ضعف در پژوهش‌های قرآنی با عدم انگیزه موسسات
کد خبر: 4105616
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

ضعف در پژوهش‌های قرآنی با عدم انگیزه موسسات

مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند از عدم انگیزه برای انجام پژوهش‌های قرآنی گفت و اظهار کرد: تاکنون پژوهش کاربردی با قابلیتی انجام نشده چراکه از موسسات قرآنی حمایت لازم نمی‌شود.

حمیدرضا جعفری، مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجندحمیدرضا جعفری، مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به مهجوریت قرآن و پژوهش قرآنی در جامعه ما، تصریح کرد: از طرفی فضای پژوهش قرآنی نیز در جامعه فراهم نیست.

وی افزود: باید ببینیم رهاورد و نتیجه پژوهش چه مشکلی را از جامعه برطرف می‌کند و برای این کار ابتدا باید درد را احساس کرد و سپس دنبال درمان رفت چراکه وقتی دردی احساس نشود کسی دنبال درمان نیز نخواهد رفت؛ از سویی دیگر باید مباحث اجتماعی آسیب شناسی شده و پژوهش‌ها در این راستا جهت دهی شود.

این حافظ قرآن کریم با اشاره به انفجار اطلاعاتی در حال حاضر، بیان کرد: تاکنون پژوهش کاربردی با قابلیتی انجام نشده چراکه از موسسات قرآنی حمایت لازم نمی‌شود و این حمایت نه تنها در بحث انجام و اجرای پژوهش‌ بلکه در تمام مباحث وجود ندارد.

جایگاه پژوهشگران قرآنی تعریف شده نیست 

جعفری ادامه داد: زمانی که بودجه‌ای تحت عنوان پژوهش قرآنی موجود نیست و یا در صورت وجود، محدود است نمی‌توان از موسسه قرآنی توقع داشت کار شایسته‌ای انجام دهد؛ همچنین وقتی جایگاه پژوهشگر قرآنی برای مسئولان تعریف شده نیست چطور می‌توان انتظار پژوهش قرآنی اثربخش داشت.

وی با بیان اینکه با بودجه‌های کم قرآنی نمی‌توان کار شایسته‌ای در حوزه پژوهش قرآنی انجام داد، افزود: برنامه‌های قرآنی بدون هیچ گونه پشتوانه پژوهشی اجرایی می‌شود و از طرفی تعریف نشدن جایگاه اجتماعی پژوهش قرآنی، عدم بودجه و پشتوانه مالی و عدم علاقه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به فعالیت‌های پژوهشی از دیگر آسیب‌هاست.

جعفری از عدم انگیزه برای انجام پژوهش قرآنی به دلیل عدم کاربردی سازی این علوم گفت و ادامه داد: زمینه کارهای قرآنی زیاد است، اما متأسفانه انگیزه لازم به دلیل عدم توجه مسئولان وجود ندارد؛ در صورتی که انجام پژوهش‌های قرآنی متناسب با رشته‌های دانشگاهی بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha