقعیات نزدیک کند، بیان کرد: روحیه پرسش‌‌گری که در روایات ما تأکید شده، لازمه شکوفایی استعدادهاست و حضرت زینب(س) در خطابه‌های خود با پرسش‌های فراوان ذهن انسان‌ها را به سمت حقیقت متمرکز می‌کردند و این پرسش همراه با باورمندی بود؛ امری که اگر در جوانان امروزی نیز دیده شود ضامن موفقیت آنان خواهد بود.

انتهای پیام
captcha